Een tijdje geleden verscheen de Quake1-mod Tenebrae. Met deze mod onderging deze al meer dan zes jaar oude shooter een grafische verandering van monsterlijke proporties. Met een download van een paar megabyte werden er dynamische schaduwen, bumpmapping en particle effecten aan deze legendarische shooter toegevoegd waardoor het zelfs weer bijna met de graphics van de huidige games mee kon.

De maker van Tenebrae, de Belg Charles Hollemeersch, heeft echter niet stil gezeten na de release van de laatste versie van deze mod maar heeft besloten om een geheel nieuwe incarnatie van Tenebrae te maken. Onder de naam Tenebrae 2.0 zal Quake 1 deze keer niet meer ondersteund worden. Tenebrae 2.0 zal namelijk toegespitst zijn op Quake 3 BSP-bestanden en het zal geen mod meer zijn voor een bepaald spel, maar een stand-alone applicatie die deze maps in kan lezen. Tenebrae 2.0 heeft de volgende functies:This will be a "next generation" version of Tenebrae. It will play Quake 3 Arena maps exclusively, no Quake I support anymore and it is a completely stand-alone application.

Features (these are already partially done)

* Quake 3 bsp file support. (may not be compatible with existing q3 maps)

* Shaders

* Curves

* 3D Audio (using OpenAL)

* Scriptable menus (using xml) Op de Tenebrae homepage kan je alvast wat screenshots vinden van de 2.0 versie.