Nieuws
Star Wars Battlefront 2 lootcrate

EA: 'We zaten fout met Star Wars Battlefront 2-lootboxes'

En shooter krijgt Ewok Hunt-modus

Geschreven door Bob van der Laan op
EA heeft toegegeven dat het fout zat met de lootboxes in Star Wars Battlefront 2. Chief design officer van EA, Patrick Söderlund, heeft aangegeven dat de ontwikkelaar geleerd heeft van zijn fouten.

Söderlund laat weten dat een aantal keuzes die EA heeft gemaakt bij het introduceren van lootboxes in Star Wars Battlefront 2 verkeerd hebben uitgepakt. "We hadden een doel dat was ontworpen om meer spelers het spel te laten spelen voor een langere periode van tijd." legt de chief design officer van EA uit. “En net als veel andere games op de markt, hadden we een idee om hier opbrengsten voor te genereren om dit te kunnen veroorloven. Maar tegelijkertijd zaten we verkeerd".

Star Wars Battlefront 2

Door de toevoeging van lootboxes in Star Wars Battlefront 2 kreeg het spel vorig jaar veel commotie te verduren. Volgens vele spelers was het een pay-to-win systeem. Het probleem voor veel spelers is dat mensen met veel geld makkelijk zouden kunnen winnen, maar ook dat je niet weet wat je precies koopt, waardoor het neer zou komen op gokken.

Tijdens de bèta van Star Wars Battlefront 2 in oktober 2017 maakten spelers voor het eerst kennis met het nieuwe loot drop-systeem van de game, dat niet aanwezig was in de voorganger. Op Reddit ontstond een vurige discussie over het systeem nadat een speler had berekend dat een bepaald personage alleen vrij te spel was als er meer dan veertig uur in het spel gestoken werd. Fans gaven destijds aan dat ze hierdoor het gevoel kregen dat zij op deze manier gedwongen werden om mee te doen aan microtransacties.

Destijds gaven de Star Wars Battlefront 2-ontwikkelaars al aan dat ze 'enorm verdrietig' waren over de negatieve feedback die hun spel te verduren kreeg.

Star Wars Battlefront 2

Söderlund legt uit dat de commotie ook effect heeft gehad op EA en het management en dat er door de oproer kritisch wordt gekeken naar in-game aankopen voor de aankomende game Anthem, die tussen 1 januari 2019 en 31 maart 2019 verschijnt voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Aankomende donderdag verschijnt er een nieuwe update voor Star Wars Battlefront 2 waarbij microtransacties weer worden toegevoegd aan het spel, nadat ze tijdelijk uit het spel waren verwijderd. EA heeft geleerd van zijn fouten en spelers kunnen nu alleen cosmetische items aanschaffen met zowel in-game- als echt geld.

Naast de cosmetische items wordt er ook de Ewok Hunt-modus toegevoegd. Hier is het de bedoeling om als Stormtrooper een hinderlaag van Ewoks te overleven.

ewok hunt Battlefront 2

Dit artikel delen:

Lees meer

Live om 20:00: PUBG (Savage-map) PUBG Savage-map krijgt dynamische blauwe zone
34

Reacties op: EA: 'We zaten fout met Star Wars Battlefront 2-lootboxes'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Krytuun

    • 17 april 2018 15:20
    Al ben ik nog steeds van mening dat het systeem niet volledig pay 2 win was, geef ik hulde aan de community. Hierdoor heeft EA nu toegegeven dat het fout was, ook al waren hun intenties wellicht anders.

    Het is beter om gewoon een strak progressie systeem te hebben waarbij skills enkel door spel kunnen worden unlocked. De harde kern van gamers en forum bezoekers hebben wellicht de toekomst van games als Anthem voorgoed veranderd, en zoiets mag alleen maar bewonderd worden. Zelden dat de grote corporate wereld zo diep buigt naar de community. Klasse!

    En dan we nu maar weer mogen uitkijken naar de grote nieuwe games van E3 2018 die zonder lootboxes gaan komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 17 april 2018 15:50
    @Krytuun maar .. maar.. ik was een zeikerd volgens velen ?? =) DONT ANSWER THAT! ;)

    Laat EA nu ook FIFA aan pakken.. Need4Speed , die vol zitten met MT en Lootbox crap (maar een iets minder vocale hardcore community hebben in die zin dan, denk ik.

    Uiteindelijk zijn het voor mij wel krokodillentranen , want je geloofd toch zelf niet dat als er ook maar niemand geklaagd had, dat ze hier zelf mee zouden komen? Dat ze fout zaten? Dit heeft hun gewoon (terecht) veel geld gekost met hun hebberigheid, maar reken maar dat ze al bezig zijn met de volgende manieren te bedenken hoe ze de consument kunnen rippen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 april 2018 16:43
    @casualkiller Gaan ze nooit doen, EA verdient bakken met geld aan FIFA. Dat kun je ze dus ook niet kwalijk nemen. Zolang mensen er geld aan uit blijven geven is het als bedrijf simpelweg niet zo slim om zoiets dergelijks uit je game te slopen.

    Op zich is het goed dat de gamers zich hebben laten horen en duidelijk hebben aangegeven dat dit een stap te ver ging. Er wordt altijd alleen zo overtrokken gereageerd meteen alsof de ontwikkelaar hun eerstgeborene heeft geofferd.
    Of dit:
    "Op Reddit ontstond een vurige discussie over het systeem nadat een speler had berekend dat een bepaald personage alleen vrij te spel was als er meer dan veertig uur in het spel gestoken werd."
    Jemig, je zal wat moeite moeten doen voor iets. Moet dan alles maar meteen in je schoot geworpen worden?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 17 april 2018 16:56
    @fonsrutte

    "je zal wat moeite moeten doen voor iets. Moet dan alles maar meteen in je schoot geworpen worden?"

    Uhhm 40 uur voor 1 character unlocken, terwijl er een stuk of weet ik hoeveel characters zijn. Ik heb wel wat meer te doen dan +1000 uur BF2 te zitten spelen, maar wil wel wat van de game geproeft hebben uiteraard en meerdere character hebben.

    Ik speel en koop vrijwel alle spellen of alle platformen wat mijn interesse heeft (en dat zijn er nogal wat) die wil ik ook graag spelen, er is nog meer dan alleen maar bf2.

    Ik ga dit spel ook niet meer kopen met alle rompen slomp wat het de afgelopen maanden heeft gehad. Terwijl ik mij met het eerste deel dik vermaakt heb voor 200 uur.

    Ubisoft games laat ik voorlopig ook even lekker links liggen, tot dat ze iets aan de hoge cpu verbruik doen in iedere game.

    Het zijn tegenwoordig vaak de indie games die mij wel weten te verbazen. AAA titels zijn vrijwel meuk tegenwoordig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 17 april 2018 17:51
    @spreadthehate

    "Uhhm 40 uur voor 1 character unlocken, terwijl er een stuk of weet ik hoeveel characters zijn. "
    Die berekening is gemaakt door iemand op Reddit. Hoe correct die berekening is zou ik niet weten, het probleem is dat het meteen als waarheid wordt aangenomen omdat iedereen al in de trein zit om EA en Battlefront af te zeiken.Mocht die 40 uur idd kloppen dan lijkt mij dat ook vrij lang.

    Laat ik trouwens vooropstellen dat ik ook de game niet aangeschaft heb vanwege deze praktijken, dus ik ben het er zeker mee eens allemaal.
    Ik heb meer een probleem met die groep mensen die alleen maar hard schreeuwen zonder te weten hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit.

    Mijn interesses zijn de laatste jaren ook veel meer richting de indies gegaan. De grote uitgevers denken dat we AAA titels willen, waarbij 1000 collectibles willen zoeken en herhaalmissies. Het succes van menig indiegame laat zien dat datgeen succes garandeert.
    Ik laat Ubisoft en EA ook links liggen, zat nog te twijfelen aan AC: Origins. Ubisoft heeft me al te vaak teleurgesteld

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 17 april 2018 19:26
    @fonsrutte zonde, kan me niet voorstellen dat Origins je gaat teleurstellen, zeker niet als je er toch al geen hoge pet van op hebt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rreloaderr

    • 17 april 2018 21:45
    @fonsrutte

    Vrees ook dat het met FIFA nooit zal gebeuren. Best schandalig eigenlijk voor een game dat ook voor kinderen is. Want bij FIFA is het gewoon weg crimineel wat ze doen met hun monopoly. Kwestie van tijd voordag een andere ontwikkelaar hun hierin van de troon stoot (2k leest u mee?)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 18 april 2018 00:09
    @rreloaderr speel een game van 2k (zie NBA) en je ziet dat ze net zo slecht zijn, misschien wel erger…

    (oh je wilt een level up, kost je 1 euro)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 18 april 2018 08:47
    @Floks ik speel in My Career gewoon wedstrijden om level up te gaan. Maar inderdaad, je kan vanaf day 1 zoveel munten kopen om ineens Max level te krijgen. Maar wie doet dat…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 17 april 2018 15:54
    *Insert Generic Damage Control Rectification*

    Ik vind het denk ik nog het meest sneu voor de werknemers. Ze hebben veel backlash gekregen en ik snap helemaal dat dat wat met je doet. Ze hebben vast keihard aan dit product gewerkt en de lootboxes, in hun releasedate vorm, zullen een beslissing op management/directie niveau vanwege aandeelhouders zijn geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 17 april 2018 17:48
    @RidgeRazor
    Lootboxes kunnen prima, maar de manier waarop je progressie boekte zonder boxen te kopen was bizar.
    Volgens mij zelfs zo erg dat het 40 jaar zou duren om alles vrij te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Inflatable

    • 17 april 2018 15:59
    "En net als veel andere games op de markt, hadden we een idee om hier opbrengsten voor te genereren om dit te kunnen veroorloven."

    Dit is een drogreden, want EA heeft helemaal geen extra inkomsten uit lootboxes etc nodig om hun games voor langere tijd interessant te houden.. Ze maken meer dan genoeg winst zonder dat, maar het is natuurlijk nooit genoeg voor de aandeelhouders (dat zullen ze nooit zo zeggen)..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paul_Power

    • 17 april 2018 16:31
    @Inflatable Met de kwaliteit rond Mass Effect en nu Star Wars lootbox shitstorm is de winst toch wel redelijk afgenomen, want beide games moesten goed verkopen en dat hebben ze absoluut niet gedaan door alle controversie. EA moet stoppen met het proberen uit te melken van zijn mensen die hun producten koopt, want zoals ze nu merken zijn ze het helemaal zat :D en terecht, EA mag dood, het zou de business goed doen imho

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RidgeRazor

    • 17 april 2018 17:25
    @Paul_Power

    Volgens mij werd een tijdje geleden bekend gemaakt dat EA 10 miljoen exemplaren verwachtte te verkopen van BFII tot die tijd. Dat waren er uiteindelijk 9 miljoen. Een mis van 10%, na zoveel controversie, valt erg mee. Feit blijft wel dat ze dit trucje niet te vaak moeten gaan doen, anders trekken ze idd een keer aan het kortste eind..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • StormFox

    • 17 april 2018 16:46
    Damage control en totaal niet geloofwaardig meer.
    Ze wachten nog even voordat zij een nieuw verdiensysteem invoeren, want
    uiteindelijk gaat het bij EA altijd om maximaal cashen en niet om de fans.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 17 april 2018 17:47
    @StormFox
    Waar niet? Het is alleen dat EA zwaar door de mand valt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 17 april 2018 18:38
    Meh a little to late. EA en Konami ook zijn voor mij einde verhaal. Rockstar, square Enix en Ubisoft daarentegen zijn wel goed bezig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bigds9fan

    • 17 april 2018 19:09
    @coola Ben Square Enix het Rise Of The Tomb Raider debacle nog niet vergeten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • timtim96

    • 17 april 2018 19:31
    @bigds9fan wat was daar dan controversieel aan? Ik heb zeker van dat spel genoten.

    Verder is de studio meer dan Tomb Raider ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 17 april 2018 19:45
    @coola

    Ubisoft ook maar boycotten dan? Ghost Recon Wildlands lootboxes ;)
    Maar nee, bij Ubisoft maakt het niks uit.

    FC5 was ook gewoon weer een copy paste game, met een bizar slecht verhaal.
    Heb de game compleet uitgespeeld maar man man wat een einde.

    Heb nu al 3 games in mijn bezit van Ubisoft die allemaal torenhoge cpu verbruik hebben door hun DRM, terwijl ze die DRM makkelijk kunnen verwijderen.
    (FC5 na 19 dagen al gekraakt) maar die DRM zorgt wel voor slechte performance.

    Origin al vanaf release niet kunnen spelen zoals vaker doorgegeven met een high end pc. Ubisoft is op de hoogte door duizenden gedupeerde die niks met het spel kunnen.
    Ze doen er helemaal niks mee, omdat ze weten dat het probleem de dubbele laag DRM is die de boel veroorzaakt (ook al willen ze het niet toegeven)
    Terwijl en genoeg bewijzen zijn dat dit het probleem wel is. Super goed bezig zijn die gasten bij Ubisoft.

    https://kotaku.com/ubisoft-denies-assassins-creed-origins-drm-is-slamming-1820094547

    http://www.trustedreviews.com/news/assassins-creed-origins-drm-3319485

    Forums vol ook op de Ubisoft website.
    Ze laten je gewoon in de kou staan daar.