Nadat Microsoft eerder al de MMORPG's Mythica en True Fantasy Live Online de bijl gaf en Games Workshop geen hoop meer zag in Warhammer Online, heeft nu ook Electronic Arts een veelbelovende MMORPG afgevoerd. De ontwikkeling van Ultima X: Odyssey is namelijk gestaakt. Deze MMORPG zou gebruik gaan maken van de Unreal technologie en zou een uitstapje worden ten opzichte van de Ultima Online games, en dichter aanleunen bij de singleplayer Ultima games.

Electronic Arts heeft echter besloten om zich toch te blijven focussen op de succesvolle Ultima Online games, waaronder een nieuwe aanvulling en nog een ander, vooralsnog onbekend nieuw product. Hierdoor was er geen plaats voor Ultima X: Odyssey. Electronic Arts zette een paar jaar geleden ook al de echte Ultima Online opvolger, Ultima Online 2, voorgoed in de ijskast."This isn't an easy decision, but it's the right move for the future of all things Ultima, including the community and the team. We look forward to sharing our plans for the future of Ultima Online very soon.

I would like to thank all of the Ultima X: Odyssey supporters who have been with us from the beginning. I hope you will continue to support the Ultima franchise and the development team as they transition to new projects."

Het zijn zware tijden voor de MMORPG's, misschien wel het meest risicovolle genre om in te opereren. Vooral Electronic Arts heeft na het originele succes van Ultima Online eigenlijk niet meer weten te scoren in het genre. Hierbij moet wel gezegd worden dat men geprobeerd heeft het genre origineel te benaderen, met onder andere Motor City Online, Earth & Beyond en The Sims Online.