EA-baas over cosmetische microtransacties in Star Wars Battlefront 2 | Gamer.nl

EA-baas over cosmetische microtransacties in Star Wars Battlefront 2 | Gamer.nl

EA-baas Blake Jorgensen legt uit waarom Star Wars Battlefront 2 niet voor cosmetische microtransacties ging en vertelt hij meer over het sluiten van Visceral.

Er luidt al een tijd lang harde kritiek op lootboxes en microtransacties in games en dan voornamelijk in Star Wars Battlefront 2. De kritiek is niet alleen dat spelers niet weten wat zij krijgen wanneer ze lootboxes kopen, maar ook dat het te moeilijk zou zijn om belangrijke content vrij te spelen. Zo duurt het er lang om de personages Darth Vader en Luke Skywalker vrij te spelen. Volgens Star Wars-fans zou dit mensen te veel aansturen om van microtransacties gebruik te maken.

Blake Jorgensen, CFO van EA, legt tijdens de Credit Sui e 21st Annual Technology, Media & Telecom-conferentie uit dat luisteren naar de gamecommunity erg belangrijk is voor het bedrijf: "We hebben microtransacties tijdelijk verwijderd, omdat onze consumenten het gevoel hadden dat het hier ging om een pay-to-win-model. In realiteit zien we het zo dat er mensen zijn met meer tijd dan geld en mensen met meer geld dan tijd. Je wil altijd de balans daarin zoeken in je game."

Toen Gameindustry.biz hem vroeg waarom EA niet ging voor alleen cosmetische microtransacties om dit te voorkomen antwoordde Jorgensen dat dit lastig is met een rigide IP als Star Wars:

"Het is een van die dingen waar wij heel erg op gefocust zijn en LucasArts mi chien nog wel meer; het is belangrijk om de Star Wars-canon niet schenden. Het is een fantastisch merk dat zich heeft ontwikkeld over de jaren heen. Als je dus een hele hoop cosmetische dingen wil toevoegen, dan is het moeilijk om hier trouw aan te blijven. Zo kun je niet simpelweg een witte of roze Darth Vader toevoegen, omdat dit echt nergens op slaat binnen het Star Wars-universum."

Het is wel bekend dat Star Wars Battlefront 2 ooit weer microtransacties zal bevatten. EA liet eerder weten dat dit niet zou gebeuren tot de game voldoende aangepast is. Ook deze week liet Jorgensen weten nog geen uitzicht te hebben op wanneer de microtransacties terugkeren naar de game: "We gaan de komende weken meer content toevoegen aan een game dan we ooit eerder hebben gedaan. Dat heeft op dit moment de hoogste prioriteit."

star Wars battlefront 2

Economische besli ingen

Volgens Dualshockers vertelde hij tijdens dit evenement ook meer over het sluiten van de studio Visceral en het Star Wars-project dat daar in ontiwkkeling was. Jorgensen zei dat gamers niet meer geïntere eerd zijn in lineaire games: "Een game ontwikkelen is een proces waarin je ook constant op je eigen game reflecteert. De game begon steeds meer op een lineair verhaal te lijken en dat is niet iets waar mensen nog op zitten te wachten."

Toen zij doorvroegen zei hij dat het uiteindelijk om het geld ging: "Uiteindelijk was dat een economische besli ing. EA moest bepaalde doelen bereiken en dat was gewoon onmogelijk. Op zo'n moment moet je er een stop op zetten wanneer je je realiseert dat iets weinig geld meer oplevert."

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou