Disney betaalt honderden miljoenen voor ontwikkelaar sociale games | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Disney ziet het sociale genre in de gameswereld als een sterk groeiende markt en denkt dat dit genre gebaat is bij de vele personages, verhalen en merken [van Disney], zo stelt CEO Bob Iger. Het bedrijf heeft voormalig COO bij Electronic Arts, John Pleasants, aangesteld als vicepresident van Playdom.

Playbook is de op drie na grootste speler als het gaat om sociale spellen op Facebook en is bekend van onder meer Mobsters, een populaire browsergame. De spellen die het bedrijf onderhoudt, trekken naar schatting 42 miljoen actieve spelers per maand.

Sociale games

Er gaat steeds meer geld om in de markt van sociale games. Met name op netwerksite Facebook zijn er succesverhalen te vinden. Het bekendste en grootste succes is dat van FarmVille van ontwikkelaar Zylom. FarmVille is een boerderijsimulator waarin mensen gewa en kunnen verbouwen en verhandelen met Facebook-vrienden. De game heeft bijna 80 miljoen spelers. Eind vorig jaar zette Electronic Arts ook ook een grote stap in deze markt  door ontwikkelaar Playfish voor 167 miljoen euro te kopen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou