Iedereen kan zich vast nog wel de introductie van de eerste 3d videokaarten herinneren een slordige acht jaar geleden. Na vijf jaar lang met softwarematige 3d graphics in de weer te zijn geweest, kwam er eindelijk de mogelijkheid om dit via toegewijde hardware aan te laten sturen, wat een grote stap voorwaarts betekende voor grafische kwaliteit en mogelijkheden. Hetzelfde gaat nu ook gebeuren met physics.
Met huidige processors als de Intel Pentium IV en de AMD Athlon 64 is het mogelijk niet meer dan 30 tot 40 objecten of entiteiten invloed op elkaar te laten hebben in een game. Dit beperkt de mogelijkheden qua physics enorm en op deze manier zijn alleen kleinschalige en relatief simpele interacties mogelijk. Met de PhysX processor van Ageia is het mogelijk maarliefst 32.000 tot 40.000 objecten aan te sturen via natuurkundige wetten. Dit betekent dat de physics in games qua complexiteit met een honderdvoud toe zullen nemen.
Op deze manier is het mogelijk om complete gebouwen op realistische wijze te laten ontploffen en in elkaar te laten storten, echte windverplaatsing door bijvoorbeeld haar te realiseren, realistische deuken en kogelinslagen vanuit elke camerahoek met diepte weer te geven, de omgeving volledig dynamisch te maken, kleding op natuurlijke wijze te laten bewegen en ook interactie met water en andere vloeistoffen op ongekende wijze neer te zetten. Wat je voor dit alles nodig hebt is een PPU (zoals zo'n physicskaart heet) en een game die hardwarematige physics ondersteunt via de zogenaamde NovodeX physics engine. De voor volgend jaar geplande Unreal Engine 3 heeft dit al geruime tijd geïmplementeerd. Tim Sweeney van Epic Games voorspelt dat een PPU prima moet kunnen werken op een PCI Express x1/x4 slot en zelfs een normale PCI aansluiting zonder grote vertragingen. De eerste games met ondersteuning voor de hardware zouden volgend jaar op de markt moeten verschijnen. Naar alle waarschijnlijkheid blijft het eerst bij een optie om hardwarematige physics aan en uit te zetten, aangezien niet meteen iedereen een PPU in zijn systeem zal hebben. De volledige implementatie van de physics die ook de gameplay verrijkt, laat dus nog wat langer op zich wachten.
Bij de next-gen consoles zal dit mogelijk anders zijn. Als we Tim Sweeney mogen geloven, zullen deze machines ook ondersteuning voor hardwarematige physics bieden. Doordat deze mogelijkheid bij de consoles standaard ingebakken zit, zullen hierop waarschijnlijk al veel sneller games verschijnen die vanaf de grond af rond deze complexe physicsmodellen zijn ontworpen. In elk geval missen ze niet de volgende grote hardwarematige vooruitgang zoals dat destijds de Playstation, Saturn en N64 overkwam. Die moesten toen een 3D videoprocessor ontberen waardoor de PC grafisch snel een grote voorsprong kon nemen. Iets wat met de huidige generatie aanzienlijk kleiner is geworden.
Enige waar we nu nog op moeten wachten is een toegewijde processor voor AI. Wie weet gaat daar ook eerst vijf jaar overheen, maar we zullen zien. In elk geval kun je op Gamespot een interview met Tim Sweeney van Epic Games lezen over deze nieuwe ontwikkeling.
Reacties op: Eerste toegewijde physics processor onthuld door Ageia
Timesplitter
Met andere woorden, leuk, maar waarschijnlijk toch weer onbetaalbaar
ben666
Freaky Maus
Eindelijk mooie natuurlijke bewegingen, erg mooi dit.
En tja, de prijs: daar moet je maar wat voor over hebben..
Ronn
Erwie
Frank76NL
Maar hoe zit dat met online spelen? Ik ben zelf namelijk een erg fanatiek multiplayer liefhebber (sla vaak zelfs de singleplayer mogelijkheden over).
Ik neem aan dat pas bij volgende generaties ADSL hier bij mutliplayer gebruik van gemaakt kan worden(?).
Heeft iemand hier vestand van? Kan iemand hier commentaar op geven?
Erwie
anonymous
wordt op jou pc berekent wat dit oplevert.. lijkt mee toch eigenlijk.. weet verder weinig van wat er allemaal verstuurd wordt bij online gamen..
Erwie
hel
als je objecten gaat opdelen zal 40.000 al snel weinig worden,
misschien dat er in games een optie zal komen om de de physics op high, medium of low te draaien, afhankelijk van je pcu
hel
er zijn altijd kopers die geld zat hebben en graag het beste van het beste hebben zonder op de prijs te letten…
vervolgens zullen er misschien budgetkaarten worden uitgebracht, voor de meer prijsbewuste gamer…
er zal wel niet zoveel uitgegeven worden als nu met 3d kaarten gebeurt, maar ik durf te wedden dat zeker steeds meer verschillende fabrikanten verschillende kaarten gaan uitgeven met verschillende extra's
Frank76NL
Ik ben nu wel een beetje gerustgesteld.
Naar mijn idee zijn er niet veel (non-static) obstakels nodig voor een goede gameplay (en we hebben ook nooit meer dan 640kb aan intern geheugen nodig : ) ?).
Het uitschakelen van tegenstanders door obstakels die een gevolg zijn van je akties is toch vrij random lijkt mij, en daar haal je niet veel eer uit. Een tegenstander uitschakelen door zijn schuilplaats in te laten storten (gebouw) lijkt mij nog steeds een mogelijkheid met weinig netwerk-informatie, dat overleef je toch niet en wie wil er nu een uur zijn teammates staan uitgraven.
Correct me if I am wrong.
Het ziet er straks gewoon veel spectaculairder uit (voor iedereen beetje anders bij online play, maar dat maakt niet uit).
Naj-Treb
Heel aardig, maar atm nog heel onrealistisch en dat blijft het voorlopig ook nog wel. Met de huidige gen. vga kaarten is polycount niet meer het grootste probleem, maar oneindig is het zeker nog niet en ook de eerst paar volgende gen. vga kaarten zullen nog te grote beperkingen hebben betreffende polycounts.
ben666
Je moet er ook rekening mee houden dat als je een gebouw realistich wil laten instorten dat dat gebouw ook per steen gemoddeld moet worden en niet net als nu uit 4 boxen met een stel textures kan bestaan. Het zal dus wel ff duren voordat het echt teveel word.
Als je iedere zandkorren goed wil laten bewegen zijn die 40.000 objecten zo op maar als je er goed mee omgaat dan kan je echt wel hele complexe scenes maken zonder dat het teveel word.
Fierce Deity
Of het een droom is of werkelijkheid, kunnen we pas over jaren concluderen, maar ik denk, gezien de razendsnelle vooruitgang, dat zo'n engine over een 10tal jaren te realiseren is. Dan is een game geen game meer, maar een werkelijkheid…
Erwie
Ik wil trouwens eerst wel eens zien dat ze vloeistof stroming goed voor elkaar krijgen. Dan zijn we 10 jaar verder denk ik.
fAtAl-e
BoomBoomSate
Ik ben echter met je eens dat voor de presentatie in een game die volledigheid van werkelijke informatie niet noodzakelijk is , en er een volledig andere manier van wereld interpretatie & weergave gevolgd kan worden. Bijvoorbeeld een die niet gebaseerd is op strikt natuurkundige wetten. Het gaat tenslotte slecht om de presentatie via een bepaald medium dat interacteerd met onze zintuigen.
En op dat vlak kan nog zoveel gebeuren… Hoe ontwikkeld de interactie met ons lichaam. Blijft het bij dat al eeuwige beeld-toets-muis …? !
Ronn
Ronn