In plaats van spelers nadat zij verslagen zijn te dwingen om te wachten tot ze weer tot leven gebracht worden of terug te laten rennen naar hun lichaam, krijgen zij in Guild Wars 2 de kans om toch nog als winnaar uit een gevecht te komen. Op het moment dat spelers eigenlijk dood zouden gaan, komen ze in een zogeheten downed mode waarbij ze vanaf de grond alsnog de kans krijgen om met hun vijand af te rekenen. Lukt dit, dan blijven zij in leven. 

"Verslagen worden in Guild Wars 2 is bedoeld als een ervaring, niet als een straf. Laten we eerlijk zijn: doodgaan in een spel is nooit leuk, zelfs als je er niet voor gestraft wordt. De straf voor herhaaldelijk doodgaan is ook minder ingrijpend. Spelers die een aantal keer achter elkaar zijn doodgegaan, zullen er iedere keer langer over doen om weer tot leven gewekt te worden. Is er niemand in de buurt die bereid is om dit te doen, dan kun je voor een kleine hoeveelheid goud terugkeren naar een waypoint. Erger dan dat wordt het niet, en waarom wel eigenlijk," aldus Peters.

Helende klasse

Peters motiveert daarnaast de beslissing om geen pure helende klasse in het vervolg op Guild Wars, en in plaats daarvan alle klassen vanaf het eerste level al de mogelijkheid te geven om anderen te helen of tot leven te wekken. "We zien andere MMO-ontwikkelaars steeds met een heilige overtuiging de drie-eenheid van schade uitdelen, helen en schade incasseren omarmen, alsof zo'n opzet de leukste gevechten die ze ooit gespeeld hebben oplevert. Eigenlijk hebben we niet zo'n zin om de hele tijd in de chat te moeten smeken om een helende klasse. Dat is meer voorbereiden om plezier te hebben dan het daadwerkelijk te hebben."

Guild Wars 2 is een MMORPG die zich afspeelt in de fantasievolle wereld, Tyria. In deze wereld woedt al generaties lang oorlog tussen vijf verschillende rassen, die allen de de macht willen grijpen in het land. Maar alles verandert wanneer de draken ontwaken. De rassen die altijd tegen elkaar hebben gevochten, moeten nu zij aan zij vechten om de draken te kunnen verslaan.