Nieuws
Lootcrate

Duitsland overweegt verbod op games met lootboxes

Pay to Win levert bakken met geld op

Geschreven door Arran Winmai op
Duitsland gaat mogelijk videogames met lootboxes verbieden omdat het gokken aan zou sporen.

Dat vertelt de voorzitter van de Duitse toezichthouder voor jeugdmediabescherming Wolfgang Kreißig aan Die Welt. Dit is naar aanleiding van een onderzoek aan de universiteit van Hamburg. Daaruit blijkt dat games steeds meer elementen van gokken bevat. Ook is het "typerend" dat het grootste gedeelte van de inkomsten van maar een klein aantal spelers afkomstig is.

Die Welt meldt dat het Pay to Win-verdienmodel in 2016 wereldwijd maar liefst acht miljard Euro opleverde. Ze melden tevens dat dit in 2017 vermoedelijk ruim tien miljard euro was.

Ook de Nederlandse kansspelautoriteit doet sinds november onderzoek naar lootboxes. Als uit dit onderzoek blijkt dat het hier inderdaad om gokken gaat, dan zouden lootboxes in de toekomst verboden kunnen worden. In 2016 werd een wetsvoorstel aangenomen door de Tweede Kamer, dat nu nog door de Eerste Kamer moet komen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: Piratengame Sea of Thieves krijgt Kraken Assassin's Creed Origins: The Hidden Ones
15

Reacties op: Duitsland overweegt verbod op games met lootboxes

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • battlefield_4

    • 5 februari 2018 12:11
    Mooi, hopen dat ze dat door kunnen zetten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 5 februari 2018 12:13
    Hoe zit het met de stickerzakjes van de Panini boeken?

    Verder denk ik dat het een goede zaak is. Uiteraard mag iedereen zelf weten of je geld aan optische dingen uit wilt geven. Als je ook weet wáár je het aan uitgeeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 5 februari 2018 12:33
    @SevenEight
    Die dubbele kun je nog ruilen. En je schaft alleen een leeg boek aan ipv een volledige game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • spreadthehate

    • 5 februari 2018 12:13
    Moeten meerdere landen doen, dan zijn we zo klaar met die lootboxen meuk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fallon

    • 6 februari 2018 12:52
    @spreadthehate Ik vote Yes.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sanderth

    • 5 februari 2018 12:36
    Dit vind ik een lastige. Ik ben bepaald geen fan van lootboxes, maar ik vind ook dat iedereen zelf moet kunnen weten of ze hier geld aan uitgeven ja of nee.

    Het zou ontwikkelaars wel zeker sieren als ze er geen Pay-to-Win festijn van maken, maar om dan meteen een verbod in te stellen.. Ben bang dat dit niet de juiste oplossing is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • caterpie33

    • 5 februari 2018 12:44
    @sanderth het ding is dat je een random object krijgt voor wat je betaalt en de ene is beter dan de ander. Hierdoor kan een verslaving ontstaan en dan is het niet meer zo makkelijk om te zeggen van "het is hun eigen keuze om ervoor te betalen"… Een verslaving is een serieuze ziekte

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sanderth

    • 5 februari 2018 13:34
    @caterpie33 Correct, het is in dat opzicht een vorm van gokken. Eigenlijk kan ik mij prima vinden wat Straaljager heeft gereageerd. Het is jammer dat het zo ver is gekomen dat dit nodig is.

    Overigens, ja. Verslaving is een serieuze ziekte. Het is ook sneu dat schijnbaar een kleine groep het meeste geld opbrengt in dit soort praktijken. Het is sneu dat de industrie daar misbruik van maakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 6 februari 2018 07:41
    @sanderth

    De meeste verslaafde zijn Streamers en die betalen Lootboxes toch uit de zak van een ander.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fallon

    • 6 februari 2018 12:48
    @TheDeeGee Ik snap niet wat je bezielt om zoveel gratis shit aan een streamer te geven. Ik ken er een hier, die krijgt gewoon bakken vol met gratis spul van mensen daar word je ziek van. Gratis IPhone X, 4K tv, dikke game pc and so on and so on.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Straaljager

    • 5 februari 2018 13:14
    Jammer dat winstmodellen zo agressief zijn dat de overheid eraan te pas moet komen, terwijl we gewoon een spelletje willen spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 februari 2018 15:27
    Mooi, terug naar de basis, games spelen om content te unlocken, ipv content te locken achter pay-walls en vooral er niet voor te hoeven spelen.

    Dit is een monster wat de industrie zelf gecreëerd heeft, en tot het uiterste gepushed om te kijken hoe ver ze er mee kunnen gaan.. wat uiteinderlijk hun downfall wordt. (met grote dank aan EA & Battlefront.)

    Er zijn genoeg voorbeelden van games die zonder enige vorm van DLC / MT's miljoenen exemplaren verkopen omdat de gameplay te gek is (hoi, Monster Hunter World-sales!)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • bashnag

    • 6 februari 2018 01:55
    De vraag is alleen tot hoe ver ze dit door trekken. Ben geen voorstander van die lootboxen als het p2w is maar cosmetisch vindt ik prima.

    En je kan dan ook al snel naar andere producten kijken zoals al wordt aangegeven.
    Vroeger kocht ik toch vaak een pakje Pokémon kaarten waar ik niet van wist wat er in zou zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheDeeGee

    • 6 februari 2018 07:38
    Dan blijft er niet veel meer over om te spelen ^^

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fallon

    • 6 februari 2018 12:44
    Hell yes! zeg ik. Doordrukken die handel en graag ook in NL een verbod er op. Ik wil games spelen om content te ontgrendelen. Niet dat ik een cent eraan uitgeef maar toch.