Homeworld, de debuutgame van ontwikkelaar Relic, wist een RTS te creëren die dermate origineel was dat men een subgenre binnen het RTS genre heeft weten te creëren. In Homeworld speelden de gevechten zich namelijk niet op land af maar in de ruimte, met als extra strategische bijkomstigheid dat je ook nog eens van boven en onder aangevallen kon worden.

Homeworld werd dan ook een enorm succes en natuurlijk kan dan een vervolg niet uitblijven. Homeworld2 zal heel wat vernieuwingen aan het bestaande Homeworld-concept toevoegen. Zo belooft men gigantische schepen die tot meer dan zes keer zo groot als de schepen in het originele spel zullen zijn. Ook zullen de twee zijdes waarmee je kan spelen compleet verschillend zijn, in tegenstelling tot het eerste deel waar de eenheden identiek waren.One of the odd things about Homeworld's strategic gameplay was the ships on both sides were almost exactly identical. While it made for a pretty even playing ground, it was that in the vastness of space, these two races, although certainly alike in their thinking, would use the same technology in the same ways to create nearly identical ships. Relic heard the fans' pleas. "Now that we have the Hiigaran race all together as one single protagonist, the antagonist is going to involve entirely different ships and entirely different technology," remarks Mosquiera. "There aren't the same sort of mirrored ships and fleets that were in the original game. You'll have a lot more interesting and dynamic gameplay with the different ships this time around." IGN heeft een uitgebreide preview van het spel online met een aantal nieuwe screenshots en een tweetal filmpjes met beelden uit de game. Hoewel de resolutie wat te wensen over laat is het voor fans van de game toch zeker het bekijken waard!