Terwijl Motor City Online niet bepaald een Electronic Arts succes-story is geworden, blijft de Amerikaanse publisher nog flink actief met een andere grote online titel: Earth & Beyond. Deze bij Westwood in productie zijnde online game zal in de zomer worden gelanceerd en heeft al voor meer dan 40 weken aan verhaal klaar liggen.

Earth & Beyond speelt zich in de ruimte af waar jij als privateer je aan kan sluiten bij verschillende clans. Daarbij zal samenwerking een absolute must zijn aangezien het spel sterk class-based is. Sommige voorwerpen in het spel zijn dus enkel door bepaalde type personages/groepen te gebruiken.

GameSpy plaatste een uitgebreide preview waar oa in is uitgelegd hoe deze combinatie van classes werkt.Janus Anderson, senior game designer on Earth and Beyond, said there are combat, trade, and exploration "tiers" for gaining experience. "You don't just have to kill things for experience," he said. Each skill set has abilities that a Warrior, Trader, or Explorer would use. And when players start to depend on these abilities, it makes for some interesting strategies and tactics, Anderson said. The game is very class-based, where players are not allowed to acquire certain skills or equipment without the help of another player. For example, Progens cannot get cloaking technology on their own. However, if they become associated with a Jenquai player who has that ability, then the Progen can gain the ability.

Hopelijk is Earth and Beyond (net als veel MMORPGs) niet enkel vermakelijk voor gevorderde spelers, maar mogen we ook voldoende uitdaging verwachten in lagere levels.

Of dat ook zo is zullen we deze zomer uit kunnen vinden.