Games met de ultieme vrijheid, games waarbij je als gamer kan doen wat je zelf wil zonder dat je een linear plot moet volgen, maar ook zonder dat het spel saai en eentonig gaat worden. Dat zijn de games die bijna iedereen beschrijft als je ze naar hun ideale computergame vraagt. Dus waarom zullen we dit dan niet ontwikkelen? Freelancer is zo'n game die deze wens in vervulling moet brengen. Het spel is al een hele tijd in ontwikkeling en er is lang geen nieuws meer over geweest.

Voordien stond Chris Roberts, onder andere bekend van Wing Commander, aan het hoofd van deze productie, maar inmiddels is dat niet meer het geval. Of de game eronder te leiden heeft gehad is maar de vraag, want het ziet er veelbelovend uit. GameSpy interviewde een van de makers van dit spel en vroeg onder andere over de keuze van dit vrijheids-aspect:One of the beautiful aspects of Freelancer is that you can go anywhere and do anything … whenever you want to. That is one of our core design philosophies, and it also applies to the story. We obviously think we have a great storyline that is both exciting and involving, but we don't want to force anyone into it. Freelancer has been specifically structured in a way that allows players to join or exit the story whenever they want. The game really delivers what we set out to make: a living, vibrant universe - a huge sandbox - that players can explore however they wish. Opgelet modemers, high-res plaatje (1280x1024) Het spel klinkt heel veelbelovend en de vrijheid die je als speler krijgt zal zeker worden geapprecieerd. Hopelijk kan dit spel eindelijk de vrijheid en diepte van het onderhand wel heel erg oude Elite evenaren. De vraag is echter hoe lang deze game nu nog in ontwikkeling zal zijn, want de eerste aankondiging was tegelijk met de aankondiging van Starlancer, een spel dat al weer 2 jaar oud is. Lees het gehele interview hier. Het spel wordt ontwikkeld door Digital Anvil en uitgegeven door Microsoft.