Nieuws
dolby vision

Dolby Vision nu beschikbaar op Xbox Series X

100 next-gen games beschikbaar

Geschreven door Jacco Peek op
Dolby Vision is nu voor iedereen beschikbaar op Xbox Series X en S. Dat onthult Microsoft in een blogpost.

Dolby Vision is een vorm van HDR die op ondersteunde tv's onder andere meer kleurdiepte kan weergeven dan de momenteel gangbare HDR 10-standaard. Daarmee moeten beelden in de praktijk beter contrast en diepere kleuren opleveren.

Momenteel worden honderd Xbox Series X- en S-games, waaronder Halo 5, ondersteunt. Ook moeten 'duizenden' HDR 10- en Auto HDR-titels automatisch profiteren van de optie.

"Om ervoor te zorgen dat een groeiende bibliotheek van games beschikbaar wordt, werken Dolby en Xbox nauw samen met ontwikkelaars om ervoor te zorgen dat hun titels volledig profiteren van Dolby Vision", vertelt Microsoft. "Dat kan middels ingebouwde opties van het Xbox-platform of direct in de game-engine."

Tot slot zegt Microsoft dat Dolby Vision ook werkt met next-gen-opties als Variable Refresh Rate en 120Hz. Bij TV & Display Options kunnen gebruikers via Video Mode Dobly Vision inschakelen.

Lees hier meer over wat Dolby Vision voor games betekent.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuwe trailers Pokémon Legends Arceus, en Brilliant Diamond en Shining Pearl getoond Twitch sluit overeenkomst met Warner Music Group
24

Reacties op: Dolby Vision nu beschikbaar op Xbox Series X

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MissMeNL

    • 28 september 2021 17:42
    Net getest met valhalla. Vond hdr10 ook wel al okee. Maar tof dat ik nu dolby vision kan gebruiken van de tv voor games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 28 september 2021 17:52
    Groot verschil? @MissMeNL

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 29 september 2021 15:04
    @Improv niet dat ik kan zien hahaha maar de techniek er achter moet dus veel beter zijn dan hdr10 heb ik me laten vertellen. In ieder geval gebruik ik nu liever dolby vision omdat het kan. Hdr ook maar standaard uitgezet bij settings.

    Hoop ook dat het snel naar ps5 komt. Wil dan ook kena en tlou spelen met dolby vision. Speel nu ff meer op de ps5 dan xsx.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 28 september 2021 18:30
    Wil dat dit ook naar m'n Ps5 komt man..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 28 september 2021 18:42
    In 1e instantie begreep ik niet waarom er een kruisje stond bij dolby vision op de series x. ff opgezocht en bleek dat ik freesync premium moet uitschakelen op de cx. Vanavond maar lekker testen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 september 2021 18:56
    @adutchman die had ik al uitgezet, die Vincent Theo zei ooit dat je het met xbox niet nodig had dacht ik even uit me hoofd. . Maar ga straks ook even mee aan de slag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 29 september 2021 08:35
    @hulstpower Dat klopt. Hierbij de reden: als je TV, net als je Xbox, VRR ondersteunt (HDMI 2.1) dan is er geen behoefte voor Freesync meer; je TV matcht zijn refresh rate al aan de framerate.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 29 september 2021 10:28
    @Gertjun dat was het ja, zag net dat kg bevestigd heeft dat de cx een update krijgt voor LG cx 120 dolby vision gaming

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 30 september 2021 14:06
    @hulstpower Nice! Voor de Xbox bezitters dan; ik heb zelf een PS5 en wacht met smacht naar VRR implementatie, DV zou ook heel mooi zijn, maar ik heb liever eerst VRR.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 september 2021 14:13
    @Gertjun vrr is zeker top, zoals cyberpunk merkte ik niks van de drops door vrr. Maar denk dat ps5 eerder vrr krijgt dan dv.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 30 september 2021 16:38
    @hulstpower Ja klopt. Ik heb ook nog een One X in de kast liggen, dus heb VRR daarop kunnen ervaren. Die One X uiteindelijk niet heel veel mee gedaan; was ter overbrugging tot ik een PS5 op de kop kon tikken, maar dat lukte veel eerder dan ik had verwacht :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 september 2021 16:47
    @Gertjun ok ps5 ook goeie console hoor heb er zelf ook 1. Speel zelf nu meeste op series want ben helemaal begonnen met fallout serie alles uitspelen en cyberpunk speelt er gewoon heerlijk op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gertjun

    • 30 september 2021 16:51
    @hulstpower ik moet cyberpunk nog steeds gaan spelen, maar wilde wachten op de next gen update

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 30 september 2021 17:01
    @Gertjun die duurde mij te lang

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 28 september 2021 19:32
    Nice, veel plezier

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 september 2021 19:36
    @adutchman je moet je 120 mode uit zetten op de cx in xbox anders geen vision. Net zelf getest

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    adutchman

    • 28 september 2021 20:04
    @hulstpower ok thanks, ik ga het zo testen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 28 september 2021 21:44
    @adutchman had zelf halo 5 even getest en die zag er wel beter uit, bij gears 5 kon ik het zelf even moeilijk zien maar zat in donker stuk. Dus probeer morgen even een ander stuk te laden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ekkie85

    • 28 september 2021 19:33
    Maakt voor mij niet veel uit, mijn zicht is toch niet al te best haha.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bart81

    • 29 september 2021 08:23
    Psychonauts 2 is nog mooier met Dolby Vision op de series X! (op mijn LG C9)