Nieuws
Elden Ring

Elden Ring is grootste nieuwe IP in Europa sinds The Division

De pc-versie blijkt het populairst

Geschreven door Michel Musters op
Elden Ring is de grootste nieuwe IP in Europa sinds het in 2016 verschenen The Division.

Dat blijkt uit verkoopgegevens die zijn geanalyseerd door GamesIndustry.biz. De FromSoftware-game is daarnaast de grootste gamerelease in Europa sinds Call of Duty: Vanguard in november vorig jaar.

Ook opvallend is dat Elden Ring in Europa het beste is verkocht op pc. De pc-versie is in dit continent verantwoordelijk voor 44 procent van de totale verkoop, gevolgd door PlayStation 5 met 27 procent, Xbox met 16 procent en PlayStation 4 met 13 procent.

Elden Ring was, met bovenstaande gegevens in het achterhoofd, logischerwijs de meest populaire game in Europa gedurende februari. De tweede plek was voor Horizon Forbidden West.

Elden Ring is sinds kort verkrijgbaar op PlayStation 5, PlayStation 4, Xbox Series X en S, Xbox One en pc. De game is - typerend voor spellen van FromSoftware - uitdagend. Voor de pc-versie van de game is nu een mod verkrijgbaar die het spel makkelijker maakt.

Dit artikel delen:

Lees meer

Laatste trailer van eerste seizoen Halo-televisieserie uitgebracht Xbox Cloud Gaming verbeterd op iOS-apparaten
39

Reacties op: Elden Ring is grootste nieuwe IP in Europa sinds The Division

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Tokumei

    • 15 maart 2022 11:39
    Interessant om te zien dat de PS5 al zo'n groot aandeel heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 15 maart 2022 15:19
    @Tokumei Europa is altijd al een thuishaven geweest voor Sony.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tokumei

    • 15 maart 2022 22:25
    @Liquidshake Ja klopt, maar ik vind het ook interessant dat de PS5 afzet al twee keer zo groot is als de PS4

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 15 maart 2022 12:01
    En toch denk ik dat heel veel mensen kopen voor de vette looks, sfeer, fantastische fantasy open wereld, de hype.. en zich vervolgens de pleuris schrikken en er al gauw niet meer naar omkijken omdat ze om de paar seconden dood zijn.
    Zo'n hardcore niche game die mainstream wordt is gewoon vragen om problemen. En natuurlijk weet ik dat er hier op hun forum echt wel wat die-hard-from fans zijn die zullen smullen van elkse seconden.. de bezoekers van game sites weten meestal wel karig door wat uitdagingen te slaan.. voor die gasten/dames is deze game dus wel gemaakt. Niet voor Jan-Piet de fifa speler die uit sociale druk van het schoolplein deze toch ook maar van Oma heeft gevraagd voor zijn verjaardag.. Dus ja; heel leuk voor From dat het spel een mainstream succes kent.. Ik denk alleen niet dat de mainstream hier tegenop gewassen is. Ik zou bijna willen zeggen mocht dat wel het geval zijn, dan heeft from een probleem met de achterban..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Argos

    • 15 maart 2022 12:08
    @kleinekoosjer ik denk dat je de meeste mensen van die "mainstream" waar jij over praat wat meer credits moet geven.

    Waarom zou dat hoekje niet ook gewoon van een game als deze kunnen genieten?

    Totaal andere game maar hell let loose is toch ook razend populair? Dit terwijl het 100x meer hardcore is dan een battlefield? Had je mij dat een paar jaar geleden verteld dan had ik ook gezegd: is niks voor de mainstream.

    Ik denk dat die mainstream namelijk meer dan toe is aan hier en daar een frisse wind qua content. Bijna elke AAA release in het standaard rijtje van jaarlijkse successen is geflopt. Misschien is die mainstream waar jij over praat toch wat veranderd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 maart 2022 12:18
    @kleinekoosjer Met deze reeks van FROM is al gaande vanaf 2006/7 met Demon Souls, en uiteraard Darks souls 1/2/3 + Bloodborne. er zijn hier al tientallen miljoen games van verkocht, een enorme community heeft, dan is suggereren dat dit gewoon per ongeluk door mainstreamers gekocht wordt echt een rare aanname… Die mainstreamers die meestal niet verder komen als "OWJA dat is die game waarin je alleen maar dood gaat wolla", en sociale druk van het schoolplein komt momenteel niet verder als welk pakje in Fortnite hot is.

    Daarbij wil ik enkel nog toevoegen dat ik echt niemand gezien heb die de game terug heeft gebracht of er crap over praat (op een enkeling na) omdat de game te moeijlijk is… dit is de makkelijkste souls game in jaren. Net Radhan verslagen na 45x proberen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 maart 2022 12:42
    @ali3n8tor Niet opgelet tijdens de loredumps zeker? Radahn is binnen een minuut dood als je hem besmet met Scarlet Rot. Heb 'm niet eens aan hoeven vallen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 15 maart 2022 12:43
    @Witty1889 i know… na 44x was ik erachter =) wel 1 van de meest badass fights van dit jaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 15 maart 2022 20:29
    @ali3n8tor Fire giant is pas bad gaan, Radahn viel reuze mee mensen snappen gewoon niet dat je aan het begin die cover en de NPCS moet gebruiken en daarna met je paard in zn kont moet plakken en hem helemaal kapot moet slaan dan bereikt hij phase 2 niet eens…. Fire Giant daarintegen is echt een bitch…. ik vind hem gewoon niet leuk meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 15 maart 2022 14:53
    @Witty1889 Hier boem, dit is nu precies waarom dat hele gejammer over"moeiluk" zo overdreven is. FromSoft geeft je de keus: je kunt het gevecht aangaan met stalen ballen, je kunt een truukje gebruiken, je kunt summons erbij betrekken, je kunt (legitiem) sequence breaken om jezelf sterker te maken dan de bedoeling was voor bepaalde gevechten…

    Wie heeft difficulty levels nodig als de game je de mogelijkheid geeft om te bepalen hoe je speelt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 maart 2022 17:19
    @gimbal2 Precies! Alleen omdat er geen slider is, betekent het nog niet dat er geen verschillende moeilijkheidsgraden zijn. Dat mensen afhaken bij die eerste Tree Sentinel in Limgrave is niet From's probleem; er is geen boss area fog dus je kunt gewoon weglopen en later terugkomen (ook DAT is een les die je in alle Souls-spellen voorbij ziet komen. Ik denk even aan de Executioner in Yharnam en die grote crystal lizard op de begraafplaats aan het begin van DS3).

    Mooiste voorbeeld is die sleutel die je voor de academie in Liurnia moet scoren. Wordt je naar een draak gestuurd, maar wie rustig even kijkt merkt al snel dat de item die je nodig hebt gewoon achter hem ligt en je die hele draak kunt negeren.

    Zijn er lastige bazen? Ja! Ik heb mn hoofd ook behoorlijk gestoten aan Radahn (leuk scarlet rot maar met die oneshot pijlen van hem kom je met level 50 echt niet in de buurt) en de hele grote baas tegen de endgame aan (ben voor hem maar even wat levels gaan farmen). Maar de enige die het lastig maakt ben jij zelf, zolang je niet durft te kijken naar andere manieren om een bepaald probleem op te lossen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 15 maart 2022 19:58
    @Witty1889 In Elden Ring is sterker worden leuk omdat je kunt ontdekken en nieuwe items vergaren. Top gedaan.

    Maar in de andere games, om verder te komen als je een tegen baas aanloopt die je niet kunt verslaan zoals Dark Souls en Sekiro moet je uren dezelfde mobs grinden om te levelen wat gewoon super saai is en ik voor pas.

    Ik vind het sowieso een slechte grap dat mensen level 200-250 zijn en dan praten over dat Elden Ring makkeijk is. Die mensen hebben heeeel lang gespeeld of keihard de game gecheesed door bepaalde farm spots te gebruiken. Maar ja, het zal een punt van discussie blijven met voors en tegens van beide kanten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 maart 2022 21:57
    @004 Ik ben level 120 met 120 gespeelde uren, precies een level per uur dus. Daar heb ik af en toe een rondje Roots voor gedaan maar vooral om 10-20k souls te farmen om dat leveltje rond te krijgen (beetje zonde om met 50k een bossroom in te rennen als je 60k nodig hebt voor een level).

    Wat ik niet zo goed snap is dat je aan de ene kant zegt dat er makkelijkere moeilijkheidsgraden moeten komen, maar de mensen die daadwerkelijk gebruik maken van de mogelijkheden om het spel makkelijker te maken veroordeeld. Beetje tegenstrijdig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 16 maart 2022 01:37
    @Witty1889 Ik zeg niet dat er een makkelijkere moeilijkheidsgraad moet komen maar dat het welkom zou zijn voor degene die de game niet spelen zonder.

    Veroordelen vind ik een groot woord want het is maar mijn mening en niemand wordt hier onthoofd oid. Ik vind het wel tegenstrijdig als je de game heel hard cheesed en dan zegt dat de game makkelijk is, hetzelfde kan gezegd worden als je hoog level bent en dan makkelijk alle bazen verslaat en zeggen dat de game makkelijk is. Dan hebben we het niet meer over moeilijkheid maar puur tijdsinvestering die iemand doet.

    Misschien verwoord ik wat ik bedoel niet goed genoeg alleen ik begrijp niet wat er tegenstrijdig aan is. Nogmaals, ik vind het tegenstrijdig en raar dat mensen een game easy noemen door de mechanics zo erg te misbruiken dat het alle uitdaging wegneemt. Zoals ik al zei gaat het dan niet meer over moeilijkheid maar over tijdsinvestering of het bouwen van een character build die alle uitdaging ook verwijderd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 16 maart 2022 10:59
    @004 Je snapt och wel dat je je verhaal over meer toegankelijkheid en daarmee een grotere playerbase doet in een artikel dat ons vermeldt dat Elden Ring praktisch gezien het grootste en meest gespeelde spel van februari is toch? "Grootste nieuwe IP sinds The Division"? 12 miljoen sales, meer dan Horizon: Forbidden West? Wat wil je nog meer van From? Een daadwerkelijke walking simulator? 50 miljoen sales?

    From heeft het niet ingericht zoals jij dat graag had gewild. Of eigenlijk: jij bent voor andere mensen aan het bepalen wat ze wel of niet nodig hebben of waar ze behoefte aan hebben, wat al helemaal verbijsterend is. Ik hoor niemand direct zeggen "ik heb behoefte aan een makkelijker spel", alleen maar jij die zegt: "er zijn mensen die daar behoefte aan hebben". Waar zijn ze dan? Waarom voel jij je zo geroepen om voor ze in de bres te springen, als ze zelf niet eens de moeite doen om het punt te maken?

    Het is duidelijk. Loop weg, ga verder met je leven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 16 maart 2022 13:44
    @Witty1889 Ik zeg ook nergens dat de studio de verkoop nodig heeft. Je pakt steeds de zaken eruit die je wilt zien en horen ipv te registeren dat ik aangeef dat een groep mensen de game onnodig laat liggen omdat het een te grote tijdsinvestering is.

    En voor de allerlaatste keer. Ik hoop dat je het in die ziek botte kop van je laat doordringen zodat ik het nooit meer hoef te zeggen. Ik heb zelf geen problemen met de moeilijkheidsgraad van From Soft games en vind de game tof zoals deze is. Alleen zie dat vele anderen het jammer vinden dat er geen makkelijkere opties zijn en daarom deze in mijn ogen toffe game ervaring laten liggen. Zonde in mijn ogen voor een groep gamers en ook voor From Soft.

    En ik bepaal helemaal niks, dat de maker van de games zoals hij duidelijk heeft aangegeven. Alleen ik verdedig wel standpunten van mensen waar ik het mee eens ben. Echt bizar dat je nu nog durft te zeggen dat je niemand gezien hebt hier op gamer.nl of andere fora die niet hebben gezegd dat ze de game laten liggen omdat deze te moeilijk is of teveel tijd in beslag zou nemen. Ook heb ik al eerder aangegeven waarom ik het belangrijk vind alleen je registreert in jou bovenkamer alleen maar wat je wilt horen en zien. Het is allemaal al tig keer gezegd.

    We zijn het niet eens met elkaar wat in orde is, verder houdt het gesprek tussen ons wel op als je steeds mijn woorden verdraaid en alleen standpunten eruit pakt die jou eigen visie onderbouwen.

    Ik hoop ook dat het duidelijk voor je is dat ik nergens heen ga omdat jij dat wilt of iets je niet zint, en je argumenten zal blijven weerleggen. Je bent vrij om verder met je leven te gaan en niet te reageren op mijn reacties natuurlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 16 maart 2022 14:59
    @004 Waar zijn die mensen die dat vinden dan? Heb je een marktonderzoek gedaan? Zijn ze allemaal op je schouder uit komen huilen? Dat mensen het spel laten liggen om deze of gene reden, dat noemen we een aanname zolang je niet hard kan maken dat dit het geval is. Hoe maak je dat hard? Door met cijfers te komen. Ben je tot dusverre met cijfers gekomen? Nee. Ergo: een aanname. En je weet wat ze daarover zeggen in het Engels: to assume makes an ass out of u and me!

    Ben ik selectief? Ja, omdat ik niets te zeggen heb over de rest van je punten. Of wil je horen "ja je hebt gelijk, sorry 004, ik ben het met je eens"? Dream on :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • robzzz22

    • 15 maart 2022 20:33
    @Witty1889 Ik versloeg hem op lvl 48 die one shot pijlen zijn gewoon makkelijk te negeren door gelijk als je de arena binnen komt achter de hoop schroot te crouchen en te wachten tot hij zn schot heeft gelost daarna razendsnel de npcs summonen en links alle 4 de covers pakken tot je bij de summon sign komt van blaiid daarna hem zn 4 one shots laten afschieten op de cover, Blaiid snel summonen, Hop op torrent en dan zijn de eerste 3 npcs al aangekomen bij Radahn en is zijn agro fully foccused op hun en hak je hem met een Katana met bleed van achter op je paard helemaal in de pan en bereikt hij geen eens phase 2. had dit al best snel door na iedere keer die naare one shot van hem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 maart 2022 21:58
    @robzzz22 Die pijlen zijn meer dan prima te dodgen hoor, dat was het probleem uiteindelijk niet meer!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 15 maart 2022 19:54
    @gimbal2 Dit is wel heel anders in Elden Ring dan in Dark Souls games of Sekiro. Dus laten we nu niet doen alsof alle From Soft games in een keer voor iedereen een leuk ritje zullen zijn.