Riccitiello hekelt allereerst de trend van de afgelopen decennia dat iedere platformhouder om de vijf jaar met een nieuwe console kwam. "Je probeerde daar dan van te profiteren maar [een paar jaar later] moest je alweer een tandje terugschakelen. We zijn eraan gewend geraakt maar het is nu niet bepaald een slimme manier om een bedrijfstak te runnen."
Met het verminderde aandeel van consoles in het totaal aan opbrengsten binnen de industrie en de recente populariteit van tablets zoals de iPad, denkt Riccitiello dat Nintendo daarom de juiste keuze maakt wederom geen console uit te brengen die technologisch flinke stappen zet. "Nintendo volgt geen cyclus meer. Dat referentiekader is helemaal weg. En dus brengt Nintendo een platform uit dat inspringt op wat we geleerd hebben van nieuwe media en apparaten zoals de iPad. Het is daar de perfecte tijd voor binnen deze industrie."
Over de strijd tussen de volgende generatie consoles heeft Riccitiello tot slot het volgende te zeggen: "Ik denk dat het interessant wordt om te zien hoe mensen gaan reageren wanneer graphics verder gaan dan de 1080p- of 720p-resolutie van nu. [...] En hoe groot is dat verschil nu? Ik denk dat de waarde eerder te halen valt bij het integreren van sociale ervaringen, cross-platform gameplay en micotransacties. Het patroon dat Nintendo al niet meer volgt houdt sowieso op te bestaan."
Reacties op: EA: 'Timing van Wii U is perfect'
AppleHater
freaq
waarom snappen mensen dat maar niet het verschil tussen 720P of 1080P met gelijke details is lastig te zien, het is te zien maar het is geen gigantisch verschil.
1 270 * 720 = 914 400
1 920 * 1 080 = 2 073 600
2 073 600 / 914 400 = 2,26771654
kortom 1080P is 2.27X zo zwaar om te renderen.
en waarvoor voor een paar procent extra beeldkwaliteit,
als we voor dit budget realtime global illumination kunnen krijgen en betere shaders en vele malen meer polygonen, of een paar extra pixels dan moge het toch duidelijk zijn…
meer pixels != mooiere game.
het is als met camera's meer megapixels != mooiere foto.
zucht…
hoedanook we gaan het zien. meer sociale connecties… meer connectie. ik weet het nog niet hoor, mensen hoeven al die trophy's van mij op facebook niet hoor.. ben daar eigk helemaal niet zo'n fan van zowieso wil ik helemaal niet dat facebook alles over me weet en specifiek niet wat ik leuk vindt want die reclame is al erg genoeg.
/rant… sorry jongens maar wordt soms zo moe van die megapixels races…
AlienShine
Ben met je eens dat we ons er niet blind op moeten staren maar het word wel eens tijd voor echt 1080p op de consoles.
ultraspaz
Je ziet het nu ook een beetje met de 3DS gebeuren.. is een opgevoerde DS met enkel een 3d scherm. verkopen zijn behoorlijk ingekakt, 3th party begint nu al te titels te cancellen. Een bleke toekomst if u ask me.
MikkelE30
AlienShine
720p was inderdaad genoeg, nu moeten we verder en de volgende stap is duidelijk 1080p. Als de consolebouwers zo dachten hadden we nog steeds 480p (tv) resolutie.
Ja ik zie ook liever betere AI en dat soort dingen, ik denk eerlijk gezecht dat dat niet uit de games hoek zal komen. Eerder wetenschappers die een AI algoritme ontwikkelen wat dan ook in games toegepast kan worden.
MikkelE30
1080p is leuk, maar er zijn meer dan genoeg andere heikelpunten in games die opgelost moeten worden die wat mij betreft voorrang hebben op de resolutie. Bv de hoeveelheid tegenstanders die tegelijkertijd op het scherm getoverd kunnen worden, aantal auto's in racegames etc. AI en physics zijn nog niet helemaal wat ze zijn moeten..
Kortom, resolutie is het allerlaatste waar ik me druk om zou maken..
MikkelE30
Zelda OoT, momenteel 1 van de mooiste titels, oogt even goed als sommige X360 titels en pilotwings ziet er vele malen beter uit dan de Wii versie bijvoorbeeld.. dat terwijl de DS moeite had met N64 graphics.
Trust me, de 3DS gaat zijn succes nog wel krijgen.
AlienShine
Echter hoe ga je dat aan de massa slijten, nieuwe generaties consoles en dan nog steeds 720p.
r8gingbull73
r8gingbull73
Chappuchino
ipodkiller
ultraspaz
"slechts"
really? Dat is iets proberen recht te praten door het te laten overkomen alsof het helemaal niet erg is. Weinig games en mensen zien geen meerwaarde in het 3d effect.
Absoluut 2 onbetwiste speerpunten waar een 3ds het van moet hebben. dat is niets "slechts" , dat is een heel groot probleem imho.
En ik kan je voorliefde voor zelda OOT wel begrijpen, is een hele goeie game Maar het grafisch vergelijken met sommige 360 titels is absurd. De 3d modellen zijn niet opgeknapt (link heeft nog steeds geen vingers) en men gebruikt nog steeds blob-shadows. Sterker nog, pak 1 screenshot van uncharted op de PSPVita en alles van de 3ds wordt weggeblazen.
Maar dat is nu erg afdwalen waar het om draait. De consument wil "meer" Developers willen "minder" om zo hun winst te maximaliseren met weinig moeite. immers hun game kan nu snel even naar de wii-u geport worden want de specs zijn (practisch) hetzelfde.
MikkelE30
En social functies zijn er op dit moment ook wel op X360 en PS3..
Noble7
Aquemini
En deze opmerking slaat echt nergens op:
"Ik denk dat het interessant wordt om te zien hoe mensen gaan reageren wanneer graphics verder gaan dan de 1080p- of 720p-resolutie van nu"
hoezo verder gaan? Op welk apparaat denk hij verder te kunnen dan, aangezien EA de pc maar ruk vind. Zelfs in Amerika heeft men de opvolgers van de FULLHD tv nog lang niet in huis, laat staan in de EU. De next gen console zullen er veel eerder zijn dan Quadhd
melody
Ik hoop dat de Wii-U alle beloftes waarmaakt, dan kan het een mooie console worden.
MikkelE30
Laat mij dan even toelichten wat ik bedoelde wat betreft Zelda: de belichting is erg sterk, vergelijkbaar met wat in sommige 360 titels heb gezien (en dan heb ik het niet over Mass Effect 2 of iets dergelijks), en de scherpte van de textures is ook vergelijkbaar.
Dat de 3D modellen wat minder zijn, ala, maar ze zijn in polygonen wel heel erg verbeterd.. kijk ik kan de game wel gaan beoordelen om zijn oude level en model-design maar dat slaat nergens op. Daarom kijk ik naar textures/polygonen (zegt wat over geheugen), belichting (zegt wat over gpu) etc. Daarnaast laten de physics van Pilotwings zien dat het met de CPU ook wel snor zit..
Ik vind Zelda en Pilotwings "ogen" als een game richting de mindere 360 games qua graphics.. en dat vind ik al heel wat. Misschien beter gezegd: ik vind het ogen als een WiiHD+. Als ik het zo zeg is de overdrijvingsfactor misschien wat minder erg..
Sowieso is RE:Mercenaries/Revelations en Streetfighter toch wel het bewijs dat de 3DS 360 graphics kan halen dacht ik zo.. misschien heb ik de verkeerde voorbeelden gebruikt :)
Verder ontopic: Ik zie liever, zoals nu bij Nintendo, in keer in de 5/6 jaar een nieuwe console met allemaal vette feautures en een redelijke grafische vooruitgang (dus geen Wii taferelen, dat was gewoon een dikke fout van Nintendo), dan dat ik 10 jaar moet wachten op een PS3 die veel te duur is, waar games ontwikkelen te lang voor duurt en alles pas na een jaar of 3/4 op gang komt..
Ghostleader1NL