Nieuws
xbox

Dolby Vision en Atmos twee jaar exclusief op Xbox-consoles

De consolestrijd zet zich voort

Geschreven door Michel Musters op
Dolby Vision en Dolby Atmos zijn vanaf nu twee jaar exclusief op Xbox-consoles beschikbaar.

Dat viel gisteravond op de Franstalige officiële Xbox-website te lezen. Inmiddels is het artikel weer weggehaald - mogelijk is het te vroeg geplaatst. Door de deal tussen Microsoft en Dolby kan de techniek dus niet op andere moderne consoles verschijnen. Dolby Atmos is al beschikbaar op Xbox Series X en S, en Dolby Vision moet in de loop van dit jaar op de nieuwe Microsoft-consoles verschijnen.

Dolby Vision is een hdr-formaat, net zoals bijvoorbeeld HDR10. Met hdr kunnen beelden nog natuurgetrouwer en mooier weergegeven worden - bijvoorbeeld films, maar dus ook games. Dolby Vision moet met alle Xbox Series-games die al HDR10 ondersteunen werken, maar ook met oudere games die via de Auto HDR-optie worden geüpscaled.

Dolby Atmos was al beschikbaar op de Series-consoles. Deze geluidstechnologie is dus ook twee jaar console-exclusive voor Xbox. Overigens is er voor het beluisteren van Dolby Atmos via een koptelefoon een speciale licentie nodig. Mensen met een Xbox Wireless Headset kunnen tot 30 september die licentie gratis afnemen, maar daarna moet er betaald worden.

Dolby Vision

Dit artikel delen:

Lees meer

Makers PS5-horrorgame Abandoned komen met speciale trailerapp Nieuwe Watch Dogs: Legion-modus bevat zombies
42

Reacties op: Dolby Vision en Atmos twee jaar exclusief op Xbox-consoles

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Aerofox81

    • 1 juni 2021 08:47
    Is er al bekend wanneer Dolby Vision via de Bluray functie beschikbaar komt?
    Want volgens mij is het nu alleen voor Games en Streaming diensten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juni 2021 09:00
    @Aerofox81 ik dacht dat dit er al was, maar nu maak je me aan het twijfelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 1 juni 2021 09:30
    @hulstpower Atmos wel, via de passtrough functie, maar Vision nog niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 juni 2021 09:39
    @Aerofox81 klopt, Vision werkt alleen met streaming, Atmos wel bij Bluray. Geen idee of ze dat nu ook aanpassen. Ik ben bang dat dat hier los van staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RIOdeMIO

    • 1 juni 2021 08:58
    👌🏻

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juni 2021 09:04
    @MichelMusters "Dolby Atmos was al beschikbaar op de Series-consoles", het was al op xbox one s en x beschikbaar en volgens mij ging dit om atmos/vision voor gaming want dolby vision staat al vanaf de launch op series s/x alleen is dat voor netflix/disney+ en hebben ze sinds kort dolby vision voor gaming er bij gedaan, alleen nog geen game die het ondersteund dacht ik. (gears of war 5 met atmos is trouwens een aanrader).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 1 juni 2021 09:51
    @hulstpower
    Gears 5 is echt de Dolby Atmos showcase in gaming. Man wat een bizar geluid overal vandaan.
    Wat ik een matige Atmos ervaring vond was laatst Resident Evil Village. Bij de optie aanzetten stond er ook meteen "voor headphones die het ondersteunen", maar m'n receiver pakte het ook meteen als een Atmos signaal. Ik weet niet of daar dan verschil in zit? Veel geschakelt tussen 5.1 en Atmos, maar merkte niet direct verschil. Kan ook aan de omgeving zijn waarin ik me bevond, maar heb verder niks opmerkelijks van bovenaf gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juni 2021 09:54
    @SmartTies resident evil niet gespeeld dus geen ervaring mee, waren nog wel een paar games die atmos ondersteunde maar geen 1 was zo goed als gears 5 vond ik zelf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ryme

    • 1 juni 2021 09:08
    Nu alleen nog ergens een Xbox Series X kunnen kopen voor een normale prijs…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 1 juni 2021 09:14
    Dolby vision is echt geweldig. Wel apart trouwens dat samsung en xbox een deal hebben want samsung heeft geen ondersteuning voor dolby vision, die hebben hun eigen hdr10+ standaard

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 1 juni 2021 09:22
    Onlangs mooie Atmos hoogte speakers in mn kamer gehangen. Helaas is de dolby vision op mijn b6 volgens xbox te oud.. Dus ik kijk langzaam uit naar een nieuwe tv en dan gaat de b6 naar de slaapkamer om herenigd te worden met de One X. Ik zit alleen nog even te wachten op het nieuws dat LG 120 hz Dolby Vision gaat ondersteunen voor gaming, anders pies ik weer naast de boot (het moet nu in ene goed). De huidige tv's kunnen dat nu nog niet maar er wordt gewerkt aan een firmware update naar het schijnt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juni 2021 09:38
    @kleinekoosjer dat probleem heb ik dus met de cx die ondersteund 120 maar niet op dolby vision. Misschien met een update maar denk het niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 juni 2021 09:40
    @kleinekoosjer technisch zou elke hdmi 2.1 tv vision gewoon op 120hz moeten kunnen afspelen, het lijkt er alleen op dat LG enzo er nooit rekening mee hebben gehouden dat het een optie zou worden. Hopelijk fixen ze het inderdaad met een simpele firmware update.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 1 juni 2021 09:53
    @LarsCornelis
    De B6 (uit 2016) heeft nog geen hdmi 2.1, maar een 2.0 met full bandwith. Deze heeft wel een 120hz refresh rate maar niet met DV.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 juni 2021 10:42
    @SmartTies nee snap ik, maar dan zou je met alle LG's vanaf 2019 wel goed moeten zitten, die hebben allemaal 2.1. Maar ik snap heel goed dat iemand wil wachten tot de ondersteuning er daadwerkelijk is, fabrikanten zijn nooit zo bijzonder goed in het updaten van hardware die ouder is dan 1 jaar helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 1 juni 2021 10:59
    @LarsCornelis Correct. Op mijn B6 doos prijkte vroeger ook trots dat hij dolby vision ondersteunt.. Tja dat was toen wel een beetje koude kermis toen xbox (one x toen al) met die melding kwam.. ja je hebt dolby vision tv.. maar nee.. die versie is te oud.. bummer.
    Ik kan nu wel vision krijen bij de bepaalde streaming apps op de tv.. maar dan heb ik weer geen atmos geluid (want idd. hdmi 2.0 arc zendt geen atmos door). Ofwel; situatie nu is dat ik moet kiezen. Atmos (via Xbox) of Vision (via tv). Het uiteindelijke doel ATMOS+VISION is al mogelijk bij de nieuwere tv's (vanaf 2019); echter nu nog even dat laatste zetje; 120 hz VISION.. Zodra Vincent Teoh het verlosende woord heeft gegeven ga ik los.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 1 juni 2021 14:42
    @kleinekoosjer
    Ik heb het met de Samsung 75Q9FN uit 2018. Toen gekocht voor rond de 6000 euro en nu al niet meer mee kunnen gaan. Tevens valse beloften van Samsung die aangaven dat je de connectbox in de toekomst zou kunnen upgraden naar hdmi 2.1. Dus nooit meer een Samsung TV.

    Ik wacht even tot het eind van het jaar wanneer de LG G1 goedkoper wordt en haal daar de 77" van. Deze komt met zijn felheid nog aardig in de buurt van een QLED, dus hoef ik in het HDR segment niet heel veel concessies te doen met een OLED.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 1 juni 2021 17:24
    @SmartTies damn son.. 77 G1 is wel dik smullen. Kamerwise zou bij mij een 55 nog steeds volstaan, ook tv meubel wise.. maar aangezien de g series strak aan de muur gaat en groter altijd beter is.. (uhhh tv's! tv's!) vermoed ik dat ik voor 65 zal gaan. Maar wie weet; zo lang ik vrijgezel ben is een 77 ook zeker mogelijk hahaha..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    LarsCornelis

    • 1 juni 2021 16:07
    @kleinekoosjer goed plan om op Vincent Teoh te wachten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 1 juni 2021 17:20
    @LarsCornelis blijft een held haha. En een beetje ouwe viespeuk ;-)