Electronic Arts heeft, als onderdeel van een interne herstructurering, zijn ontwikkelstudio in Chicago gesloten. Deze studio was onder andere verantwoordelijk voor de Def Jam- en Fight Night-games, alsook Marvel Nemesis. Met het sluiten van de studio komen 146 mensen op straat te staan, een aantal daarvan zal wel de kans krijgen om elders bij EA aan de slag te gaan. De Fight Night-reeks zal worden overgeheveld naar een andere EA Sports-studio, wat er gebeurt met de Def Jam-reeks is nog niet bekend.
De studio is gesloten omdat er niet genoeg winst werd gemaakt. EA werkt met een systeem waarbij alle interne studio's als zelfstandige entiteiten wordt geacht winst te maken. Op deze manier zou de creativiteit binnen de studio's bevorderd worden. De Chicago Studio maakte echter flinke verliezen en zou op zijn vroegst in 2011 winstgevend worden.
Voor Frank Gibeau, hoofd van EA Games, was het een lastige beslissing. "Het sluiten van EA Chicago was één van de moeilijkste beslissingen die ik in mijn carrière gemaakt heb, een beslissing die op geen enkele manier het talent en de toewijding reflecteert van de mensen die er werken." Het sluiten van de studio had eigenlijk al vorige week, bij het bekend maken van de financiële cijfers, bekend gemaakt moeten worden. Toen maakte EA echter alleen bekend dat een studio in Groot-Brittannië dicht moest, omdat er in de Chicago-studio net een medewerker was overleden.
Reacties op: EA sluit Fight Night en Def Jam-studio in Chicago
MECH.ASSAULT
Lequero
Dat lijkt toch niet helemaal kloppen, creativiteit gaat imo meestal samen met niet zekere verkoopcijfers. (zie okami, ico, psychonauts ed.)
Dan lijkt me dus dat door het vragen om winst je het melken van een succes serie bevorderd ipv nieuwe projecten…
Tenzij ze met creativiteit het creatief zoveel mogelijk uitpersen van een bestaande ip bedoelen, dan klopt hun redenatie natuurlijk wel.
jacobdb
dajoepske
Lequero
Shriko
Joennn
Oh en trouwens, als je verliest maakt vraagt die om re-organisatie, dit gebeurd elk jaar bij talloze bedrijven en dan rollen er koppen ja. So what, je kan een studio niet laten draaien als er geen winstverwachting voor de komende 4 jaar staat. Klaar.
Gamer24
Dus wat mij betreft hebben ze een goede beslissing gemaakt…
Hierkomik
Frantic-Sheep
Frantic-Sheep
nicster
ik hoop nog op een vervolg, ben hooked aan dit spel sinds deel 1
HolyNemesis
NT_Bao
Yi-Long
Def Jam niete cht gespeeld, maar deel 2 schijnt leuk te zijn.
Marvel Nemesis schijnt een belachelijk slechte game te zijn.
Oftwel, ik zal die studio niet echt missen. Fight Night zal gewoon doorgaan. terechte sluiting lijkt me.
Vegetom
Campeador
[CyW]-=BigBear=-
Opzich wel beetje raar dat EA de uitgever van Crysis wil zijn als je erover nadenkt.. Veel geld zullen ze er namelijk niet aan verdienen..
PerfectExceeder
Ramon163