In de nieuwste editie van de Game Over Column bij CNN wordt uitgebreid stilgestaan bij een recent fenomeen dat flink op opmars is: reclame-uitingen in computergames. Zo zal het binnenkort mogelijk zijn om tijdens een potje Everquest II een pizza te bestellen met het commando "/pizza". Deze pizza zal dan in de echte wereld aan je deur bezorgd worden. Sony heeft hiervoor een deal met pizza-bezorger Pizzahut gesloten. Het is vooralsnog de eerste keer dat er een dergelijke, directe link tussen het spel en het product wordt gemaakt.

De meeste ingame advertenties zijn vooralsnog echter passief. Ze maken deel uit van de spelomgeving van de speler en zijn geen onderdeel van de gameplay. Ook op dit vlak zal in de toekomst echter het een en ander veranderen. Zo heeft de firma Massive Inc. een technologie ontwikkeld waarmee ontwikkelaars dynamische advertenties in een spel kunnen plaatsen. Dit houdt in dat het spel zich om de zoveel tijd aanpast aan de meest recente producten.

Het eerste spel dat van deze dynamische advertenties gebruik zal gaan maken is Splinter Cell: Chaos Theory. Hierin zal de nieuwe CD van de Motley Crue gepromoot worden. Wanneer deze CD echter al een tijdje in de winkels ligt, kan Ubisoft ervoor kiezen om een andere product in het spel naar voren te brengen en daar opnieuw geld voor te innen. Ook in Rainbow Six 4: Lockdown kunnen we een dergelijke technologie verwachten.Of we met de komst van ingame advertenties ook een prijsdaling kunnen verwachten, blijft de vraag. Hoewel de uitgevers behoorlijk wat geld binnen krijgen met deze advertenties en het ze nagenoeg geen moeite kost om ze in het spel te implementeren, zullen ze vooral gebruikt worden om de steeds verder oplopende ontwikkelkosten te compenseren. Met de komst van advertenties zou ook een minder succesvol spel, misschien niet direct in de rode cijfers belanden.