Nieuws
Battlefield 2

EA vraagt fans te stoppen met het levend houden van oude Battlefield-games

'De Battlefield-franchise is ons intellectuele eigendom'

Geschreven door Eline Oosterloo op
EA vraagt het fans om te stoppen met het gebruiken van hun intellectuele eigendom om oude Battlefield-games in leven te houden.

Het Revive Network Team, dat al drie jaar hard werkt om oude Battlefield-games in leven te houden, is gevraagd om hiermee te stoppen. Zij houden servers in stand voor onder andere Battlefield 2 en Battlefield 2142 sinds het sluiten van Gamespy, waardoor het bijna onmogelijk was om een paar van deze pc-klassiekers online te spelen. Daarnaast voegden zij mods toe aan deze games en clients en verspreidden ze deze over het Internet.

Het probleem dat EA met de activiteiten van de groep fans heeft is niet dat het team online servers faciliteert, maar dat zij gebruikmaken van hun intellectuele eigendom (IE):

"Stop alsjeblieft met het verspreiden van al dan niet bewerkte kopieën van onze game-clients en het gebruiken van onze trademarks, logo's en artwork op jullie website. Het ding is, jullie websites zijn vrij misleidend, waardoor bezoekers al snel kunnen geloven dat jullie (officieel) verbonden zijn aan EA en wij zijn de enige echte, officiële EA. Wij twijfelen er niet aan dat jullie, als slimme en behulpzame leden van de Battlefield-community, begrijpen dat wij onze IE moeten beschermen."

Het Revive Network Team geeft aan op de website dat zij dit vriendelijke verzoek respecteren:

"We zullen er niet omheen draaien: Het juridische team van Electronic Arts Inc. heeft ons vriendelijk verzocht te stoppen met het verspreiden en gebruiken van hun intellectuele eigendom. Als hardcore fans van de franchise respecteren wij dit verzoek."

Het Revive Network Team laat weten dat op dit moment alle downloads offline gehaald zijn en dat dit waarschijnlijk het einde van het team is.

Dit artikel delen:

Lees meer

Wolfenstein 2: The New Colossus Champion's Ballad-dlc voor Zelda: Breath of the Wild komt dit jaar nog
25

Reacties op: EA vraagt fans te stoppen met het levend houden van oude Battlefield-games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Shoney

    • 27 oktober 2017 14:03
    Fijn dat EA het "vriendelijk" vraagt om te stoppen met het in leven houden van games die mensen graag spelen. Echter, ik denk dat het EA niet alleen gaat om het beschermen van hun intellectuele eigendom. EA kennende gaat het maar om een ding. Verdienen wij hier wel, of niet aan. In dit geval is het antwoord nee. Dus moet het team stoppen. Dit dwingt de huidige spelers om over te stappen naar andere EA FPS games waar weer verdient kan worden met micro transacties. Waarschijnlijk is het niet zo zwart/wit als ik het afteken, maar ik krijg toch weer de kriebels als ik lees dat EA actief bezig is om community inzet de kop in te drukken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 27 oktober 2017 14:18
    @shoney ik denk niet dat je ver van de waarheid af zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 27 oktober 2017 19:18
    @jumpman
    Inderdaad als het was geweest wat EA zegt. Dan was een grote banner op hun site dat ze niet voor EA werken ook afdoende geweest. Aan de andere kant de rechten liggen bij EA dus mogen hun wel bepalen wat er met Battlefield kan en niet kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bioh4zard

    • 27 oktober 2017 14:19
    @shoney De kans is ook aanwezig dat ze binnenkort een actie uitbrengen waar deze games weer naar voren geschoven worden (remaster of remake) en ze er weer geld uit halen. Diegenen die de games dan nog speelden via Revive Network zullen dan genoodzaakt zijn opnieuw de game aan te schaffen of te spelen via het EA netwerk (Origin).

    Ik koop al jaren niets meer van EA en Ubisoft, omdat ik ze niet klantvriendelijk vind (eigen ervaring).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shoney

    • 27 oktober 2017 14:27
    @bioh4zard Dat zou inderdaad ook nog kunnen alhoewel ik vermoed dat EA zich sterk richt op de nieuwe Battlefield en Star Wars titels. Zeker nu de Lootbox controverse langzaam begint te verstommen en mensen zich er het rambam aan kopen. Het probleem is dat EA en Ubi beide respectievelijk af en toe ERG goede games uitbrengen en ik ben dan toch geneigd te kopen. Maar ik merk wel dat ik steeds vaker wacht tot de uitverkoop.

    Terugkomend op topic, Ik weet niet of het nou daadwerkelijk gaat om een Remake, wat ik op de juiste manier aanmoedig, of dat het gaat om het dwingen naar een nieuw verdien model. Time will tell…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • whopper

    • 27 oktober 2017 15:15
    @bioh4zard ik koop ook al jaren niks van beide uitgevers. Soms wil ik wel maar tot nu toe al jaren niks meer van ze gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bioh4zard

    • 27 oktober 2017 15:31
    @whopper @Shoney Ik heb precies hetzelfde inderdaad, gewoon uit principe en wetende dat ze gewoon slechte klantenservice bieden door games weg te flikkeren na een x aantal jaar. Dan maar een keer een titel missen of een keer aanschaffen voor de budgetprijs een jaar naar de release, zit ik niet zo mee.

    @Shoney Als gamebedrijf hoor je je community te koesteren (zie Blizzard), niet door klanten te zien als objecten die geld genereren en waar je je product op kan dumpen. Hoewel Blizzard ook aan lootboxes, etc. doen hoef je voor producten als Hearthstone niet verplicht te betalen en kan je nog makkelijk bij blijven met de besten als je niet betaald. De support voor games is ook immens goed, met als beste voorbeeld wel Warcraft 3 waar nog steeds updates voor uitkomen. Ik heb gewoon in het algemeen een pesthekel aan bedrijven die geen service bieden aan hun klanten en ze zien als 'nummers' of 'verkoopcijfertjes', vandaar dat dit voor mij ook op gaat in de game-industrie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 27 oktober 2017 15:57
    @bioh4zard Blizzard heeft ook wel eens een steek laten vallen maar vergeleken met EA zijn zij extreem veel beter idd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • whopper

    • 27 oktober 2017 18:07
    @bioh4zard klopt, grappige is dat ik elke game van blizzard heb :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 27 oktober 2017 15:55
    @shoney Het is wel degelijk zo zwart/wit als je het hier schildert. Het is simpelweg een centenkwestie, niets meer of minder.

    BF is mijn favoriete gameserie maar EA is meer en meer bezig mijn lol in deze games te verminderen. BF: Hardline heb ik niet gekocht na de desastreuze open beta en BF 1 heb ik na 150+ uur al weer weggelegd vanwege veel te casual. Ik hoop dat DICE met hun volgende BF titel eindelijk weer eens wat meer de kant van de hardcore fans gaat bedienen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 27 oktober 2017 19:14
    @thechief tja, wat zijn hardcore fans… wat jij leuk vindt in een BF spel wil niet zeggen dat anderen dat ook vinden..
    Zelf vind ik het jammer dat ze met battlefield heroes gestopt zijn, ze hadden nooit zoveel troep tegen het einde moeten toevoegen (instant helicopters, meer gametypes), alleen maar af en toe een extra map, en misschien wat extra abilities..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 27 oktober 2017 22:40
    @superdre Klopt, het is de reden dat ik bij BF1 afgehaakt ben. Te simplistisch en teveel gefocused op mindless actie.

    Zelfde geldt voor de nieuwe Battlefront 1+2 overigens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mierenneuker

    • 27 oktober 2017 16:05
    @shoney Wanneer jij iets ontwikkeld mag jij daarmee doen wat je wilt. Zo werkt het nou eenmaal. Of niet janken en een andere game spelen, of je eigen game ontwikkelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bioh4zard

    • 27 oktober 2017 17:38
    @mierenneuker Ja want stel je voor dat iemand commentaar geeft op de gang van zaken binnen een bedrijf. Beetje lompe reactie ("niet janken") met open deur argumentatie.

    Grappig genoeg gaf je zelf laatst een reactie op een game waar je het te makkelijk vond en commentaar gaf dat ze er best wel een hardcore modus in konden doen.

    Jammer dat het allemaal zo belachelijk makkelijk moet zijn. Voor mij de reden om deze niet te halen. Waarom niet gewoon een hardcore mode oid erin knallen? Zoveel moeite kan dat nooit zijn lijkt mij.

    Pot verwijt de ketel dus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • armilo-theus

    • 27 oktober 2017 20:40
    @bioh4zard Uhm does someone has some cold water?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 27 oktober 2017 17:00
    En daarom koop al ruim 10 jaar geen games meer van EA.

    Heb een poosje terug nog Battlefield 1942 gespeeld, er zijn nog ruim 90 servers online.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mmo-veteran

    • 27 oktober 2017 21:41
    HAHAHA nice @Bioh4zard!
    Even offtopic, wanneer krijgt het comment systeem een keer een update op gamer.nl want dit is wel erg outdated allemaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 28 oktober 2017 18:41
    Bij deze wil ik EA vragen te stoppen met Origin in leven te houden. Bedankt alvast!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DevTrunks

    • 28 oktober 2017 20:03
    @dunkiexl Hear! Hear! Zoveel frustraties met dat programma.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aug

    • 28 oktober 2017 19:08
    "intellectuele eigendommen ?" wanneer ik betaal voor een game is het wettelijk van mij