Gustavsson, de lead multiplayer designer van het spel, legt uit dat DICE spelers zelf wil laten bepalen hoe ze de shooter spelen, terwijl het bedrijf in het verleden spelers juist meer wilde opleggen hoe zij Battlefield moesten spelen. "Ik denk dat [die gedachtegang] voortkwam uit de trots die we voelden voor de unieke spelmodi die we bij DICE hebben gemaakt, zoals Conquest en Rush. We zijn er nog steeds supertrots op, maar toen we begonnen aan Battlefield 3 hebben we een eerlijke discussie gehad over die gedachtegang." 

"We discussieerden over de kracht van Battlefield en eindigden met veel interessante vragen. Moet samenspel gebaseerd zijn op squads, of kan het met een meer algemeen gevoel van samen spelen? Ben ik een mindere gamer als ik niet in squads wil spelen? En als ik Team Deathmatch wil doen? Of als ik alleen met infanterie wil spelen? Die discussie heeft onze ogen echt geopend en heeft veranderd hoe we naar onszelf kijken en wat we willen doen met Battlefield 3."

Battlefield 3 heeft anders dan de vorige delen in de serie een Team Deathmatch-modus en een spelmodus waarin geen voertuigen zitten. De Conquest- en Rush-modus zijn echter ook aanwezig. Daarnaast biedt Battlefield 3 volgens Gustavsson meer afwisseling in de multiplayermaps. Naast de uitgestrekte omgevingen die Battlefield 2 ook had, heeft Battlefield 3 stedelijke omgevingen waar spelers dichter op elkaar zitten.