Bij nieuwe games levert EA een registratiecode waarmee spelers hun Online Pass gratis kunnen activeren. Omdat de Online Pass maar eenmalig is te activeren, zullen spelers die het spel bijvoorbeeld tweedehands gekocht hebben, 800 Microsoft punten via Xbox Live of 8 euro via PlayStation Network moeten betalen om de online multiplayer te kunnen spelen. Wel is het mogelijk de multiplayer eerst zeven dagen lang gratis uit te proberen. Andere platformen als Wii en PC krijgen nog niet te maken met de code.

Relatie met klanten

Toch zegt EA dat de Online Pass niet bedoeld is om de tweedehands doorverkoop van games tegen te gaan. In een FAQ op de EA Sports-website ligt Andrew Wilson van EA Sports de keuze toe: "We zien de tweedehands markt juist als een mogelijkheid om een directe relatie met onze klanten te ontwikkelen, en de Online Pass zorgt ervoor dat iedereen toegang heeft tot dezelfde hoogwaardige online services en content, ongeacht waar en hoe ze het spel gekocht hebben."

Het idee van een toegangscode is volgens EA niet nieuw en werd eerder bijvoorbeeld gebruikt voor de Live Season-modus in de FIFA-games. "Uniek aan de Online Pass is dat het de premium services en content beschikbaar stelt voor alle gebruikers." EA gebruikt zegt de Online Pass dan ook om de online ervaring van de producten verder uit te bouwen. "We denken dat het eerlijk is om betaald te krijgen voor de services die we aanbieden en deze online services te reserveren voor de mensen die EA betalen om er toegang tot te krijgen."