Nieuws
Darth Vader

EA-baas over cosmetische microtransacties in Star Wars Battlefront 2

'Een roze Darth Vader slaat nergens op'

Geschreven door Eline Oosterloo op
EA-baas Blake Jorgensen legt uit waarom Star Wars Battlefront 2 niet voor cosmetische microtransacties ging en vertelt hij meer over het sluiten van Visceral.

Er luidt al een tijd lang harde kritiek op lootboxes en microtransacties in games en dan voornamelijk in Star Wars Battlefront 2. De kritiek is niet alleen dat spelers niet weten wat zij krijgen wanneer ze lootboxes kopen, maar ook dat het te moeilijk zou zijn om belangrijke content vrij te spelen. Zo duurt het er lang om de personages Darth Vader en Luke Skywalker vrij te spelen. Volgens Star Wars-fans zou dit mensen te veel aansturen om van microtransacties gebruik te maken.

Blake Jorgensen, CFO van EA, legt tijdens de Credit Suisse 21st Annual Technology, Media & Telecom-conferentie uit dat luisteren naar de gamecommunity erg belangrijk is voor het bedrijf: "We hebben microtransacties tijdelijk verwijderd, omdat onze consumenten het gevoel hadden dat het hier ging om een pay-to-win-model. In realiteit zien we het zo dat er mensen zijn met meer tijd dan geld en mensen met meer geld dan tijd. Je wil altijd de balans daarin zoeken in je game."

Toen Gameindustry.biz hem vroeg waarom EA niet ging voor alleen cosmetische microtransacties om dit te voorkomen antwoordde Jorgensen dat dit lastig is met een rigide IP als Star Wars:

"Het is een van die dingen waar wij heel erg op gefocust zijn en LucasArts misschien nog wel meer; het is belangrijk om de Star Wars-canon niet schenden. Het is een fantastisch merk dat zich heeft ontwikkeld over de jaren heen. Als je dus een hele hoop cosmetische dingen wil toevoegen, dan is het moeilijk om hier trouw aan te blijven. Zo kun je niet simpelweg een witte of roze Darth Vader toevoegen, omdat dit echt nergens op slaat binnen het Star Wars-universum."

Het is wel bekend dat Star Wars Battlefront 2 ooit weer microtransacties zal bevatten. EA liet eerder weten dat dit niet zou gebeuren tot de game voldoende aangepast is. Ook deze week liet Jorgensen weten nog geen uitzicht te hebben op wanneer de microtransacties terugkeren naar de game: "We gaan de komende weken meer content toevoegen aan een game dan we ooit eerder hebben gedaan. Dat heeft op dit moment de hoogste prioriteit."

star Wars battlefront 2

Economische beslissingen

Volgens Dualshockers vertelde hij tijdens dit evenement ook meer over het sluiten van de studio Visceral en het Star Wars-project dat daar in ontiwkkeling was. Jorgensen zei dat gamers niet meer geïnteresseerd zijn in lineaire games: "Een game ontwikkelen is een proces waarin je ook constant op je eigen game reflecteert. De game begon steeds meer op een lineair verhaal te lijken en dat is niet iets waar mensen nog op zitten te wachten."

Toen zij doorvroegen zei hij dat het uiteindelijk om het geld ging: "Uiteindelijk was dat een economische beslissing. EA moest bepaalde doelen bereiken en dat was gewoon onmogelijk. Op zo'n moment moet je er een stop op zetten wanneer je je realiseert dat iets weinig geld meer oplevert."

Dit artikel delen:

Lees meer

Tencent werkt aan eigen Battle Royale-game 'Europa' Stem op alle nominaties uit onze fotowedstrijd
26

Reacties op: EA-baas over cosmetische microtransacties in Star Wars Battlefront 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • kr1z

    • 29 november 2017 11:44
    ¨het is belangrijk om de Star Wars-canon niet schenden.¨ en al die vrouwelijke stormtroopers in de campaign dan?
    Volgens mij waren de empire geen politiek correcte spacenazies. ;)

    ¨De game begon steeds meer op een lineair verhaal te lijken en dat is niet iets waar mensen nog op zitten te wachten."
    Ik zit al meer dan 10 jaar te wachten op een nieuwe Darkforces/Jedi Knight.
    De campaign van battlefront is niets meer dan een aantal pleinen met wat enemies om te killen afgewisseld met een cutscene.
    Ik wil weer lekker verdwaald raken in een stardestroyer of zo iets en keys zoeken om deuren open te krijgen en bruggen te connecten en verborgen gangen ontdekken enz.
    En als je dan de keys gevonden hebt en een baas gekilled hebt en de brug geconnect hebt het verhaal weer n stukje verder gaat en je in een nieuw level/omgeving met nieuwe enemies komt en een forcepower of vet wapen als beloning er bij krijgt en dat alles een stukkie moeilijker word.
    Of een Fallout/Thewitcher in het SW universum.
    Kben games die draaien om grinden in de zelfde omgevingen voor wat betere gear waarin allerlei verslavingsmeganismen zijn verwerkt, met nu dus ook nog `s de bedoeling om uiteindelijk geld uit je zakken te ontfutselen, helemaal zat.

    The Untold History of EA's Long (and Rich) Pay-2-Win Love Affair : https://www.youtube.com/watch?v=PTLFNlu2N_M (zeer interessant filmpje ,maar je word er als gamer niet vrolijk van)

    Goeie opmerking op het Tweakersforum : ¨goh, dat klink toch echt als een slecht excuus. Wellicht kan er Darth Vader er niet mooi rose uit zien, maar een andere lightsaber, misschien masker dat beschadigd is, verschillende storm troopers, wookies met verschillende wapengordels etc,

    dit is meer een damage control reactie dan dat men hier waarschijnlijk echt over nagedacht heeft ¨

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 29 november 2017 11:48
    @kr1z inderdaad, niets liever dan dat in een star wars universum! uiteraard wel in een mooie open wereld waarbij je eigen keuzes maakt en alle kanten op kunt, maar niets mis met een overkoepelend linear verhaal.

    wat een waanzin dat zij dit zo niet zien. Singleplayer games die een mooi verhaal vertellen zijn nog steeds mijn favoriete genre.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 29 november 2017 13:23
    @kr1z YEP YEP YEP YEP!!! of gewoon een complete remaster met van die games met de huidige Frostbite engine..
    Zelfde hoop ik ook nog steeds voor X-wing/T-fighter (inclusief complete VR ondersteuning).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • kr1z

    • 29 november 2017 13:37
    @SuperDre
    Ik ook. (of een kruising tussen Xwing en Dark forces; dus als je klaar bent met een fps level je in een xwing stapt (met de uitgebreide besturing van de xwing-serie) en je kan vliegen naar de volgende bestemming al dan niet onderbroken door space combat o.i.d.)
    De vliegbesturing met joystick in BF2 is al n stuk beter als in 1 maar : https://battlefront-forums.ea.com/discussion/80655/joystick-support-keybindings-for-pc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 29 november 2017 11:47
    EA voert nu al een tijd pay 2 win uit, iets wat cheaten moet vervangen heb ik altijd gevoelt. In multiplayer games kun je dit gewoon niet maken vindt ik zelf.

    Hij spreekt alsof hij de community wilt bedienen, maar iedereen weet dat het puur om het geld te doen is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • _insanity_

    • 29 november 2017 11:53
    @XtraLinkUK Uiteraard gaat het om geld. Dat is helaas altijd zo. Alleen al de opmerking "waarom dan niet alleen cosmetische items in lootboxen" beaamd dit. Waarom moeten er uberhaubt lootboxen in een game die 60+ euro kost?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • marco300

    • 29 november 2017 20:16
    @_insanity_
    Van mij mag een game wel 70 euro kosten als de echt kwalitatief goed is en geen pay to win is. De kosten om games te maken zijn enorm tegenwoordig in vergelijking met vroeger en toen betaalde ik zelf 180/200 gulden voor een spel op de neo/geo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Shatteredhill

    • 29 november 2017 11:51
    Pay2Win gaat in de toekomst hoe dan ook een ding zijn, hoe hard we er ons ook tegen verzetten. Eerlijk gezegd stoor ik mij er niet eens zoveel aan. Er zijn spelers die de hele dag de tijd hebben om battlefront 2 te spelen en zieke cards en alle personages te hebben in een maand tijd. Ikzelf heb die tijd niet en vind het daarom niet eens erg om een keer 20 euro neer te leggen en wat dichterbij te komen met die spelers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 29 november 2017 12:05
    @Shatteredhill Ik kwam binnen een paar dagen al mensen tegen in BF2 die met Darth Vader rondliepen, level 30 waren en alle star cards al leken te hebben. Bij de tropies zag ik ook al dat mensen hem platinum hebben gehaald, wat betekend dat je alle characters unlocked moet hebben en lvl 50 moet zijn. Dat kan toch helemaal niet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 29 november 2017 18:30
    @woutzorz Blijkbaar kan het wel, de MT zijn namelijk voor release al op slot gegaan, en als je de game speelt zijn veel dingen al te unlocken.

    Het uitspelen van bijvoorbeeld de Campaign geeft je +/- 15k credit.
    Je ontgrendeld ook een zooi lootboxes door de campaign, die geven je ook credits, parts en cards.

    Het spelen van de solo survival mode zorgt voor het voltooien van uitdagingen, evenals de multiplayer. Beide geven je per behaalde uitdaging ook een crate of 500 credits, sommige zelfs meer.

    Ik heb de game sinds launch en heb op Chewbacca na, alle heroes unlocked met in-game verdiensten.

    Het kan dus wel, als je de tijd er in steeks. 40 uur spelen voor 1 hero is blijven hangen bij veel mensen, maar is nog voor release verlaagd. Je kan met 2 uurtjes spelen Darth Vader al unlocken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • G.T

    • 29 november 2017 21:20
    @Shatteredhill En dan geen enkel item krijgen omdat er RNG in die lootboxen zit, dus doe je nog een keer 20 euro erbij! .. nee..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • woutzorz

    • 29 november 2017 12:11
    Ik irriteer me er altijd een beetje aan als grote developers zeggen dat gamers niet zitten te wachten op linieare singleplayer games. Wat een onzin zeg! Waarom hebben games als The Last of us en de complete Uncharted serie dan zo'n grote fanbase? Ik hou van open wereld games, maar soms heb ik juist zo'n behoefte aan een liniear verhaal waarin ik me helemaal in kan verliezen.

    De enige reden dat hij dit zegt is omdat er in open wereld games veel meer geld te verdienen is. Nieuwe gear die je kan kopen, estethische items die mensen willen hebben, items om XP te krijgen, items kopen om het grinden te voorkomen etc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 29 november 2017 12:32
    Als ik het artikel zo lees dan lag de schuld dus niet bij visceral, maar vooral bij EA. Wat een onzin dat gamers geen lineaire singleplayer games meer willen, dat is juist mijn favoriete genre. Graag ook geen open wereld star wars, want ben inmiddels ook wat open wereld moe. Grotere gebieden of een hub wereld, zoals bij uncharted 4, tomb raider of batman arkham asylum mag van mij wel. Ik heb echt zin in een goede star wars game, maar als je de geldbeluste plannen van EA ziet, dan wil ik bijna dat de game gaat falen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 29 november 2017 12:39
    Een roze Darth Vader!! Dat is natuurlijk wel gelijk het andere uiterste, Maar er zit nog een hoop tussen geen cosmetische microtransacties en een roze Darth Vader hoor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 29 november 2017 13:09
    Grammer Nazi hier:

    "maar ook dat het om te moeilijk zou zijn om belangrijke content"
    "Zo duurt het er lang"

    Ging er wat mis met de spellingscontrole?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 29 november 2017 13:10
    @tyberium Blijft een lastige taal Nederlands.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • **Guitar_Hero**

    • 29 november 2017 14:52
    @tyberium Als je dan toch bezig bent, begin dan eerst even bij je eigen spelling. (Grammer => Grammar)

    Ging er wat mis met de spellingscontrole? ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 29 november 2017 13:24
    Ben ik nou de enige die zich juist ook altijd irriteert aan die cosmetische skins? Vaak laat het de characters er gewoon belachelijk uit zien in walgelijke kleuren met onzin kleding. Zit ik echt niet op te wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 29 november 2017 13:33
    @SuperDre Het ligt er aan hoe dit gebeurd. Als het inderdaad uitloopt op een roze darth vader of een stormtrooper met een neon gele helm, dan hoeft het van mij ook niet. Maar het kan natuurlijk ook een stuk subtieler.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 29 november 2017 15:02
    @SuperDre wat raar voor iemand die zich totaal niet stoorde aan de Pay To Win mechanics van Battlefront II.