John Riccitiello, de CEO van Electronic Arts, heeft toegegeven dat zijn bedrijf in het verleden grote fouten heeft gemaakt bij het overnemen van ontwikkelaars. Dat vertelde hij in een toespraak op de DICE conferentie die de afgelopen dagen heeft plaatsgevonden. Riccitiello bood zijn excuses aan voor wat er gebeurd is met onder andere Bullfrog, Westwood en Origin Systems en hoewel zijn bedrijf steeds meer ontwikkelaars opslokt, gelooft hij dat nieuw overgenomen ontwikkelaars zoals Maxis en BioWare niet hetzelfde lot zullen ondergaan omdat deze hun eigen bedrijfscultuur mogen houden.

Riccitiello vertelde hoe de houding om één type management toe te passen op alle bedrijven de creativiteit heeft genekt en hoe ontwikkelaars zich voelden alsof ze begraven en verlamd werden. Als voorbeeld gaf hij Bullfrog, het bedrijf waar Peter Molyneux vroeger werkte, en dat verantwoordelijk was voor de series Populous en Dungeon Keeper. EA nam Bullfrog in 1995 over en in 1997 vertrok Molyneux om meer creatieve vrijheid te hebben. De angst dat het overnemen van een bedrijf al het creatieve talent wegjaagt, zodat de overname geen cent meer waard is, is de spijker op zijn kop slaan aldus Riccitiello. Het 'command and conquer'-model, het opkopen van een merk en je eigen naam er op zetten, werkt niet, zo vervolgde hij.

Riccitiello vervolgde zijn toespraak met het uitleggen van zijn beeld over de toekomst van de gaming-industrie. Hij ziet het overnemen van kleine bedrijven door grote uitgevers als onvermijdelijk. Ook verwacht hij dat er in 2010 minder grote uitgevers zullen zijn, maar dat deze wel een groter marktaandeel zullen hebben in de gaming-industrie. Hij vervolgde door te vertellen dat de huidige 'label'-strategie van EA de fouten die in het verleden gemaakt zijn grotendeels moeten voorkomen. Ontwikkelaars zouden een onderdeel zijn van een groot bedrijf en hoeven dus niet bang te zijn failliet te gaan, maar EA zal zich niet bemoeien met hun zaken zodat ze hun eigen bedrijfscultuur kunnen behouden. Hierdoor zouden ontwikkelaars als BioWare en Maxis hun eigen doelen kunnen blijven nastreven, in plaats van ten ondergaan zoals de ontwikkelaars die hen zijn voorgegaan.