'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'

'Digitale games leverden 96 miljard euro op in 2018'

Superdata Research heeft het jaarlijkse rapport over de game-industrie gepubliceerd. In het rapport meldt het bedrijf dat digitale games in 2018 goed waren voor een bedrag van omgerekend 96 miljard euro.

Het rapport vermeldt cijfers over de industrie verdeeld over digitale games en interactieve media. Bij de digitale games was het grootste aandeel aan inkomsten afkomstig van mobiele games. Op dit platform werd in 2018 namelijk omgerekend 53,7 miljard euro gegenereerd. Dit hoge bedrag was met name te danken aan gratis games waarvan 62 procent afkomstig was van mobiele games uit Azië. Gratis games waren over het algemeen voor tachtig procent verantwoordelijk voor de totale inkomsten van digitale games in 2018. Daarentegen genereerden Europa en Noord-Amerika samen tachtig procent van alle inkomsten van premium games.

Pc-games waren goed voor 31,3 miljard euro in 2018 en consolegames zorgden voor 11,1 miljard euro aan inkomsten. In het rapport wordt ook het succes van Red Dead Redemption 2 uitgelicht dat in het vierde kwartaal van 2018 452 miljoen euro opleverde. Met dit hoge bedrag wordt verwacht dat het nog meer gaat bijdragen aan de totale inkomsten van premium games in 2019 via onder andere de multiplayer-modus Red Dead Online. In totaal werd met digitale games in 2018 ruim 96,3 miljard euro gegenereerd. Volgens het rapport is dit een groei van tien procent ten opzichte van het jaar ervoor.

Superdata Research

Superdata Research meldt verder dat inkomsten voor gratis games in 2019 meer gaat toenemen. Met name in Europa en Noord-Amerika wordt er een stijging verwacht. Echter gaan volgens het bedrijf de inkomsten in Azië enigszins dalen. Hoe dan ook werd er in totaal 77 miljard euro aan inkomsten verkregen door gratis games. Het rapport vermeldt dat Fortnite van grote invloed was op de groei van het algehele bedrag dat verantwoordelijk voor 2,1 miljard euro in 2018. Naast Fortnite worden ook titels als Dungeon Fighter Online, League of Legends en Pokémon Go genoemd.

Premium games waren goed voor een totaalbedrag van 15,6 miljard euro in 2018. Dit is volgens Superdata Research een stijging van tien procent ten opzichte van 2017. Opvallend is dat het grootste aandeel van de inkomsten afkomstig is uit Noord-Amerika en Europa. Azië heeft slechts een klein aandeel in de totale inkomsten en lijken uit de cijfers relatief meer geïnteresseerd te zijn in games die gratis te spelen zijn. Toch wordt in alle drie de gebieden verwacht dat de inkomsten van premium games blijven groeien in 2019.

Superdata Research

In 2018 was PlayerUnknown's Battlegrounds de game die de meeste inkomsten genereerden van alle pc- en consolegames met een omzet van ongeveer 900 miljoen euro. Dit bedrag was 19 procent meer dan wat de game opleverde in 2017. Na PUBG volgen Fifa 18, GTA 5 en Call of Duty: Black Ops 4. Het succes van Black Ops 4 is volgens het rapport met name veroorzaakt door de toevoeging van de battle royale-modus Blackout. Uiteindelijk verdiende de game ruim 537 miljoen euro in 2018.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

En 30 januari sluit de eerste digitale shop waardoor je NOOIT meer bij je gekochte content kunt.. Ook niet opnieuw downloaden. of transferren naar een ander account ... (zonder modden of "illegale" praktijken .. ) - gekochte content die voor altijd van het internet verdwijnt. Maar daar hoor je dan weer niet zoveel over in de media... Digitale distributie en bovenstaande feit is nog steeds iets waarom ik zoveel mogelijk fysiek koop. "maar ze zullen nooit zomaar de stekker ergens uittrekken toch"? Guess again. De oplettende gamer weet wel waar ik het over heb.. hoop ik.

0
test

@casualkiller Ik snap je punt wel en tot op zekere hoogte heb je gelijk. Echter zal je geschetste scenario nooit gebeuren bij games die je download via PSN of Microsoft. Daar zijn die bedrijven simpelweg te groot voor. Zeg nooit ‘nooit’, maar de kans dat Sony of Microsoft failliet gaan is zo verschrikkelijk klein dat ik de kans wel durf te nemen.

0

@Sander999 Dit gebeurd de 30ste bij Nintendo he..

0

@casualkiller het lijkt me toch dat developers op zo'n moment een gratis fix of iets dergelijks uitgeeft voor de gedupeerden waardoor ze het spel nog wel kunnen spelen? Tenzij de developer failliet is natuurlijk..

0
test

@casualkiller precies één van de redenen waarom ik nooit digitaal koop.

0
test

Knap dat GTA V nog steeds op #3 staat. Wel net onder de meest grote bagger "game*" in de lijst maar toch. En ik koop voornamelijk fysiek want dan heb je het risico niet dat je ooit niet meer bij je game kan. Daarnaast is het goedkoper bij nieuwe games.

0

Aanbevolen voor jou