Disney Interactive boekt jaarwinst voor het eerst in zes jaar | Gamer.nl

Disney Interactive boekt jaarwinst voor het eerst in zes jaar | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Disney schrijft het positieve resultaat vooral toe aan zijn mobiele game Tsum Tsum en slechts gedeeltelijk aan Disney Infinity 2.0, aangezien dat spel vier dagen voor einde van Disney's fiscale jaar verscheen.

Ook dankte het de positieve cijfers aan een vast bedrag vanwege het uitgeven van een gamelicentie. Mogelijk heeft dit betrekking op de deal die Disney eind vorig jaar sloot met Electronic Arts, waarbij laatstgenoemde exclusief Star Wars-games mag ontwikkelen de komende jaren.

In de periode tu en 2008 en 2013 boekte Disney Interactive nog verliezen van tu en de 200 en 300 miljoen dollar. Het boekjaar 2013 was daar al een uitzondering op. Toen draaide het bedrijf slechts 87 miljoen dollar verlies dankzij goede resultaten van de eerste Disney Infinity.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou