Volgens het tijdschrift draait de coöperatieve modus om de Rus Kestrel en de Amerikaan Archer, die speelbaar zijn in een proloog op het hoofdverhaal. Deze korte campagne beslaat vier levels met een totale speelduur rond de zes uur. Tijdens deze modus moet gebruik gemaakt worden van nieuwe gameplay-elementen als mark and execute en last known position.

Ook zijn er nieuwe acties die specifiek voor de coöperatieve modus toegevoegd zijn. Zo kan een speler die van achteren wordt vastgegrepen een elleboog uitdelen om de medespeler een beter schot te geven en is het mogelijk om een gevallen teamgenoot te reanimeren.

Roofdier

Volgens de ontwerper van de coöperatieve spelmodus bij Ubisoft Montreal, Patrick Redding, zal de multiplayer in Splinter Cell: Conviction in sterk contrast staan met de voorgaande delen. Redding: "De gameplay draait meer om korte stukken met intense actie en het terugkeren naar stealth en het gebruiken van stealth als hulpmiddel. Het gaat minder om het onzichtbaar zijn en meer om het zijn van een roofdier."

De nieuwe multiplayermodus in Splinter Cell: Conviction heet Deniable Ops en bevat vier onderliggende onderdelen: Hunter, Infiltration, Last Stand en Face Off. Bij Hunter is het de bedoeling om alle computergestuurde vijanden in het level uit te schakelen. Dat moet bij Infiltration ook gebeuren, maar dan zonder gezien te worden. In Last Stand moeten golven van vijanden afgeslagen worden terwijl een EMP-kernkop beschermd wordt. Tijdens Face Off nemen de spelers het tegen elkaar op terwijl er ook computergestuurd tegenstanders in het level rondlopen.

Splinter Cell: Conviction verschijnt op 26 februari 2010 in de winkels.