“Als een ontwikkelingsteam waren we er flink op tegen om een actievol spel te maken waarbij je niet afging als je geraakt werd door een vijand. Daar hebben we best lang discussies over gevoerd. Eerst zaten de levels in Kirby’s Epic Yarn vol met stekels, een spannend bedenksel dat niet goed samenging met de warme uitstraling van het spel. Later bedachten we ons dat het eigenlijk wel prima is om gewoon een leuk spel te maken, zoals we dat goed kunnen”, aldus Ebisu van ontwikkelaar Good-Feel .

In plaats van af te gaan, verliezen spelers als zij nu geraakt worden hun verzamelde kraaltjes, waarmee ze bonuslevels vrij kunnen spelen. Dit geldt volgens de ontwikkelaar net zo goed als een stimulans voor hen om het goed te doen. “Als een serieuze gamer speelt dan wil hij of zij een level zo goed mogelijk uitspelen, zonder geraakt te worden door vijanden. Het spel is erop gemaakt dat je er spijt van krijgt als je dit doet, maar ook trots kunt zijn als je geen enkele fout hebt gemaakt”, voegt Nobuo Matsumiya, tevens producer, hier aan toe. Iwata sluit vervolgens af met de woorden: “Als een gamer is het beschamend om tegen een vijand op te lopen.”

Over Kirby's Epic Yarn

De platformgame Kirby’s Epic Yarn is inmiddels uit in Japan en de Verenigde Staten en komt begin volgend jaar uit in Europa. De gehele spelwereld van Epic Yarn is opgebouwd uit draad, wat leidt tot een aantal nieuwe spelelementen voor de Kirby-serie. Zo kunnen spelers met Kirby een platform naar zich toetrekken door een slinger te geven aan een uitstekende draad. Hierdoor frommelt het level op en komt het platform dichterbij.