Nieuws
Diablo 3

Diablo-maker beweert dat Blizzard winst belangrijker vindt dan zijn werknemers

Brevik werkte van 1996 tot 2003 bij ontwikkelaar

Geschreven door Rick Bloemzaad op
Een maker van de originele Diablo, David Brevik, heeft gezegd dat ontwikkelaar Blizzard meer waarde hecht aan winst dan zijn werknemers. Brevik maakte deze opmerking tijdens een Twitch-stream begin oktober.

Alhoewel de stream zelf al begin oktober plaatsvond, heeft het opnieuw voor opschudding gezorgd na de aankondiging van de mobiele game Diablo Immortal. De aankondiging van de mobiele game bezorgde ontwikkelaar Blizzard veel negatieve feedback van de community. Veel fans van de franchise waren niet tevreden en hoopten vooraf op een aankondiging van een nieuwe pc-game van Diablo.

Tijdens de betreffende stream op Twitch-kanaal 'thejunglequeen' verschijnt Brevik en deelt hij zijn mening over het beleid van Blizzard met zijn werknemers. In zijn statement refereerde hij ook naar de populaire game Fortnite en hoe dat de beslissingen van het senior team van Blizzard potentieel beïnvloed kan hebben.

"Overwatch is geen Fortnite," zegt Brevik. "Waarom doe je dit ons aan Blizzard? Oké, we stoppen met het huidige beleid met hoe winst verdeeld wordt met werknemers. Wij vinden dit niks. Wij vinden het niet fijn om werknemers van laag niveau goed geld te laten verdienen bij Blizzard. Wij gaan dit beleid opheffen, omdat we meer winst nodig hebben om onze aandelenkoers te verhogen", aldus Brevik. Zijn vrouw, Thejunglequeen, zegt vervolgens dat ze niet zeker kunnen weten of dit het geval is, waarmee Brevik het eens is.

In een later interview gaf Brevik toe dat hij tijdens de stream alleen aan het speculeren was en geen geheime informatie bezat. Daarnaast bekende hij dronken te zijn geweest tijdens de stream; "Het was eigenlijk al bedtijd voor mij", aldus Brevik. Blizzard heeft sindsdien aan Newsweek verteld dat het beleid om de winst te delen met werknemers nog steeds van kracht is. Met de speculatie bracht Brevik ook het eerdere vertrek van oud-CEO van Blizzard, Michael Morhaime, naar voren. Brevik zei te vermoeden dat het beleid één van de redenen was dat Morhaime bij Blizzard vertrok.

Brevik deelde een maand voor BlizzCon een bericht op Twitter waarin hij meldde dat fans niet te hoopvol moesten zijn voor de aankondiging van een eventuele nieuwe Diablo-game, laat staan dat er überhaupt iets aangekondigd ging worden.

David Brevik werkte in 1996 aan de originele Diablo-game en vertrok in 2003 bij de ontwikkelaar. Na zijn vertrek richtte hij Flagship Studios op.

Dit artikel delen:

Lees meer

Waarom zijn Final Fantasy 14-fans zo boos om de nieuwe Blue Mage? Gaat het grote succes van virtual reality nog komen?
4

Reacties op: Diablo-maker beweert dat Blizzard winst belangrijker vindt dan zijn werknemers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 19 november 2018 13:21
    Bizzar hoe Blizzard langzamerhand de nek wordt omgedraaid als het gaat om hoogwaardige games, gemaakt met liefde voor de fans.

    btw check jullie titletag nog even op de pagina daar staat : Diablo maker beledigt blizzard in livestream :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Doctor X

    • 19 november 2018 15:57
    @casualkiller
    Van liefde voor de fans gaat geen schoorsteen roken, denken ze bij Blizzard ben ik bang.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 19 november 2018 15:51
    Blizzard is aan het afglijden naar een bedenkelijk niveau. Nu zij gedomineerd worden door managers van Activision is het vrij duidelijk dat, als men niet oppast, Blizzard hetzelfde kan overkomen als wat destijds EA heeft gedaan met Westwood.

    Suits regeren nu het beleid ipv mensen met een passie voor games die als credo altijd hadden 'We want to make the games we ourselves would want to play', iets dat ten grondslag lag aan het afvoeren van games zoals Warcraft stories en Starcraft Ghost. Hun interne quality control, alsmede hun support voor reeds uitgegeven games, was altijd fenomenaal en daar heeft men enorm veel goodwill mee gekweekt bij de fans. Het is de basis voor hun succes en de financiele klappers die ze daardoor hebben gemaakt.

    Een game als Diablo op mobile toont aan dat men dollartekens in de ogen heeft gekregen, en wanneer rupje nooitgenoeg om de hoek komt kijken berg je dan maar voor de consequenties voor ons meer hardcore gamers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Deltadstroyer

    • 21 november 2018 07:37
    Let them burn. Als zij stoppen met goeie games maken en beginnen met deze "mobile" praktijken, laat ze doen. Er zijn genoeg indies die prachtige games maken, zoals zij vroeger deden.
    Sorry dat julli geld tekort komen om uw personeel te betalen Blizzard, we zullen je herinneren als een AAA studio.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.