iBlast, is het een nieuwe Mac computer ? Een nieuwe vorm van internet ? Nee, iBlast is een technologie die het verspreiden van games voor altijd moet gaan veranderen.

In Amerika worden televisiesignalen al digitaal de ether in gestuurd, in tegenstelling tot in Nederland. De televisiebazen kwamen er echter achter dat de enorme bandbreedte van digitale signalen totaal niet werd benut en toen is o.a. iBlast bedacht. iBlast verstuurt games per digitaal televisiesignaal de ether in.

Met behulp van een speciale antenne op die op je USB poort gaat kunnen de iBlast signalen worden opgevangen. Volgens de techinfo duurt het overzenden van een game van 500 Mb drie seconden en kan de gebruiker per dag maximaal 10 cd's downloaden.

De technologie is inmiddels al geaccepteerd door uitgevers. Infogrames wil eind dit jaar UT 2003 gaan verspreiden met behulp van iBlast, al gebeurt dit pas 2 maanden na de winkelrelease. Een bezwaar voor de technologie is het aanschaffen van de ontvangstapparatuur ($ 100) en dat je internet nodig hebt om spellen te bestellen. Eind dit jaar begint er een proef in LA om de technologie te testen.

There are two big advantages to using the iBlast service. The first is the sheer speed. A 500 meg full version of a game can be downloaded in just three seconds, according to iBlast's info sheet, far faster than cable or DSL can handle. The second is the range of the service. An antenna that delivers the iBlast signal has a range of 75 miles or even more, according to Pressman, meaning that even a lot of rural areas will be able to use the service that currently don't even have access to regular broadband.

Waar deze beperking van 10 cd's vandaan komt wordt niet vermeld, evenmin hoe men 500 Mb in 3 seconden door een USB poort gaat versturen. Als de technologie in Amerika een succes wordt moeten we in Nederland nog wel even op wachten, eerst moeten tv signalen digitaal door de ether worden verstuurd.

Meer informatie is te vinden bij Homelanfed.