"Console-gamers moeten zich hier geen zorgen over maken, dit onderwerp is buitensporig veel besproken", zegt Troedsson. "We hebben een bewuste keuze gemaakt om het bij dertig fps te houden op de spelcomputers. Het is geen technisch probleem om onze games op zestig fps te laten draaien, maar we doen dit ten gunste van het grote aantal spelers, de grote multiplayermaps, vele voertuigen, volledige vernietiging, enzovoort. De snelheid in Battlefield is iets langzamer dan in sommige andere shooters van tegenwoordig en leent zich goed voor deze framerate."

De grote concurrent waar Troedsson over spreekt is Call of Duty: Modern Warfare 3, die wel op zestig frames per seconde draait. Robert Bowling, creative strategist bij Call of Duty-ontwikkelaar Infinity Ward, beaamt de uitspraken van Troedsson. In een interview met InsideGamer zei hij onlangs dat zestig fps niet voor elke shooter de beste keuze is maar dat dit afhankelijk is van het type shooter. Modern Warfare 3 is ander soort shooter dan Battlefield 3 en heeft geen voertuigen, kleinere maps, minder spelers op een map, snellere gameplay en geen vernietigbare omgevingen.