Al jarenlang wordt er onderzoek gedaan naar de toepassing van spraakherkening als besturing van systemen. Sinds SOCOM, de third person shooter die vorig jaar op de Playstation 2 te spelen was, kunnen ook gamers gebruik maken van het fenomeen; je kon teammaatjes via korte commando's een opdracht geven zoals 'cover me' of 'follow me'. Een leuke toevoeging, waarin ook Electronic Arts in geïnteresseerd is, zo blijkt uit een vandaag vrijgegeven persbericht.

De internationale ontwikkelaar en uitgever gaat namelijk samen met Fonix, een gevestigd bedrijf op de markt van spraakherkenning, samenwerken aan de toepassing van voice-command in diens toekomstige games. De deal is voor meerdere jaren gesloten en moet ons uiteindelijk de ultime voicec controle gaan geven. "We expect the inclusion of Fonix voice command solutions will accelerate current and future game development," said Tim K. Hong, vice president of Fonix Mobile Wireless & Games. "Working with EA to deliver the best voice interface to game developers is a tremendous market opportunity to expand use and exposure for our voice command solutions.

"As voice command becomes more integral to the gaming experience, Fonix and EA will work together to improve game play, producing interactive games that immerse players in increasingly authentic experiences through the use of our speech interface," said Hong.