Dit jaar nog hoopt Konami het derde deel in de Metal Gear Solid reeks af te leveren. Hoewel het tweede deel een dijk van een spel was, kreeg het ook veel kritiek te verduren. Grootste minpunt van het spel was de hoeveelheid cutscènes, welke gevoelsmatig de gameplaytijd leek te overtreffen. Met het derde deel gooit men het dan ook rigoureus over een andere boeg.

Bedenker Hideo Kojima spreekt van drie grote veranderingen. De eerste verandering is een nieuw tijdperk, het spel speelt zich namelijk af in de zestiger jaren. De tweede verandering is de nieuwe setting: de metalen interieurlocaties zijn ingeruild voor een natuurlijke jungleomgeving. De derde en misschien wel grootste verandering is de sterk vernieuwde gameplay. Een van de vernieuwingen op dit gebied is de camouflagemeter, permanent boven in je scherm. Deze meter geeft aan hoe zichtbaar je bent. Verschillende factoren zijn hierbij van belang:Kojima showed off the newly implemented Camouflage Index, a major element in the series. In the upper right-hand corner of the screen a small meter measures in numerical percentages how well Solid Snake is, or is not, hidden from enemy sight. Ranging from 1-100% (1% being horribly hidden and 100% being totally invisible), the index is influenced by three major criteria -- Posture, Costume and Face Paint. The straighter Snake stands the more likely he is to be seen. The better his outfit blends into the background, the less likely he is able to be seen; and the presence and color of his face paint completes the act of entirely blending into the background. If Snake stands still with the right camo and best face paint, he will be entirely invisible. IGN heeft alvast een uitgebreide preview, op basis van een presentatie van het spel, hier voor je klaar staan, met meer nieuwe screenshots dan je had kunnen dromen. Neem dus zeker een kijkje, het zal het wachten op deze titel, wat nog minstens tot de tweede helft van het jaar zal duren, zeker verzachten.