Electronic Arts verwachtte slechte recensiecijfers APB | Gamer.nl

"[Electronic Arts] had veel discu ies met [ontwikkelaar Realtime Worls] over waar wij dachten dat de titel stond, en adviseerden ze zodat zij een besli ing konden maken. Ik kan me voorstellen dat [Realtime Worlds] denkt dat zij een aantal dingen nu anders hadden kunnen doen, maar dat is achteraf praten." Realtime Worlds staat momenteel op de rand van faillisement en is op zoek naar een investeerder.

Volgens DeMartini was het niet praktisch om de ontwikkelaar meer tijd te geven. "Iedereen denkt dat [Realtime Worlds] iets langer aan [APB] had moeten werken, maar driehonderd tot vierhonderd mensen kosten maandelijks heel wat. Ik ken de details van hun situatie niet, maar je moet financiële ondersteuning hebben om je bedrijf op en door te zetten. Het was zeker niet onze besli ing." DeMartini zegt daarnaast dat het maken van een MMO "erg riskant" is. "Het is een erg moelijke categorie om een game in te maken. Je geeft miljoenen dollars uit en dat is erg riskant.

Medeleven

DeMartini spreekt zijn medeleven uit voor de medewerkers van Realtime Worlds. "Ik leef mee met David [Jones] en met iedereen in dat team. Het is niet het resultaat dat zij wilden halen. Drie- tot vierhonderd mensen moeten nu ergens anders gaan werken en hun leven komt op de kop te staan. Hun families leven momenteel in onzekerheid, terwijl zij proberen aan te haken bij andere ontwikkelaars."

"Het is droevig over de hele linie. Het is ook niet goed voor de industrie, want het team wordt aangetast, het spel wordt aangetast en consumenten zijn niet bepaald blij met de ervaring die ze hebben." DeMartini noemt APB echter geen volledige mislukking. "Het heeft een aantal elementen die wellicht het geld waard zijn, de aanpa ingen, het kunnen creëren van een personage - ongeëvenaard. Het is een idee dat zo'n enorme potentie had, maar niet de mogelijkheid had om de eindstreep te bereiken die iedereen gehoopt had. Het is heel jammer dat het zo heeft moeten lopen", aldus DeMartini.