Slechte werkomstandigheden zijn in Azie schering en inslag. Goedkope arbeid wordt echter steeds vaker ingezet in zogenaamde "MMORPG sweatshops". Mensen werken voor een paar cent 12 uur per dag. Ze zijn bezig met het draaien van scripts, harvesten van goud en monitoren van bots. Het virtuele goud van MMORPGs zoals World of WarCraft, Lineage en Ultima Online wordt op veilingplaatsen door de eigenaar van de sweatshop voor echt geld verkocht. En het gaat hier niet om lullige bedragen.

In totaal zet deze industrie jaarlijks 500 miljoen dollar om. Rich Thurman verdiende 100,000 dollar door 9 miljard goud in Ultima Online te verzamelen. De man had 30 PCs die continu goud verzamelden. Het draait allemaal om het schrijven of kopen van de juiste scripts.

Heb je eenmaal wat kapitaal, dan kun je je eigen sweatshop in Azie beginnen, waar je goedkope krachten kunt inhuren. Die houden dan de bots in de gaten. Een van die goedkope krachten is Sack. De Chinees laat weten dat hij 12 uur per dag op de Amerikaanse Lineage II server werkt. Hij maakt lange, saaie dagen en krijgt geen vakantie. Geruchten gaan dat er 300 van deze farmers in een hangar ergens in Azie werken.

Een van de kartels zou vorig jaar alleen al aan Star Wars Galaxies meer dan 1,5 miljoen dollar verdiend hebben."Ten computers? We have 100 employees for one game!" laughs "Sell." Sell is a recent graduate from Nanjing University. At 24, he's a manager for Vpgamesell, a large SWG Chinese farming center that wholesales to popular resellers. He started off by selling gil in Final Fantasy XI, but his farming days are over. He's moved up to manager status, helping with marketing and delivery. His many farmers work 10-hour rotations and are paid $121 a month. Sell gets $180 a month and works closer to 14 hours a day because he lives at the office, which is a fairly common practice at farming centers