Nieuws

Doel voor jaarlijkse Xbox Game Pass-groei gemist door Microsoft

Een stijging van 37,48 procent in plaats van het beoogde 47,79 procent

Geschreven door Michel Musters op
De groei van Xbox Game Pass gaat niet zo snel als Microsoft had gepland: het interne doel voor het afgelopen fiscale jaar is gemist.

Dat blijkt uit een document dat Microsoft vorige week online heeft geplaatst. In de twaalf maanden die eindigden 30 juni 2021 is de hoeveelheid Game Pass-abonnees met 37,48 procent gestegen. Het bedrijf zelf had echter een stijging van 47,79 procent voor ogen.

Dat is percentagewijs gezien een daling in groei ten opzichte van het fiscale jaar daarvoor, toen het aantal abonnees met 85,75 procent steeg - Microsofts doel lag toen op een stijging van 71 procent.

Een reden voor de minder snelle stijging in abonnees dan verwacht is niet gegeven. Wel is het mogelijk dat het uitstel van Halo Infinite van eind vorig jaar naar eind dit jaar onderdeel daarvan is.

Zover bekend lag het aantal Xbox Game Pass-abonnees in januari 2021 op 18 miljoen. Hoeveel abonnees er inmiddels precies zijn is echter niet bekend: Microsoft heeft sindsdien geen precieze cijfers meer gegeven.

Dit artikel delen:

Lees meer

Meer dan 20 Activision Blizzard-werknemers ontslagen tijdens onderzoek Nederlandse game We Were Here Forever verschijnt in 2022
26

Reacties op: Doel voor jaarlijkse Xbox Game Pass-groei gemist door Microsoft

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Mr.Happy

    • 20 oktober 2021 10:50
    De moeilijke beschikbaarheid van de hardware zal daar mogelijk ook wel voor iets tussen zitten vermoed ik. Maar wat zijn nu de eigenlijke aantallen?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2021 10:53
    @Mr.Happy je was me net voor dat en halo, wel benieuwd hoeveel leden ze nu daadwerkelijk hebben en hoeveel zal daar straks bij komen met release van halo en forza.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Riyakuya

    • 20 oktober 2021 12:05
    @Mr.Happy rond de 30 miljoen leden als je Take Two mag geloven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    poklaan

    • 20 oktober 2021 12:29
    @Mr.Happy Per juni dit jaar zo rond de 20 miljoen, misschien nog wat lager. In september 2020 zaten ze op de 15 miljoen, bij een groei van 37% van wordt dat 20,55 miljoen. Deze groei is alleen van juni 2020 tot juni 2021 en in juni 2020 zullen ze waarschijnlijk wat lager hebben gezeten als dat ze 3 maanden later in september zaten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2021 21:54
    @poklaan volgens take 2 baas die ze mond voorbij praate was het rond 30 miljoen en meer mensen zeggen dat.
    En ook januari dit jaar hadden ze al gezegd 18 miljoen.
    Maar goed denk dat veel mensen er naast zitten van de 30 maar rond de 25 miljoen zullen ze wel zitten

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Riyakuya

    • 20 oktober 2021 12:06
    Ik denk dat onder andere de lage beschikbaarheid van de Series X evenals de nasleep van covid wel de reden zullen zijn. Nu is het als og geen slechte toename in abonnees als je het mij vraagt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 20 oktober 2021 12:16
    Ik snap het ergens wel. Het aanbod is erg groot, maar niet iedereen heeft overal interesse in en/of tijd om zich op zoveel games te storten per maand om er voordeel uit te halen.

    Zeker nu met al die GaaS opstellingen, kun je je misschien maximaal op 2 games per keer focussen om er alles uit te halen zonder er (extra) geld aan uit te geven. Zo proberen ze ervoor te zorgen dat je game X blijft spelen.

    Ik ben er daarom ook niet zo'n groot fan van als menig ander persoon. Een slecht idee is het zeker niet, maar i.c.m. hoe veel games nu zijn, vooral online games, is het niet echt de perfecte match.

    En buiten dit zijn de consoles ook gewoon veel te moeilijk te verkrijgen. Niet iedereen heeft zin om constant naar voorraadchecks te staren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2021 12:27
    @Vogeltje Ik speel zelf alleen maar sp games voornamelijk en die 100 euro wat ik aan gamepass uitgeef per jaar haal ik er wel uit. Maar men die alleen maar een warzone of fortnite of fifa spelen halen het er niet uit denk ik.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Improv

    • 20 oktober 2021 12:53
    Xbox zou er goed aan doen om ook bijv een korting te geven op battle passes in gratis games, wanneer je game pass neemt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 20 oktober 2021 13:19
    Ik vind dit een positieve ontwikkeling. Heb een paar maanden GamePass gehad, maar werd er alleen maar gestresst van: alles snel snel snel willen spelen, want straks verdwijnt de game of komt er weer wat anders. Games die niet direct top bevielen weer aan de kant, want er was aanbod genoeg (resultaat: tig games maar heel gedeeltelijk gespeeld). Ik zie ook niet hoe zo'n abonnementmodel op lange termijn goed is voor de branche. Van mij mag het floppen. Gewoon losse gameverkoop. Koop wat je echt leuk vindt en betaal daar dan ook een eerlijke prijs voor.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GeorgeBaker

    • 20 oktober 2021 14:03
    @Michael-Raymond-Clayton

    Dan ligt het toch ook een beetje aan jezelf? MS games zelf verdwijnen niet van Gamepass.

    Zie je ook geen toekomst in Netflix? Is inprincipe precies het zelfde systeem.
    Waarbij GamePass je de mogelijkheid geeft om de game met korting te kopen. Eventuele DLC zal straks ook een belangrijk gedeelte worden van het verdienmodel.

    Ik zie dit niet heel snel floppen, al helemaal niet in samenwerking met Xcloud.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 20 oktober 2021 14:16
    @Michael-Raymond-Clayton Kansloze opmerking. 'Van mij mag het floppen..' Namens de 20 a 30 miljoen andere blije gebruikers van gamepass: Bedankt man!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 20 oktober 2021 14:46
    Klik een keer op z'n profiel en je ziet dat het een jaloerse Playstation fanboy is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    kleinekoosjer

    • 20 oktober 2021 15:24
    @denver Ach nee he; niet zo'n eentje..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    ali3n8tor

    • 20 oktober 2021 14:36
    @Michael-Raymond-Clayton Ik ben het grotendeels met je eens, op het floppen na, er is altijd een markt voor mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten.

    Bij mij ook is gamepass veranderd in Games i'll Pass , ik heb het dan op PC maar ik denk er sterk aan het na deze maand te cancellen want ik maak er eigenlijk geen of te weinig gebruik van, mede door het aanbod erop en het totaal verliezen van de aandacht voor een game als ie binnen een half uur niet bevalt. En tot nu toe bevalt er erg weinig.

    "ja maar er staan toch genoeg games op?!" ja, maar het overgrote deel heb ik al in de jaren daarvoor gespeeld.

    En de nieuwe content is af en toe om te janken. Maar wellicht dat ik er over een jaartje of 2 weer eens gebruik van maak als er noemenswaardige games op uitkomen uit het bethesda kamp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 20 oktober 2021 22:01
    @ali3n8tor op pc vind ik hem ook niet de moeite waard, maar op console wel als ik de games had moeten kopen die ik gespeeld heb was ik veel meer kwijt en ik kocht vroeger heel veel. Maar ook games die ik niet zo kopen maar via gamepass toch gespeeld heb en me mee vermaakt heb. Ja het is niet voor iedereen misschien, maar als ik kijk naar muziek en films die ook deze kant zijn op gegaan zie ik gamepass ook als een netflix of Spotify. Maar iedereen ze ding toch

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 oktober 2021 15:59
    @Michael-Raymond-Clayton van jou mag het floppen, beetje rare opmerking.
    Bang voor verandering blijkbaar. Jij vindt zeker ook dat vroeger alles beter was.
    Games staan er echt lang genoeg op om ze uit te spelen en ik game heel weinig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Michael-Raymond-Clayton

    • 20 oktober 2021 22:36
    Ziminar nee hoor, ik keek erg uit naar de verandering zelfs. Heb er zelfs speciaal een Xbox voor gekocht. Uitgebreid gebruik van gemaakt. Vind het niks. Playstation Now heb ik ook gehad. Ook niks. Heeft niets te maken met een voorkeur voor de ene of de andere fabrikant. Wat zal het mij nu boeien welk logo er op mijn console staat? Ik gun iedereen zijn pleziertje, maar waarom het van mij mag floppen is omdat het risico van dit soort diensten is dat ze een soort monopolie creeren (zie Steam, zie Appstore) die ontwikkelaars een poot uitdraaien omdat die geen andere opties hebben en dat gaat ten koste van de kwaliteit van games en een goed functionerende markt. Beetje kortzichtig om aan GamePass te blijven hangen omdat je voor een tientje per maand een lading (vaak matige) games kunt spelen. Nu is MS aan het investeren: flink veel overnames, prijs relatief laag. Wat denk je dat er gaat gebeuren als GamePass mega succesvol wordt? Exact. Te machtige partijen op een markt zijn nooit goed. Voor geen enkele markt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 20 oktober 2021 23:58
    @Michael-Raymond-Clayton ik vermaak me prima voor dat tientje per maand met alle MS exclusives. Zo vaak zijn die niet matig. Tuurlijk kan jouw mening zijn, maar erg geloofwaardig is het niet. Zeker niet allemaal top, maar er staat genoeg op om altijd wel iets te spelen wat goed is.
    Ik zie niet wat er slecht aan is als Game pass succesvol is, er zijn nog zat grote partijen in de markt, MS gaat echt niet ineens een monopolie pakken in deze markt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 20 oktober 2021 15:08
    groei is groei, geen slecht resultaat maar alleen minder goed.