"De komende paar jaar moet de heropleving van Duke betekenen. Er zijn meerdere Duke-games in verschillende fases van de ontwikkeling en verscheidene daarvan moeten komend jaar uitkomen. We zijn zeker aan het kijken of we Duke naar naar de casual markt kunnen brengen, plus er zijn nog andere grote Duke-titels in productie", zegt Miller. "Bijna al deze projecten zijn nog niet aangekondigd."

Eerder werd Duke Nukem Trilogy al aangekondigd voor de Nintendo DS en PlayStation Portable. Ook staan er twee games op stapel voor de iPhone. Daarnaast was Borderlands-ontwikkelaar Gearbox bezig met Duke Begins, maar dat project staat sinds juli 2009 in de ijskast. Over overige grote projecten is verder weinig bekend. Eind vorige maand verscheen er op de Facebook-pagina van Duke Nukem wel een screenshot met de mededeling dat Duke niet lang meer op zich laat wachten.

Duke Nukem Forever

Duke Nukem staat de laatste jaren voornamelijk bekend om de langslepende soap rondom het uitblijven van Duke Nukem Forever. De game werd oorspronkelijk in 1997 aangekondigd en zou in 1998 uitgebracht worden. In mei van dit jaar werd een groot deel van het personeel dat bezig was met de ontwikkeling van Duke Nukem Forever ontslagen. Desondanks ontkent Miller dat hiermee de ontwikkeling is stopgezet. "Ja, we hebben het interne team ontslagen, maar dat staat niet gelijk aan de ondergang van het project."

Geld als water

Ondanks dat Duke Nukem Forever zo lang op zich laat wachten en 3D Realms ondertussen weinig uitgebracht heeft, is het bedrijf nooit in financiële problemen geweest. "Duke Nukem 3D is voor $300.000 gemaakt, en we hebben vijfentwintig keer onze investering terugverdient. Daarnaast hebben alle spellen rond Duke voor consoles van derde partijen goed verkocht. Daarbij opgeteld deed Wolfenstein 3D het extreem goed."

"Max Payne deed het het allerbest. We hebben $30 miljoen aan royalties verdient met dat spel (op een investering van $2.5 miljoen), plus nog eens $48 miljoen met de verkoop van het IP aan onze uitgever. We zijn sinds de Gathering of Developers aan Take-Two verkocht werd ook voor een gedeelte eigenaar van dat bedrijf. En als laatste hebben we ook redelijk geluk gehad met andere investeringen, in de aandelenmarkt en in andere studio's."