Zoals we vorige maand al wisten te berichtten heeft het Britse blad PC Zone in zijn nieuwste uitgave het vorig jaar aangekondigde nieuwe deel in de Deus Ex-serie uit de doeken gedaan. In dit artikel staan enkele interessante en controversiële details over de door Eidos Montreal ontwikkelde game.

Ten eerste is er meer bekend over het visuele aspect van de game. Eidos Montreal zoekt naar een mix van Renaissance en Cyber Punk en probeert zich visueel te onderscheiden van andere Unreal Engine-games. Daarom wordt er ook geen gebruik gemaakt van de nieuwste versie van de Unreal Engine, zoals bij de eerdere Deus Ex-games het geval was, maar van de engine die ook Tomb Raider Underworld zal ondersteunen.

Een van de meest opvallende keuzes is wellicht het plot van de game. Deus Ex 3 zal zich namelijk in 2027, en dus voor de gebeurtenissen van Deus Ex één, afspelen. Eidos Montreal heeft de oorspronkelijke Deus Ex-schrijver Sheldon Pacotti weten te overtuigen dit nieuwste deel neer te pennen. Tevens hebben de belangrijke mannen voor de eerdere DeuxsEx-delen Warren Spector en Harvey Smith hun zegen gegeven. Zij zullen echter niet meewerken aan dit tweede vervolg.

In Deus Ex 3 speel je Adam Jensen, een doodnormale man die als bewaker werkt in een lab waar onderzoek gedaan wordt naar biomechanische augmentaties, de voorlopers van de nano-augmentaties die we kennen uit de eerdere Deus Ex-games. Totdat op een dag het lab wordt aangevallen door speciale commando's die vervolgens al het personeel uitroeien.

Ook wat de gameplay betreft is er nieuws te melden. Eidos Montreal zegt zich bewust te zijn van de controversiele keuzes die in Deus Ex Invisible War gemaakt waren en draait een groot deel, zoals bijvoorbeeld de beperking tot maar een kogeltype, dan ook terug. Desalniettemin proberen ze zowel oude fans als nieuwkomers te plezieren en dit levert wederom enkele controversiele keuzes op.

Zo hebben de statistieken, zoals we die kennen uit Deus Ex en het RPG-genre, geen invloed meer op je schietkunsten. In plaats daarvan zullen statistieken het upgraden en verbeteren van wapens beinvloeden, zoals bijvoorbeeld het mogelijk maken tot inzoomen of het uitbreiden van je magazijn.

Andere controversiele nieuwe gameplayelementen zijn geleend van de andere games uit het shooter genre. Zo zul je jezelf niet langer kunnen verstoppen in het donker, zoals dat bij de eerdere Deus Ex het geval was. Wel zul je á la Gears of War dekking kunnen zoeken, waarin je overschakelt op een derde persoonsperspectief. Ook het gezondheidssysteem is flink aangepast. Zoals we kennen uit games als Call of Duty 2 en Gears of War zul je in Deus Ex 3 weer automatisch beter worden als je een tijdje dekking hebt gezocht.

Tot slot valt er nog het een en ander te vertellen over de bekende augmentaties. In Deus Ex 3 zullen er in totaal twintig tot je beschikking komen, waaronder een 'Bungee Jump'-augmentatie waarmee je tentakels uit je rug schiet. Deze tentakels zullen zich vervolgens aan een muur vastnagelen, waardoor je van grote hoogtes naar beneden kunt springen. Ook is er een augmentatie waarmee je door muren heen kunt slaan om vijanden in een andere kamer te grijpen.

Veel nieuws over Deus Ex 3 dus, al is er nog niets bekend gemaakt over het platform en over een mogelijke release datum. Laten we hopen dat Eidos Montreal snel officiele screenshots naar buiten zal brengen.