Riccitiello hekelt allereerst de trend van de afgelopen decennia dat iedere platformhouder om de vijf jaar met een nieuwe console kwam. "Je probeerde daar dan van te profiteren maar [een paar jaar later] moest je alweer een tandje terugschakelen. We zijn eraan gewend geraakt maar het is nu niet bepaald een slimme manier om een bedrijfstak te runnen."

Met het verminderde aandeel van consoles in het totaal aan opbrengsten binnen de industrie en de recente populariteit van tablets zoals de iPad, denkt Riccitiello dat Nintendo daarom de juiste keuze maakt wederom geen console uit te brengen die technologisch flinke stappen zet. "Nintendo volgt geen cyclus meer. Dat referentiekader is helemaal weg.  En dus brengt Nintendo een platform uit dat inspringt op wat we geleerd hebben van nieuwe media en apparaten zoals de iPad. Het is daar de perfecte tijd voor binnen deze industrie."

Over de strijd tussen de volgende generatie consoles heeft Riccitiello tot slot het volgende te zeggen: "Ik denk dat het interessant wordt om te zien hoe mensen gaan reageren wanneer graphics verder gaan dan de 1080p- of 720p-resolutie van nu. [...] En hoe groot is dat verschil nu? Ik denk dat de waarde eerder te halen valt bij het integreren van sociale ervaringen, cross-platform gameplay en micotransacties. Het patroon dat Nintendo al niet meer volgt houdt sowieso op te bestaan."