Nieuws
FIFA 20

EA Sports gaat meer doen tegen racisme in hun games

Hard aanpakken

Geschreven door Erik Nusselder op
EA Sports gaat meer doen om giftig gedrag van spelers in hun games aan te pakken. Dat wordt bekendgemaakt via een statement op hun Twitter-account.

Volgens het statement wil EA Sports racistisch, xenofobisch, homofoob en seksistisch gedrag scherper in de gaten houden. "Giftig gedrag verandert en evolueert snel en we erkennen dat we meer moeten doen om dit soort individuen actief in de gaten te houden en te verwijderen."

EA Sports legt uit welke stappen worden ondernomen om dit te bewerkstelligen. Zo zal de lijst met termen in alle talen worden aangepast, zodat beledigende woorden snel worden gevonden. Ook wordt het makkelijker voor spelers om anderen te rapporteren en worden die meldingen sneller onderzocht.

Met name in het reddit-forum van NHL 20 wordt al langere tijd melding gemaakt van bijvoorbeeld racistische spelersnamen in de game, zoals spelers met de naam "George Floyd", "Blacklifes don't matter" en "I can't breathe". EA werd daarbij opgeroepen om actie te ondernemen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Summer Games Done Quick wordt alleen een online event Fan maakt P.T. in vr met Half-Life: Alyx
34

Reacties op: EA Sports gaat meer doen tegen racisme in hun games

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 004

    • 6 juni 2020 14:46
    Er komen allemaal goed bedoelde alleen rare oplossingen. Veel bedrijven die of een pr stunt zien of oprecht bedoelen een boodschap af te geven net zoals mensen op social media doen.

    Racisme is een grotendeels aangeleerde overtuiging die hopelijk door de juiste tools in te zetten over tijd sterk zal afnemen. Het is bizar dat je op school allerlei vakken leert en hoe wij zelf werken daar minimaal bij zit zoals de basis beginselen van psychologie en bijvoorbeeld een blokuur in de maand waarbij je fysiek les krijgt in de gymzaal gericht op pesten, uitsluiten en functioneren in groepen. Dit zal leiden tot de ontwikkeling van "Theory of mind" (ToM) wat het vermogen is om een idee te vormen van het perspectief van anderen en zichzelf op gebeurtenissen en situaties. Dit vermogen brengt de vaardigheid met zich mee om te beseffen dat de eigen opvattingen, verlangens en emoties kunnen afwijken van die van een ander. En hopelijk tot meer begrip voor anderen en dat we uiteindelijk allemaal mens zijn met in essentie voor de meesten dezelfde behoeften.

    Daarnaast zijn er waarschijnlijk nog genoeg andere mogelijkheden die goed kunnen worden ingezet. Het gaat alleen verder dan racisme, het gaat om meer gelijkheid in het algemeen.

    Ik kan de protesten begrijpen alleen zie ook dat een deel van deze groep doorslaat wat begrijpelijk is als je jaren niet word gehoord/genegeerd en de kop in gedrukt alleen werkt het tegen productief wat angst en boosheid oproept bij een aanzienlijke andere groep mensen die zich ook weer gaan verzetten. De media mengt zich er ook in die het tig keer uitzenden en soms met de emoties meegaan wat de boosheid nog sterker maakt. Dan een deel van de protesteerders die vanaf jongs af aan hebben geleerd om zich te verzetten omdat hun ouders zich benadeeld voelen (wat soms waar is en soms niet) en een soort enemy of the state/gevestigde orde en blanken zijn geworden die nu hun dominantie en status willen profileren tot hoger dan de blanken en hun gram halen over de eeuwen van discriminatie. Dan zijn er nog de jongeren die sowieso tegen alles aantrappen en de dopamine fabriek in hun hersenen aan het voeden zijn. Of degene die een totaal andere agenda hebben en dit gebruiken om chaos te creeeren.

    Ik vraag me af als dit geen corona tijdperk was geweest hoeveel mensen er waren gekomen om te protesteren en oprecht hun eigen tijd opzij hadden gezet om dit te doen.

    De vernielingen kunnen natuurlijk verder echt niet en dit soort grote demonstraties vind ik in Nederland op dit moment echt ongepast in ons huidige situatie. Nogmaals, vanuit mijn perceptie moeten er gepaste oplossingen komen op de ontwikkeling van jongere generaties, bij een deel van de oudere generatie zal dit lastiger worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gebakkenei

    • 6 juni 2020 15:33
    Men gaat discriminatie aanpakken. Racisme is er slechts een deel van maar is nu even trending natuurlijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Oxymorphone

    • 6 juni 2020 17:04
    Zullen we de snelwegen ook maar sluiten dan, kans is, dat er illegale drugs over getransporteerd wordt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JustRaine

    • 6 juni 2020 18:47
    Ik heb het al vaker voorgesteld gamer.nl, maar het zou handig zijn als we gewoon een ''Blokkeer functie'' zouden krijgen, zodat we gebruikers die toch nooit iets toevoegen aan de discussie of gewoonweg te irritant zijn. gewoon kunnen blokkeren en dat je hem of haar zijn reactie niet meer ziet.

    Laten we eerlijk wezen die gozer hier ergens in deze reacties mag wat mij betreft uit deze community worden getrapt.

    Het gore lef wat deze persoon heeft om voor te stellen dat met een andere maat naar racisme moet worden gekeken omdat zijn land niet met de tijd meegaat. Het zegt ook wel genoeg wanneer deze persoon zegt dat hij het de normaalste zaak van de wereld vindt dat blanken en donkere mensen gescheiden zitten in restaurants, en domme shit te verkondigen dat er in nederland op het platteland nog een bepaald woord regelmatig wordt gebruikt, wat een fucking onzin zeg. Een persoon die probeert racisme goed te praten omdat het in zijn land de normaalste zaak van de wereld is.. ongelofelijk

    Ik geef bijna nooit reacties op dit soort topics omdat ik mijn vingers er niet aan wil branden, en het meestal niet zo goed kan verwoorden. En tegenwoordig regelmatig heel veel dingen verdraaid of anders geïnterpreteerd wordt. Als dit het geval is.. Sorry

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 6 juni 2020 20:08
    @JustRaine Mijn land gaat zeker mee met de tijd. We hebben andere regels en wetten dan veel Westerse landen. Maar dat betekend niet dat we niet met de tijd mee gaan.


    En ik probeer racisme niet goed te praten, maar ik accepteer juist de regels van alle landen,en ga niet proberen ze te veranderen. Zo ben ik voor het homohuwelijk maar dat is verboden in 168 van de 196 landen. Maar dan ga ik niet die landen bezoeken om ze te vertellen dat ze het homohuwelijk moeten invoeren.

    Een blokkeer functie mag altijd dan kan ik de mensen blokkeren die me beledigen en bedreigen,maar mensen verbannen omdat ze een andere mening hebben is censuur.
    Dan ontstaat er een website met allemaal dezelfde meningen,en dat is te eenzijdig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    armilo-theus

    • 7 juni 2020 14:55
    @Hendrik_Klein en? Gamer.nl heeft het volkomen recht omdat te doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 7 juni 2020 14:59
    @armilo-theus Gamer heeft het recht om te meten met twee maten,en alleen Linkse politieke meningen te laten staan? Dan zijn ze als website niet meer serieus te nemen wanneer ze artikelen online plaatsen met politieke statements. Want alleen maar Linkse meningen is geen correcte weergave van de maatschappij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 7 juni 2020 19:15
    @Hendrik_Klein

    Dit is een game site. Niet bedoelt voor politieke meningen dus als ze dat graag willen dat enkel linkse meningen er op komen is dat wel degelijk hun recht.
    Als jij een we site maakt is dat jou regels, en jij bepaalt wat wel en niet mag( binnen de regels van de wet natuurlijk).
    Daar kunnen jij en ik op tegen zijn maar series heeft gamer alle recht om te bepalen welke meningen wel en niet kunnen.
    Ik zou het ook raar vinden als maar eenzijdig geaccepteerd wordt maar de mogen dat wel. Zal vast ook wel ergens staan in hun voorwaarden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 6 juni 2020 19:36
    Zou er alleen ff aan willen toevoegen dat het n-woord, vroeger, toen ik klein was, gewoon een aanduiding was voor een donkergekleurd persoon dat door iedereen in Nederland werd gebruikt. Door de jaren heen heeft ook dat woord blijkbaar een andere, racistische lading gekregen. Er is namelijk een ander woord daarvoor wat wel racistich en beledigend was namelijk *ikk**. Ik wil het gewoon even aanduiden, het is voor iemand als ik die al wat ouder is nogal opmerkelijk.

    Voor de duidelijkheid, ik distantieer me van de uitlatingen van meneer Hendrik K. Het apart moeten zitten of niet binnenlaten van gekleurde mensen in een Wit-Russisch restaurant vind ik belachelijk en zeerzeker racistisch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 10 juni 2020 12:57
    @clandestine666
    Dat jij het woord gebruikt, betekend niet dat iedereen in heel Nederland dat woord gebruikte. En dat woord heeft al een negatieve lading sinds jaar en dag.
    Ik weet verder ook niet wat jouw huidskleur is, maar als je blank bent kan je toch niet gaan bepalen welk woord voor iemand met een donkere huidskleur beledigend is of niet. De manier waarop iemand het gebruikt is niet altijd hetzelfde als de manier waarop het bij iemand aankomt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 6 juni 2020 20:43
    Mijn god als ik de reacties hier lees dan verlang ik naar een ouderwetse ps vs xbx flamewar. Ik snap dat het hele BLM gebeuren belangrijk is maar van mij persoonlijk mag het wel een tandje minder. Ik zit juist op game / tech sites als gamer.nl en tweakers.net om me te onttrekken van al het corona/BLM en al het andere politieke gelul. De hele wereld is een bende en everybody is equal. Equally worthless.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 7 juni 2020 11:39
    @wazp

    Nou komt ie….Playstation is….grapje. Ik ben dat gezeur ook zat. Sinds wanneer is iemand zwart of wit? Eerst zeiden we dat iemand getint of blank was of een brilletje had, als dat hielp bij het identificeren na een misdaad ofzo. Maar dat er nu blanke mensen moeten knielen en excuses moeten aanbieden….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 7 juni 2020 11:54
    @Bteqq ik denk dat door dit hele gezeik juist alleen maar meer een kloof ontstaat tussen "zwart" en "wit". Iedereen wordt onbewust beoordeeld op uiterlijk, of je nou wit, geel, paars of flaporen hebt dat maakt geen fuck uit en dat zal ook nooit veranderen. Het wordt allemaal zo gigantisch opgeblazen en nu zelfs op game sites is het elke dag weer raak. Doe dit lekker op rtlnieuws.nl ofzo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aldodilly

    • 6 juni 2020 23:43
    Ik heb de hele reactieboom onder Hendrik Klein verwijderd. Excuus voor het late ingrijpen. We hebben simpelweg de mankracht niet om tijdig te modereren, maar hier hebben we steekjes laten vallen - dat moge duidelijk zijn.

    Aan zij die zich aangesproken voelen of een beroep willen doen op vrijheid van meningsuiting: lees even de voorwaarden voor reacties waarmee je akkoord gaat als je een reactie plaatst. Daarin staat geheel bewust als eerste punt:

    "1. Discriminatie wordt niet getolereerd

    Deze regel spreekt voor zich. Op geen enkele manier wil Gamer.nl geassocieerd worden met individuen die zich willens en wetens negatief uitlaten over bevolkingsgroepen, mensen kleineren vanwege een seksuele voorkeur of negatief refereren aan etniciteit van anderen."

    Mocht je het daar niet mee eens zijn: racisme levert een ban op, je wordt niet gemist. Tabee.

    Ron

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 7 juni 2020 00:21
    @Aldodilly Dan ook graag Punt 2 en 3 vermelden.

    2. Aan schelden heeft niemand wat

    Het gebruiken van scheldwoorden draagt op geen enkele manier bij aan het voeren van een goede discussie. Ook al stoort het jou niet, anderen worden mogelijk wel afgeschrikt. Houd je in, het gaat maar om een spelletje waarschijnlijk.

    3. Respecteer elkaars mening

    Het kan zijn dat je het niet eens bent met een mening van iemand anders. Prima, laat dit ook zeker blijken, maar verval niet in het uitschelden of beschuldigen van anderen. Hierdoor ontstaan vervelende welles-nietes-discussies waar niemand wat aan heeft.

    Dat mensen me meteen beledigen vanwege mijn mening,en me zelfs bedreigen is ook niet goed te keuren!

    je wordt niet gemist. Tabee.

    Ron

    Dat klinkt wel heel denigrerend tegenover mensen met een andere mening.

    Jullie zijn in het verleden al veel vaste bezoekers kwijt geraakt door de strenge censuur,daarnaast merk ik dat de communicatie vanuit de redactie bijna niet aanwezig is. Vragen bij een artikel,of zelfs via e-mail worden niet beantwoord. Zo heb ik vier e-mails gestuurd en bij zes artikelen dezelfde vraag gesteld,en die is geen enkele keer beantwoord. De vraag was wanneer Deel 2 online kwam van het artikel de Hoogtepunten en Dieptepunten van de Xbox?,uiteindelijk kwam het artikel zes weken later dan de oorspronkelijke datum online. En wanneer de auteurs gewezen worden op een fout in een artikel,ook al is het een spellingfout dan is er in 84% van de artikelen geen verbetering en staat de fout er dagen later nog in.

    Zelf heb ik het idee dat deze website op zijn laatste poten staat. Dat er steeds minder mensen actief zijn voor deze website,en dat de vernieuwing en versnelling van de website(zoals sneller laden van de pagina's en minder belasting voor de computer) waar meerdere gebruikers om hebben gevraagd niet meer komt.
    Misschien zijn het financiële problemen,of is er een andere reden? Ik ben in elk geval benieuwd waarom de redactie minder communiceert met de bezoekers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mephisto93

    • 7 juni 2020 08:17
    @Aldodilly dus het aangeven dat blanken door zwarten afgemaakt worden is discriminatie??? (Aangezien mijn reactie ook verwijderd is) klopt ook niet helemaal he.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NintendOwnd

    • 7 juni 2020 10:37
    @mephisto93 Zoals ik het lees is de hele boom verwijderd, inclusief jouw reactie.

    Goede maatregel dat die hele thread verwijderd is, het was flink uit de hand gelopen en ik stoorde me er gruwelijk aan. Veel mensen lijken onder de impressie te verkeren dat onder het mom van vrijheid van meningsuiting alles gezegd kan worden en als je daarop wordt aangesproken er sprake zou zijn van censuur. Cherrypicking van de grondrechten wat mij betreft. Goed dat Gamer.nl zich niet laat intimideren door beschuldigingen van censuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 7 juni 2020 10:43
    @NintendOwnd Dat gamer.nl aan censuur doet hebben ze natuurlijk al bewezen. Bij één artikel zijn er veel mensen geblokkeerd omdat ze een andere mening hadden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NintendOwnd

    • 7 juni 2020 12:24
    @Hendrik_Klein Het gaat er niet om dat 'veel mensen' een andere mening hadden, het gaat erom dat de mensen die geblokkeerd zijn regels, afspraken en mogelijk zelfs wettelijke normen overtraden. Zoals ik al zei, niet alles valt goed te praten onder het mom van vrijheid van meningsuiting.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hendrik_Klein

    • 7 juni 2020 12:32
    @NintendOwnd Toch zijn er ook mensen onterecht geblokkeerd. En het is jammer dat gamer.nl wel de racisme regel handhaaft maar niet het beledigen en schelden. Dat mensen mij kanker toewensen mag gewoon,zonder dat de redactie ingrijpt. Terwijl in de regels staat,niet schelden en beledigen. Of bij iedereen ingrijpen,of bij niemand maar niet bij de ene wel en bij de andere niet! Daar kan ik niet tegen.