Nieuws
Switch eShop

Duitse consumentenbond klaagt Nintendo aan voor eShop-beleid

Pre-orderbeleid overtreedt mogelijk Europese wetten

Geschreven door Rick Bloemzaad op
De Duitse consumentenbond (VZBV) klaagt Nintendo aan voor een beleid waarbij consumenten geen pre-orders in de Nintendo eShop kunnen annuleren of vergoedingen terug kunnen krijgen.

Het onderzoek rondom het beleid van Nintendo ontstond begin 2018 onder leiding van Noorwegen. De zaak wordt nu door de Duitse consumentenbond overgenomen en verder uitgevoerd, omdat Nintendo of Europe zich daar begeeft.

Volgens de Noorse website PressFire wordt na maanden gewerkt te hebben aan de zaak door VZBV de formele procedure gestart. Er wordt verwacht dat de zaak over drie of vier weken begint en het meer dan een jaar gaat duren voordat er uitspraak kan worden gedaan. Deze uitspraak kan mogelijk gevolgen hebben voor de wetgeving binnen de Europese Unie.

Het beleid in kwestie betreft het niet kunnen annuleren van een pre-order op de Nintendo eShop wanneer er al voor is betaald, zelfs als het ver voor de lancering wordt aangevraagd. Hiermee kunnen consumenten niet hun geld terugvragen. De Noorse consumentenbond stelt dat hier sprake is van een wetsovertreding, maar Nintendo zegt dat het vooraf downloaden van de game na de pre-order de wetsovertreding opheft.

eShop

Als voorbeeld citeerde Nintendo namelijk artikel 16 van de Europese wetgeving voor consumenten. Daarin wordt gesteld dat het bedrijf geen annulering hoeft te accepteren wanneer "de uitvoering, na vooraf gegeven toestemming van de consument, al begonnen is en met de erkenning dat de consument zijn of haar recht verliest om zich terug te trekken wanneer het contract volledig is uitgevoerd door de handelaar".

Echter benoemt de Noorse consumentenbond dat Nintendo stelt dat het alle aankopen als definitief beschouwt. Dit is volgens de bond in strijd met het recht tot annulering in de consumentenrechten en zijn dat soort termen illegaal. Daarmee wordt gezegd dat de verkoper de consument het niet kan verbieden om een pre-order te annuleren totdat de game volledig is geïnstalleerd en opgestart kan worden.

Eerder ging het gerucht dat Nintendo binnenkort besluit om de naam van de digitale winkel aan te gaan passen. Tot nu toe heeft Nintendo hierop nog niet gereageerd.

Dit artikel delen:

Lees meer

Valve maakt nominaties bekend voor Steam Awards 2018 Backpack Kid klaagt Epic aan voor gebruik 'Floss Dance' in Fortnite
4

Reacties op: Duitse consumentenbond klaagt Nintendo aan voor eShop-beleid

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • paul123456789

    • 19 december 2018 12:29
    In principe is het gewoon een koop op afstand en heb je binnen de Europese unie toch gewoon recht op twee weken bedenk tijd? En aangezien het een pre order betreft kan je er nog niks mee, dus snap niet dat ze je dan gewoon geen bedenktijd geven. Mits je de game kunt spelen natuurlijk dan is het een ander verhaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Exalian-1

    • 19 december 2018 13:15
    @paul123456789 Klopt, maar het Herroepingsrecht waar jij het over hebt geldt niet voor digitale content, enkel voor fysieke producten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • paul123456789

    • 19 december 2018 14:19
    @Exalian-1 Ah, zo. Weten we dat ook weer bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • JaapGoose

    • 20 december 2018 09:40
    @paul123456789 Noorwegen is alleen geen Europese Unie. Krijg je daar weer geneuzel over. Duitsland is dat natuurlijk wel, maar als die zich 'laten leiden door Noorwegen' wordt het juridisch mogelijk nog wel lastig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.