Nieuws
dualsense ps5

DualSense-controller werkt wel met PlayStation 3, niet op PS4

Controleerbaar

Geschreven door Erik Nusselder op
De nieuwe DualSense-controller van de PlayStation 5 werkt wel op een PlayStation 3, maar kan geen verbinding maken met een PlayStation 4.

De PS5-controller is in Amerika al te koop in sommige winkels. YouTuber MidnightMan heeft er een mee naar huis genomen en geprobeerd hem aan de PlayStation 4 te koppelen, maar die herkende de DualSense niet. Via een omweg lukte het hem wel om het aan de praat te krijgen, maar daarvoor moest hij de controller verbinden aan een pc en via Remote Play op zijn PlayStation 4 spelen.

Opmerkelijk genoeg kon zijn PlayStation 3 de DualSense wel herkennen. Mogelijk komt dit doordat de console altijd al via bluetooth werkt met controllers van allerlei merken, al maakt de YouTuber verbinding met een USB-kabel. In de video is te zien hoe hij op deze manier het PS3-menu bedient met de DualSense.

Sony maakte eerder al bekend dat DualShock 4-controllers niet compatibel zijn met PlayStation 5-games. De controllers kunnen wel verbinding maken met de PS5 en je kunt er via backwards compatibility PS4-games mee spelen, maar voor de nieuwste generatie spellen is de DualSense vereist.

Twitteraar BrokenGamezHDR wist eerder deze week al zijn DualSense te verbinden met een Nintendo Switch. Daar was vanzelfsprekend wel een bluetooth-adapter voor nodig.

Dit artikel delen:

Lees meer

Activision Blizzard wil mobiele games maken van al zijn franchises Age of Empires 3: Definitive Edition is definitief te ingewikkeld
18

Reacties op: DualSense-controller werkt wel met PlayStation 3, niet op PS4

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    SuperDre

    • 3 november 2020 11:24
    Bij de PS3 moet je sowieso altijd eerst een nieuwe controller connecten via USB bij de 1e keer gebruik, daarna kon die wel draadloos. Maar vraag me dan wel af of bv ook de rumble nog steeds blijft werken. want anders is het wel fijn dat de PS5 controler dus een complete vervanging kan zijn van de PS3 dualshock, want ik moet bv ondertussen echt eens de batterijen van mijn controllers vervangen want die laden nog maar amper op. Maar ik wacht wel dan eerst op zwarte varianten, en het zou fijn zijn als je de LED's uit kunt zetten, want als ik ergens een schurfthekel aan heb dan is het wel onnodige LED's die aan staan..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Paxopoxo

    • 3 november 2020 11:25
    "..maar daarvoor moest hij de controller verbinden aan een pc en via Remote Play op zijn PlayStation 4 spelen."

    Kan ik er dan vanuit gaan dat hij ook op de PC werkt? Wil namelijk toch 2 controllers hebben voor mijn PS5 straks. Ben een van de ongelukkige die hem waarschijnlijk niet heeft bij launch maar als ik dan al een Dualsense kan gebruiken op mijn PC voor Cold War enz. dan is de pijn al iets verzacht en kan ik er alvast aan wennen haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MelvinChowder

    • 3 november 2020 11:38
    @Paxopoxo Inderdaad! Hoop dat hij werkt op PC, mooiste zou zijn draadloos via BT :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 11:39
    Sjonge jonge Sony

    Het is net alsof ze tijdens ontwikkeling van de PS5 helemaal niet meer gedacht hebben aan alles wat met de PS4 te maken heeft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 11:55
    @fonsrutte waar was je toen Microsoft besloot alle 360 controllers niet compatibel te maken met de Xbox one. stond je toen ook op de barricades ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 13:02
    @ali3n8tor vond ik ook heel slecht.

    En jij vond het destijds van de XBox zeker wel helemaal ok en nu ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 14:13
    @fonsrutte Nee, ik zat toen te janken op internet dat mijn gloednieuwe xbox one controller het niet deed op de 360 en OG xbox.

    Echt he .. Oh boehoe je ps5 controller doet het niet op de ps4 . … Wat zeg je ? PS5 games doen het ook niet op de ps4 en 3 ? Wat een fuckers! pre-order cancelled.

    Als ie het wel deed, dan ging je klagen dat hij niet op de ps3 werkt? of ps2? je super nintendo?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 14:49
    @ali3n8tor Ik begrijp dat jij nogal moeite hebt met het onder controle houden van je emoties, maar bij mij liggen ergens teleurgesteld over zijn en 'janken op het internet' best ver uit elkaar.
    Wie weet leer je daar nog eens een keer mee omgaan als je uit de puberteit bent.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 15:08
    @fonsrutte oh een puberteit verwijzing.. als je nou zelf wat volwassener was had je dat wel weggelaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 15:34
    @ali3n8tor Dan zou ik je eigen reacties nog eens goed doorlezen, ik heb een zoon in de puberteit en die reageert volwassener dan jij.

    Het enige wat ik aangeef is dat Sony dit niet zo netjes/slim aangepakt heeft en jij begint over janken op het internet. Ja echt volwassen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 16:39
    @fonsrutte goed man, als je niet door hebt dat je aan het janken ben dat Sony "het niet goed aanpakt" omdat hun ps5 controller niet werkt op de ps4 , tja, einde discussie niet?

    Mensen zoals jij zeiken om het zeiken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 3 november 2020 19:14
    @ali3n8tor janken staat bij jou blijkbaar gelijk aan kritisch zijn op iets waar jij fan van bent?
    Dan ben ik inderdaad voor jou aan het janken op het internet.
    Kun je eindelijk lekker slapen.

    Sorry man, ik wist niet dat je kritiek op een stuk plastic en wat elektronica je zo enorm zou aantrekken, mijn welgemeende excuses. Ik zal voortaan als Sony iets raars doet, ik bedoel opmerkelijks (sorry), mijn woorden zorgvuldiger kiezen zodat ik jouw tere zieltje niet zal kwetsen.

    Nogmaals sorry man, kop op .

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 21:00
    @fonsrutte ik zei einde discussie maar zelfs dat snap je zelfs niet. Je moet er nog zelfs een schepje bovenop doen met kleinerende wel gemende excuses.

    Ik neem aan dat je een ps5 koopt om vervolgens met de controller op de ps4 te gaan spelen…. of enkel een losse *ps5* controller..

    Daar had Sony rekening mee moeten houden volgens jou. want dat hebben ze totaal niet gedaan. on-ge-lo-ve-lijk.

    Nu zie ik je beide opties boven niet doen, maar goed, jij je zegje gedaan en kan daarbij het hele ontwikkelproces van de ps5 in twijfel kunt trekken voor jezelf. Dan ben je niet kritisch, dan ben je gewoon dom.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 3 november 2020 23:38
    @ali3n8tor jezus, dramaqueen. Wind je toch niet zo op man.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Corelone

    • 4 november 2020 13:18
    @ali3n8tor ik zei einde discussie maar zelfs dat snap je zelfs niet. Je moet er nog zelfs een schepje bovenop doen met kleinerende wel gemende excuses.

    Waarom zou jij moeten bepalen wanneer een discussie ten einde is? Als de discussie voor jou ten einde was, dan had je niet opnieuw gereageerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 3 november 2020 11:54
    Jongens, mijn playstation 1 Namco fightstick werkt op mijn ps4 als ik een ps1/2 naar ps3 verloop stuk gebruikt via usb. im not kidding u. als dit niet werkt op de ps5 ga ik heeeel boos worden en op het internet posten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fr3nzy

    • 3 november 2020 12:45
    @ali3n8tor heerlijk.. sarcasme.. wordt gewaardeerd tussen al die zuurpruimen hier :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • inkmasteryPS4

    • 3 november 2020 15:30
    Naja logisch dat je zoiets niet kan verwachten het is immers next gen. Maar goed zover ik weet kan de series x controller ook op de One geen must maar wel een pluspunt iets wat makkelijk op de ps4 moet kunnen dmv een update