Nieuws

'Elden Ring vaakst uitgespeeld en opgegeven in 2022'

Volgens data van HowLongToBeat

Geschreven door Michel Musters op
Elden Ring zou van alle spellen uit 2022 het vaakst zijn uitgespeeld. Men zou het echter ook het vaakst hebben opgegeven.

Dat blijkt uit data van HowLongToBeat, een website waarop bezoekers hun progressie bij het uitspelen van games kunnen bijhouden. Zesduizend mensen op die site hebben aangegeven Elden Ring te hebben uitgespeeld, waardoor de game op de eerste plek staat. Het werd gevolgd door Stray en Pokémon Legends: Arceus.

In 2022 was Elden Ring volgens de site ook de meest 'opgegeven' game; oftewel het spel dat de meeste gebruikers van de site stopten met spelen voordat ze het uit hadden gespeeld. Natuurlijk geldt de data alleen voor mensen die inloggen op de site en dit specifiek aangeven, maar het is wel opvallend dat meer mensen dat afgelopen jaar voor Elden Ring hebben gedaan dan welke andere game dan ook.

De FromSoftware-game was volgens velen het beste spel dat afgelopen jaar is uitgekomen. Zo won Elden Ring de award voor game van het jaar tijdens The Game Awards en stond het bovenaan de top 25 van Gamer.nl.

Dit artikel delen:

Lees meer

Meerdere korte gameplayclips van Amnesia: The Bunker getoond Payday 3 komt ergens dit jaar uit
13

Reacties op: 'Elden Ring vaakst uitgespeeld en opgegeven in 2022'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • gimbal2

    • 2 januari 2023 10:44
    Zoals gewoonlijk dus :) De games spelen altijd goddelijk maar er zitten simpelweg 2, 3 bosses in waar je niet doorheen komt met standaard smash the butt tactieken en daar geven mensen het op / noemen het spel slecht omdat ze het niet kunnen winnen.

    Tegelijkertijd heeft iemand het spel uitgespeeld zonder te levelen en met een dance pad als controller. Verschil moet er zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 2 januari 2023 23:53
    @gimbal2 Beetje de geest van de tijd he. In deze tijd waar games voornamelijk cinematics zijn en men nauwelijks zelf nog wat hoeft te doen is men niets meer gewend.
    Mensen die de soulsborne games moeilijk noemen zouden in de NES tijd het helemaal lastig hebben gehad.
    Soulsborne games zijn helemaal niet moeilijk, maar je moet gewoon niet denken dat je Rambo bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 2 januari 2023 12:01
    Ik heb toch wel erg mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de data van HowLongToBeat.
    Als ik het goed zie moet je je progressie handmatig invoeren op hun website, niets dat controlleert of je het spel daadwerkelijk uitgespeeld hebt.
    Dus de hele relevantie van de statistieken van HowLongToBeat valt of staat met hoe eerlijk een lading random personen op het internet zijn bij het invullen van hun progressie.
    We weten allemaal hoe eerlijk mensen op het internet zijn, alles wat op social media gedeeld en gezegd wordt is echt, op het internet wordt nooit gelogen, fake news is fake.
    Conclusie: deze statistieken zijn onzin of ben ik nu te cynisch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 2 januari 2023 13:42
    Ik heb hem niet uitgespeeld, ondanks dat ik er een uurtje of 300 heb ingestopt. Ik ben wel uitgekeken op die game. Ergens blijft het erg leuk vanwege de uitdaging. Maar nu heb ik de formule die ze hanteren wel eventjes gezien wat betreft de combat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 2 januari 2023 14:35
    Sta ik niet van te kijken, spelletje ziet er erg mooi uit, werd goed ontvangen door game journalisten en is enorm gehypet, mensen maken elkaar gek en zeggen dat je deze game gespeeld moet hebben. Mijn game is het echt niet, ik mis echt verhaal en mogelijkheid tot ontspanning. Dit is zo'n typische moderne knoppen rag game die juist door allerlei combinaties en upgrades moeilijk gemaakt wordt. Doe mij maar iets als The Witcher, The Elder Scrolls, Cyberpunk, Fallout, noem maar op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 2 januari 2023 23:55
    @RikkieDee Sorry, maar als je elden ring een "knoppen rag game" noemt dan heb je het echt niet begrepen. Knoppen raggen is echt de snelste manier om dood te gaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 3 januari 2023 10:36
    @Messtranor Ik ben misschien wat ongenuanceerd in mijn omschrijving, ik vat graag samen in 3 woorden wat iets is, daar doe ik de game in zekere zin tekort mee :). Is gewoon niet een game die mijn aandacht kan vasthouden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 januari 2023 13:30
    @RikkieDee Dat klinkt inderdaad al heel anders. En dat is ook prima he, niet iedere game is iedereen z'n ding. Ik moet er echt niet aan denken om de hele dag call of duty te spelen. Is Call of Duty daarom een slechte game? Ik denk t niet, de verkoop cijfers liegen er niet om. Maar t is gewoon niet de game voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 2 januari 2023 14:44
    Vind het een goede game maar blijft eigenlijk gewoon dark souls met een andere naam.

    Je moet er van houden maar iets als god of war trekt mij meer niet qua difficulty maar het stukje verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RedBiohazzerd

    • 3 januari 2023 09:25
    Mij trekt het concept van DarkSouls, of Elden Ring gewoon ook niet zo. Ja de game is moeilijk, prima, maar het grootste probleem voor mij zit hem er in dat je naar mijn mening iets te veel in het diepe word gegooid en je moet best wel zoeken naar een verhaal. Misschien komt het door mijn ADD, maar hierdoor verlies ik heel snel mijn interesse in een game, want ik heb dan geen idee waar ik eigenlijk die 1000x voor dood ga.

    Een game als God of War is zeker op de hogere moeilijkheidsgraden, ook echt geen makkelijke game. Maar doordat je wel vrij simpel de verhaallijn kunt volgen, trekken dit soort games mij gewoon veel meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 januari 2023 13:36
    @RedBiohazzerd Elden ring of welke souls game dan ook is niet "moeilijk", maar je moet het leren. Als je de mechanics eenmaal begrijpt, en de patroontjes van de vijanden begint te herkennen zakt die "moeilijkheid" ineens behoorlijk omlaag. En inderdaad zit er niet een overduidelijk verhaal in. Het klopt wat je zegt, het is niet een game voor iedereen.
    Dit is niet persoonlijk tegen jou hoor, maar ik wordt een beetje moe van mensen die souls games omschrijven als "moeilijk". Het denkt de lading niet echt vind ik. Ik zou eerder de term "onvergefelijk" gebruiken. Als je fouten maakt of hebberig wordt dan wordt je inderdaad keihard afgestraft. Maar het is wel degelijk iets waar je gewoon met oefening goed in kan worden. Dood gaan is nooit oneerlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RedBiohazzerd

    • 3 januari 2023 14:27
    @Messtranor Ik zie het ook zeker niet als een aanval, want uiteindelijk heeft iedereen recht op zijn eigen mening :)
    Maar het is naar mijn mening wel degelijk een moeilijke game, het onvergefelijke is namelijk juist het hetgeen wat de game zo moeilijk maakt. Uiteraard kun je beter worden in de game, want dit werkt zo met alle games en de daarbij behorende moeilijkheidsgraden. De vraag is alleen of je er de tijd in wilt/kunt stoppen om het te leren en er "goed" in te worden.

    Dit is ook niet zozeer persoonlijk tegen jou haha.
    Maar ikzelf wordt vooral een beetje moe van heel veel die-hard fans dat, wanneer je zegt dat de Soulsgames niet jouw ding zijn, je bijna wordt afgeslacht alsof je dan geen "echte" gamer bent. Er heerst echt een hele erge toxic community in de souls fanbase.
    Sure, wanneer je de mechanics en de patronen van een vijand kent is de game waarschijnlijk zelfs echt een makkie.
    Het feit is wel dat de learning curve van een Souls game behoorlijk hoog is en niet iedereen heeft de tijd, de zin, of het doorzettingsvermogen om deze te leren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 4 januari 2023 16:09
    @RedBiohazzerd Ik erger mij ook dood aan die figuren hoor, want ze jagen dus juist mensen weg bij het genre dat ik zo mooi vind.

    Ik bedoelde meer dat de game niet moeilijk is in vergelijking met de games van vroeger, waar soms gewoon door gebreken van de game zelf dingen gewoon oneerlijk moeilijk waren. Bijvoorbeeld in een game als Ninja Gaiden voor de NES waar een vijand gewoon recht voor je neus kan spawnen zodat je er onmogelijk nog op kan reageren. Of dat die vijand constant opnieuw blijft spawnen, al maak je m honderd keer dood.
    Souls games kunnen pittig zijn, er zit wel degelijk een leer curve in. Maar ze zijn wel eerlijk.