Diablo-maker beweert dat Blizzard winst belangrijker vindt dan zijn werknemers | Gamer.nl

Diablo-maker beweert dat Blizzard winst belangrijker vindt dan zijn werknemers | Gamer.nl

Een maker van de originele Diablo, David Brevik, heeft gezegd dat ontwikkelaar Blizzard meer waarde hecht aan winst dan zijn werknemers. Brevik maakte deze opmerking tijdens een Twitch-stream begin oktober.

Alhoewel de stream zelf al begin oktober plaatsvond, heeft het opnieuw voor opschudding gezorgd na de aankondiging van de mobiele game Diablo Immortal. De aankondiging van de mobiele game bezorgde ontwikkelaar Blizzard veel negatieve feedback van de community. Veel fans van de franchise waren niet tevreden en hoopten vooraf op een aankondiging van een nieuwe pc-game van Diablo.

Tijdens de betreffende stream op Twitch-kanaal 'thejunglequeen' verschijnt Brevik en deelt hij zijn mening over het beleid van Blizzard met zijn werknemers. In zijn statement refereerde hij ook naar de populaire game Fortnite en hoe dat de besli ingen van het senior team van Blizzard potentieel beïnvloed kan hebben.

"Overwatch is geen Fortnite," zegt Brevik. "Waarom doe je dit ons aan Blizzard? Oké, we stoppen met het huidige beleid met hoe winst verdeeld wordt met werknemers. Wij vinden dit niks. Wij vinden het niet fijn om werknemers van laag niveau goed geld te laten verdienen bij Blizzard. Wij gaan dit beleid opheffen, omdat we meer winst nodig hebben om onze aandelenkoers te verhogen", aldus Brevik. Zijn vrouw, Thejunglequeen, zegt vervolgens dat ze niet zeker kunnen weten of dit het geval is, waarmee Brevik het eens is.

In een later interview gaf Brevik toe dat hij tijdens de stream alleen aan het speculeren was en geen geheime informatie bezat. Daarnaast bekende hij dronken te zijn geweest tijdens de stream; "Het was eigenlijk al bedtijd voor mij", aldus Brevik. Blizzard heeft sindsdien aan Newsweek verteld dat het beleid om de winst te delen met werknemers nog steeds van kracht is. Met de speculatie bracht Brevik ook het eerdere vertrek van oud-CEO van Blizzard, Michael Morhaime, naar voren. Brevik zei te vermoeden dat het beleid één van de redenen was dat Morhaime bij Blizzard vertrok.

Brevik deelde een maand voor BlizzCon een bericht op Twitter waarin hij meldde dat fans niet te hoopvol moesten zijn voor de aankondiging van een eventuele nieuwe Diablo-game, laat staan dat er überhaupt iets aangekondigd ging worden.

David Brevik werkte in 1996 aan de originele Diablo-game en vertrok in 2003 bij de ontwikkelaar. Na zijn vertrek richtte hij Flagship Studios op.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou