Gustavsson zegt erg blij te zijn met het eindresultaat, maar "we hadden nog beter aan de verwachtingen van de gamers kunnen voldoen". Het probleem ligt volgens Gustavsson bij een gebrek aan inzicht in de markt van consolegamers, omdat Dice van oorsprong een PC-ontwikkelaar is.

"Battlefield: Bad Company opende voor mij de ogen. Lange tijd werd het PC-publiek gezien als het meest hardcore, competitieve en toegewijde publiek. Misschien was dat ooit waar, maar we zien nu een fanatiek shooterpubliek op de spelcomputers," zegt Gustavsson.

"Eén van onze grootste fouten met Battlefield: Bad Company was bijvoorbeeld dat toen we begonnen met de ontwikkeling [...], we naar de gamer keken als een consolepubliek, en vonden dat we ze wat voorzichtiger moesten behandelen, omdat ze minder ervaren zijn."

Lagere instapdrempel

Gustavsson kijkt uit naar Battlefield: Bad Company 2, die naast voor PlayStation 3 en Xbox 360, ook uitkomt voor PC. Hij zegt van het eerste deel geleerd te hebben dat de spelcomputergamers en PC-gamers  gelijkwaardiger behandeld moeten worden.

Ook zegt hij dat de instapdrempel van de game lager moet worden. De oudere Battlefield-games waren moeilijk om mee te beginnen, doordat gamers tegenover spelers met meer ervaring worden gezet. Ondere andere door betere matchmaking-opties moet het eenvoudiger worden een Battlefield-spel op te pakken.