Begin jaren negentig was het schering en inslag: games waarbij het verhaal werd verteld middels tussenfilmpjes met echte acteurs. Hoewel de acteerprestaties beneden alle peil waren en ook het camerawerk veelal geen Oscar verdiende, was het voor die tijd een ware revolutie. Tegenwoordig zijn de meeste ontwikkelaars echter van deze technologie afgestapt en kiezen ze ervoor om met real-time of voorgerenderde tussenfilmpjes het verhaal te vertellen om zo dichter aan te sluiten bij de grafische stijl die de speler tijdens de gameplay voorgeschoteld krijgt.

Atari gaat met de nieuwe RTS-game Act of War: Direct Action recht tegen deze trend in, want men heeft opnieuw gekozen om echte acteurs te gebruiken voor de tussenfilmpjes. De hoofdreden is trouwens het budget: werken met echte acteurs is tot tien keer goedkoper dan gerenderde filmpjes! Daar Act of War maar liefst 40 minuten aan cinematics heeft, was de keuze dan ook snel gemaakt. Toch heeft Atari aardig wat tijd en geld geinvesteerd om ervoor te zorgen dat de filmpjes niet zo cheesy zijn als we van games gewend zijn.

Zo heeft Atari een beroep gedaan op Beyond FX voor de speciale effecten in de tussenfilmpjes. Ook zorgt Beyond FX voor de achtergronden van de scenes die tegen een blauw scherm geschoten zijn, zoals een vuurgevecht op de stoep bij Buckingham Palace. Ook de muziek in het spel is van Hollywood-achtige proporties. Componisten van dienst zijn Marc Canham en Jonathan Williams en de liedjes zijn ingespeeld door leden van het orkestje dat ook de muziek van Star Wars, Lord of the Rings, Harry Potter en Troy verzorgden. Over de deelname van bekende acteurs wordt met geen woord gerept, maar misschien dat je bij deze stills wat gezichten kunt herkennen?