"DRM is een gefaalde strategie die nergens heengaat; het is geen bruikbare strategie voor games", aldus EA Labels-president Frank Gibeau. Volgens hem is het systeem in SimCity niet vergelijkbaar: "Dat is niet de realiteit: ik zat bij alle gesprekken. We hebben het geen één keer over DRM gehad. Je bouwt geen MMO omdat je denkt aan DRM - je bouwt een MMO omdat dat het soort game is wat je bouwt."

Volgens Gibeau was de beslissing om SimCity altijd online te houden er een die door de ontwikkelaar is gemaakt. "We hebben nooit gezegd: 'dit moet online zijn'. Het waren de creatieve mensen in het team die er een multiplayergame van wilden maken. En wanneer je entertainment maakt, weet je niet altijd wat de consument wilt hebben. Je moet innoveren en nieuwe dingen proberen en mensen verrassen en dat probeerden we in dit geval. In een MMO vraag je niet om een offline modus."

Volgens Gibeau had EA wel beter duidelijk kunnen maken aan spelers wat voor soort spel de nieuwe SimCity zou worden. "Ik vind het jammer dat we dat niet beter hebben gecommuniceerd. Ik ben teleurgesteld dat we een moeilijke eerste periode hebben gehad en hebben onderschat hoeveel mensen de game speelden en hoe de infrastructuur van de servers het ging volhouden. Maar we hebben zo goed mogelijk gereageerd en hebben mensen het zo snel mogelijk laten fixen.