Nieuws
doom eternal

Doom Eternal heeft voorlopig geen ray tracing

Upgrades aan de engine zorgen voor grotere levels en meer

Geschreven door Dagmar De Groot op
In een interview met Digital Foundry laat Marty Stratton, studiobaas bij id Software, weten dat Doom Eternal bij de release geen gebruik maakt van ray tracing. Ook wordt er ingegaan op de verschillende mogelijkheden die beschikbaar zijn geworden door de nieuwe id Tech 7-engine.

Stratton geeft aan dat het team weinig bezig is geweest met ray tracing. Er is destijds een team geweest dat het idee heeft verkend, maar destijds waren er volgens Stratton genoeg andere zaken met een hogere prioriteit die aandacht nodig hadden. Om ervoor te zorgen dat de game op tijd uitgebracht kan worden, is er besloten om de focus niet op ray tracing te leggen.

Dit betekent echter niet dat ray tracing helemaal niet naar de game gaat komen. Stratton legt namelijk uit dat ze kort geleden weer zijn begonnen met het verkennen van de mogelijkheden omdat ray tracing "niet alleen zorgt voor mooie reflecties". Hier gaat hij verder niet op in, omdat nog niets vaststaat. Wel zegt Stratton dat het team een aantal goede ideeën heeft voor het gebruik van de ray tracing-technologie.

Ray tracing is dus geen onderdeel van Doom Eternal tijdens de lancering, maar er is een goede kans dat dit later alsnog wordt toegevoegd. Wel kunnen spelers uitkijken naar een uitgebreidere wereld, betere animaties, fysica en nog meer dankzij de id Tech 7-engine.

Stratton gaat ook in op de verschillende verbeteringen die zijn toegepast met behulp van de nieuwe engine. Deze zorgen ervoor dat de wereld waarin Doom Eternal zich afspeelt significant groter is dan bij de voorgaande games. Stratton meldt dat de levels zo’n twee keer groter zijn dan voorheen. Ze wilde hiermee de schaal en het epische gevoel van de game vergroten, een volledige wereld creëren.

Hij geeft een opsomming van verschillende gebieden waar de speler in terecht gaat komen; de Sentinel Homeworld, een arctische basis van een cult, hun versie van de hemel en de hel, Mars en meer. Ook de gameplay van het personage zelf en de interactie met de omgeving schijnen veel te hebben gehad aan de id Tech 7-engine, dankzijde vernieuwde fysica en de animaties binnen de game.

Doom Eternal komt op 20 maart 2020 uit voor pc, PlayStation 4, Switch, Stadia en Xbox One. Lees hier over onze ervaringen met de eerste drie uur van de campaign.

Dit artikel delen:

Lees meer

PowerA komt met Switch-controllers van Animal Crossing en Doom Eternal Waarom een externe SSD de beste optie voor je game-opslag is
3

Reacties op: Doom Eternal heeft voorlopig geen ray tracing

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    BertThaBest

    • 28 januari 2020 20:38
    Als het er hetzelfde uitziet als het vorige deel ben ik al tevreden. En dan ben ik dat al met de ps4 pro. Als het vooral maar soepel loopt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 28 januari 2020 20:44
    Hoe zit dat nu met de Switch release dan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vriess

    • 28 januari 2020 22:23
    De gameplay die ik tot nu toe heb gezien is was zo gruwelijk snel dat ik geen eens tijd om de grafische details op te merken. Laat staan als ze uiteindelijk wel ondersteuning voor Ray Tracing toevoegen ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.