Nieuws
Square Enix

Eidos Montreal-oprichter claimt dat Sony Square Enix wil overnemen

Het zou de reden van de verkoop van Westerse Square Enix-studio's kunnen zijn

Geschreven door Michel Musters op
Sony PlayStation heeft volgens de oprichter van Eidos Montreal mogelijk interesse in het overnemen van de Japanse divisie van Square Enix.

Stephane D’Astous, de oprichter van het door Square Enix aan Embracer Group verkochte Eidos Montreal, zegt dat in een interview met Games Industry te hebben vernomen. "Ik heb geruchten gehoord over dat Sony heeft gezegd dat ze veel interesse hebben in het overnemen van Square Enix Tokyo, maar niet in de rest van het bedrijf."

Volgens D'Astous, die al sinds 2013 niet meer bij Eidos Montreal werkzaam is, zou dat wel eens de reden kunnen zijn dat Square Enix eerder dit jaar diverse Westerse studio's heeft verkocht. Embracer Group kocht voor 300 miljoen dollar Crystal Dynamics, Eidos Montreal en Square Enix Montreal van de Japanse uitgever op.

D'Astous is overigens niet te spreken over de deal en de manier waarop Square Enix diens Westerse studio's behandelde. Volgens hem is het een veel te laag bedrag en was er bij zowel Square Enix als Eidos al jaren sprake van "een gebrek aan leiderschap, lef en communicatie".

Het is niet duidelijk hoeveel informatie D'Astous precies ter beschikking heeft om te claimen dat Sony interesse heeft om Square Enix over te nemen. Eerder dit jaar claimde journalist Greg Miller echter ook al te hebben vernomen dat Sony interesse had in een overname van Square Enix. Vooralsnog is in ieder geval niets officieels aangekondigd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Een uitgebreide blik op Fifa 23 'Grand Theft Auto 6 heeft een vrouwelijk hoofdpersonage, speelt zich af in fictief Miami'
49

Reacties op: Eidos Montreal-oprichter claimt dat Sony Square Enix wil overnemen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 27 juli 2022 15:56
    Moeten wel erg wanhopig zijn geweest daar dan als ze al die studios hebben verkocht alleen om onderdeel van Sony te willen worden. Ook niet echt respectvol richting de betreffende studios.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Tokumei

    • 27 juli 2022 16:14
    Dit was ook mijn (op niets gebaseerde) theorie. Dat het verkopen van die studio's ruimte zou maken voor investeringen in NFTs vond ik echt nergens op slaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 27 juli 2022 16:22
    Ik zeg laat maar gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 27 juli 2022 16:24
    Na samenwerking van vele jaren is dit best een logische stap. Vervelend wel voor Nintendo die dan mogelijk top jrpg's moet gaan missen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 27 juli 2022 19:24
    @Liquidshake tja dat is wel zo maar Nintendo blijft eigenaar van de aller beste Jrpg makers ooit Monolith Soft..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 27 juli 2022 20:32
    @Baroness mijn voorkeur gaat nog naar Atlus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 27 juli 2022 20:53
    @Baroness
    Al respecteer ik Monolith Soft… dat zijn echt bij lange na niet de beste JRPGs aller tijden. Laat staan als je deze vergelijkt met de hoogtijdagen van Square (en Enix).
    DQV, FFVI, Chrono Trigger…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 27 juli 2022 21:21
    Ja die maken ook allemaal mooie games.. maar de ene rpg raakt mij persoonlijk meer dan de andere dat is wel even een ding. Voor ik er 100+ uur in wil gaan stoppen..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 28 juli 2022 10:12
    @Baroness
    Tuurlijk gaat het ook om persoonlijke smaak en lees ik achteraf in mijn reactie een iets te zure toon (excuses), maar in je originele reactie stond "de aller beste … ooit", dat is toch even een dingetje.

    De problemen die ik heb met Xenoblade zijn het vechtsysteem en de lege werelden. Ik heb zelf een hekel aan de MMO-achtige combat en heeft voor mij de slechtste kanten van real-time actie en turn-based. Dat zullen vele anderen juist prettig vinden, maar ik zou daar nooit 100+ uur in kunnen besteden.
    Dan liever een goede Dragon Quest, Final Fantasy of Persona game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 28 juli 2022 13:48
    @Ardyn Oo wij verschillen heel erg! maar dat geeft niet, ik heb trouwens nog nooit een Persona game gespeeld zo is het ook wel weer. Maar binnenkort komen er verschillende delen ook naar de Switch dus dan ga ik het proberen als het iets voor mij is?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 28 juli 2022 18:35
    @Baroness

    Persona is half RPG en half Time Management. Voor een volledige ervaring, moet je ook eigenlijk het spel twee keer spelen, omdat je in NG+ je stats kunt overnemen uit de eerste keer. Dus dan kun je confidants sneller voltooien en de rest van het spel ook doen.
    Al heeft Royal er al voor gezorg dat je meer kunt doen in je eerste playthrough.

    Weet wel dat de game dus ECHT twee kanten heeft. Alsof je Pokemon en Stardew Valley speelt zegmaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 28 juli 2022 19:26
    Ik ben erg benieuwd Ardyn.. na het uitspelen van Xenoblade 3 ga ik aan de slag met Persona en heeft elk deel die Stardew Valley achtige gameplay?.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 29 juli 2022 11:15
    @Baroness
    Uiteindelijk heeft ieder deel dat. Alleen is het met Persona 5 natuurlijk grootser geworden dan 3 en 4.
    Ook een tip: Zoek op het internet vooral naar de antwoorden voor alle vragen in de schoolbanken, het zijn extra stats die je gewoon moet kunnen krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Baroness

    • 29 juli 2022 20:57
    @Ardyn oke bedankt..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 juli 2022 17:10
    zodra sony met iemand praat over een overname en ze doen een bod op square dan moet dat toch meteen gedeelt worden ivm beurs genoteerd bedrijf. Vraag me dan toch echt af wat deze man gehoord heeft dan, want als sony zegt tegen square we willen jullie kopen voor bedrag x maar de andere studios willen we niet hadden we dat al gehoord.
    Ben ook wel benieuwd wat sony zou betalen voor een sqaure enix vermoed tussen de 10 miljard en 20 miljard ergens als ze al voor bungie met 1 ip 3.6 miljard betaald hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 27 juli 2022 17:23
    @hulstpower Bungie heeft wat mij betreft een beter track recod dan Square, de verwachting is dan ook dat Bungie die aankoop met iets grotere zekerheid sneller terug gaat verdienen.
    Zou Square die studio's niet verkocht hebben om zichzelf goedkoper te maken voor een overname? Geen idee of dat mag

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 juli 2022 21:35
    @Ziminar als ze zo hun geld terug verdienen waarom stopte activsion de deal vroegtijdig met bungie. Denk wel dat sony de kennis van bungie kwa onlinr goed kan gebruiken maar 3.6 miljard voor bungie vind ik zelf te veel voor die kennis en 1 ip.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Riyakuya

    • 27 juli 2022 20:10
    @hulstpower Sony heeft dat soort geld niet vorig jaar had het gehele bedrijf een winstmarge van iets meer dan 9 miljard. Ik zie ze nog niet zo snel 20 miljard neergooien voor een overname tenzij ze er zeker van zijn dat ze dat terug gaan verdienen.. en met Square Enix kan ik me dat niet voorstellen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 27 juli 2022 20:33
    @Riyakuya ze hadden vorig jaar nog een budget van 20 miljard die ze aan aankopen konden spenderen. Het geld is er dus wel. Daarnaast zal square rond de 7 miljard moeten kosten. Een EA kost rond de 20 miljard.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 27 juli 2022 21:37
    @Liquidshake ea kost meer dan 20 miljard het is 20 miljard waard en dan moet er nog wat boven op. Ik zet sqaure meer op tussen 10 en 20 niet perse zo hoog maar ergens dasr tusse. Moet je betalen voor de studio