Nieuws

Hoogtepunten: Diablo Immortal verschijnt niet in Nederland en België

Vanwege 'de huidige exploitatievoorwaarden voor games in die landen'

Geschreven door Michel Musters op
Diablo Immortal komt niet in Nederland en België uit.

Dat heeft een communicatiemanager van Activision-Blizzard Benelux aan Tweakers laten weten. Het spel komt noch appstores van smartphones, noch op Battle.net voor pc te staan.

"Dit houdt verband met de huidige exploitatievoorwaarden voor games in die landen", zo meldt de communicatiemanager van Blizzard aan Tweakers. Daarmee lijkt men de wetgeving omtrent lootboxes, een belangrijk onderdeel van Diablo Immortal, te bedoelen.

In Nederland lijkt de wetgeving rondom lootboxes versoepeld. Eerder dit jaar verloor de Nederlandse Kansspelautoriteit een rechtszaak tegen Electronic Arts over lootboxes in Fifa. In België zijn de regels nog wel strikt.

In de rest van de wereld verschijnt Diablo Immortal op 2 juni op iOS, Android en pc. De pc-versie betreft een open bèta. De game is in samenwerking met het Chinese internetbedrijf NetEase gemaakt en moet de bekende Diablo-gameplay met nieuwe verhaallijnen en personages naar telefoons en tablets brengen. 

Blizzard werkt ook al geruime tijd aan Diablo 4. Daar is nog geen releasedatum voor bekend.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Geoff Keighley: 'Verwacht deze zomer minder third party-evenementen' Nintendo Switch Sports getest door een bankhanger
30

Reacties op: Hoogtepunten: Diablo Immortal verschijnt niet in Nederland en België

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    JustSafety

    • 23 mei 2022 16:06
    Dit vindt ik toch wel een teleurstelling, vroeg me al af waarom ik hem niet meer kon vinden op mijn Play Store.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 23 mei 2022 16:19
    Deze game kun je via een omweg gewoon day 1 spelen.
    VPN weet je wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 23 mei 2022 16:44
    Kut voor de mensen die hem graag hadden willen spelen. Maar ik blijf er bij dat Belgie en Nederland het bij het rechte eind heeft

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 mei 2022 17:03
    @coola Ja, ik keek erg naar de game uit, maar ik vind ook dat dit het beste is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 23 mei 2022 17:39
    @coola Rot toch op joh, dictatuur in dit land. Mensen worden dom gehouden. Als jij al je geld wil vergokken in een spel is dat een keuze. Individuele verantwoordelijkheid is volledig afwezig in de huidige maatschappij. De betutteling van de gewone mens is absurd. Dit is totaal in strijd met 'vrijheid' of 'kapitalisme' in traditionele zin. Je weet wat je te wachten staat als je een gratis spel download, niks is gratis. Zodra iets gratis is ben jij het product. En ja voor diegene dat niet weten… Een harde les is beter dan geen les.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 23 mei 2022 17:42
    @racerozzy

    Lootboxes etc illegaal maken etc is verre van dictatuur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AsbaK

    • 23 mei 2022 17:43
    @racerozzy Wow je kan ook rustig je mening aan hem vertellen volgende keer xD. Vind het belachelijk maar sommige mensen zijn er helaas gewoon gevoelig voor en kunnen niet met geld omgaan? Is dat mijn probleem geworden? Ja helaas wel. Ook een voorbeeld is dat mensen op twitch nu volop online casino's doen en de streamers worden ervoor betaalt. De kijker denkt ''ik wil ook geld winnen'' en daar ligt dus het probleem (bij mensen die gevoelig zijn voor dit soort onzin). Sommige mensen moeten helaas worden beschermt en daar zijn ''wij'' de duppe van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 23 mei 2022 18:18
    @racerozzy dictatuur.. drama queen.
    Het gaat erom dat kinderen die dit soort games spelen de waarde van en euro nog niet snappen en veel gevoeliger zijn voor dit soort praktijken. Vergeet dat games tegenwoordig allerlei sneaky manieren bedenken om mensen te verleiden tot een uitgave.
    En voor je begint over de verantwoordelijkheid van de ouders, die heb vaak ook geen idee dat het in een dergelijk spel zit en hoe dat werkt.
    Niet iedereen weet dat een gratis spel betekent dat je moet betalen op een ander manier.
    Ik ben er eerder voor deze wet in heel Europa door te voeren zodat het echt zoden aan de dijk zet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 24 mei 2022 08:40
    @Ziminar Als het om kinderen gaat, dan is het aan de ouders. Het verschil tussen goede ouders en slechte. De ik geef mijn 4 jarige een ipad om zijn mond te laten houden generatie is geen motivatie om bedrijven te belemmeren in winst verdienen. Een bedrijf moet winst maken om zich overeind te kunnen houden, een bedrijf zorgt voor inkomsten voor het land dus profiteerd iedereen mee. Door alle macht neer te leggen bij de overheid, help ons bescherm ons, toont alleen maar incompetentie van de gewone mens. Het is structureel conditioneren van mensen om niet na te denken over de gevolgen. Dit is de weg altijd geweest voor de weg naar een dicatatuur. De overheid weet wat het beste voor je is, wij zullen wel voor je zorgen. Korte stap verwijdert van wij bepalen welke games je speelt en welke niet. Het is niet erg dat mensen die lange termijn gevolgen niet kunnen overzien, maar ga alsjeblieft niet zeggen dat het iets 'goeds' is. De overheid mag wel lotterijen en casino's runnen maar bedrijven niet? De overheid dult geen concurrentie. De krasloten, postcode lotterij alles is in handen van de staat en dan is het ok. Op het moment dat een bedrijf lootboxes aanbied waar NIET voor betaald hoeft te worden is het verkeerd. Nee dat gaat er bij mij niet in, als jij nooit schulden maakt leer je nooit van je fouten. Verantwoordelijkheidsbewustzijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 24 mei 2022 09:55
    @racerozzy Korte stap verwijdert van wij bepalen welke games je speelt en welke niet -> dit is echt kul! Die stap is niet kort en is ook helemaal niet zomaar in regels vast te leggen.
    Wij wonen in een verzorgingsstaat (hoeveel daar nog van over is kan je betwisten) Maar daarin bepaald inderdaad de overheid voor een groot deel wat er gebeurd ja, zo werkt dat in ons systeem.
    De overheid privatiseert trouwens een hoop, dat is dan toch hun eigen concurrentie?…….
    naja je gaat in ieder geval overal onwijs kort door de bocht op onderbuik gevoel lijkt het, zonder echt te weten of willen weten hoe het systeem werkt.
    Zonde om deze hele discussie op een gamer-website te gaan zitten bespreken. Zullen we het lekker hier bij laten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Argos

    • 25 mei 2022 10:44
    @racerozzy houd die felle houding van je even lekker op Facebook, past echt totaal niet hier.

    Ik deel je mening namelijk wel, misschien iets minder fel en kort door de bocht maar je hebt hier en daar zeker gelijk.

    Probleem is denk ik alleen, het overgrote deel wil wel graag verzorgd/geholpen worden bij 3 kwart van hun dagelijkse dingen. Dus ja, die vinden het ook fijn dat voor ze bepaald wordt wat wel en niet mag.
    Hoef je het niet mee eens te zijn, emigreren zou ik zeggen!


    De verhalen zijn er genoeg, kinderen die (zelfs ZONDER het weet van hun ouders) belachelijke kosten maken in bijv fifa. Beetje kort door de bocht om dan de ouders maar de schuld te geven vind je niet? Ze wisten tot ze de afrekening zagen namelijk nog niks?

    De overbetutteling komt mij ook mijn strot uit af en toe maar toch denk ik dat het maar een goed iets is. Scheelt toch aardig wat gedoe in een jaar ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    racerozzy

    • 25 mei 2022 12:32
    @Argos Facebook? Daar doe ik niet aan. Het is wel degelijk game relateerd vandaar dat ik het hier plaats.

    Het probleem is met mensen dat ze moeite hebben als iemand gewoon direct is in zijn bewoording. En ik kies ervoor om mij op deze manier te beargumenteren en smaken verschillen.

    Het idee van als je het er niet mee eens bent emigreren is een kul argument zoals altijd wordt gegeven, het weglopen van problemen in plaats van ze onder ogen zien en aanpakken.

    En ja de ouders ook voor Fifa praktijken moeten de prijs betalen, wie heeft de creditcard ingevoerd dan? JIj als ouder? En als ze het stiekem hebben gedaan moet je toch een goed gesprek met je kinderen aan.

    @Derper ik weet prima hoe onze verzorgingstaat werkt dit is een gedateerd systeem uit de jaren 80 wat allang niet meer werkt. Er is geen verzorgingstaat met een supra nationaal orgaan als de Europese unie het meeste van de afdracht neemt. Juist omdat ik weet hoe het in elkaar steekt en de geschiedenis ervan vind ik dit een punt.

    Tot slot, het is gewoon balen dat mensen die spellen willen spelen zoals Lost ark en nu Diablo immortal gewoon beperkt worden omdat ze geographisch op een plek wonen waar een overheid vind dat het gokken is, waar zij zelf een monopoly hebben op het goksysteem. Dat is ronduit hyopcriet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JMG

    • 24 mei 2022 01:18
    @racerozzy dictatuur? de gewone mens? De standaard nonsense.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Derper

    • 23 mei 2022 18:42
    @coola Dit is al de tweede keer vandaag dat ik het met jou eens ben. Dat gebeurt niet vaak.
    @racerozzy Jij hebt blijkbaar geen idee wat dictatuur is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 24 mei 2022 01:52
    @Derper Ik ben het wel vaker met @coola eens. Eigenlijk alleen niet met z'n grote ophemeling van die bepaalde franse developer. Maar ja smaken verschillen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    R.J

    • 23 mei 2022 19:44
    @coola Helemaal waar natuurlijk weg met die rotzooi

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    AsbaK

    • 23 mei 2022 16:56
    Sneu, Als Benelux het doet, moet de rest van Europa het ook doen. Dan kunnen we wat doen aan die lootboxes.. 2 kleine landjes doet geen pijn aan hun portemonnee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 23 mei 2022 17:30
    Blizzard kan het spel makkelijk uitbrengen in Nederland, maar moet het dan wel uitbrengen als 18+ spel. Uiteraard gaan ze dit niet doen omdat de verslavende lootboxes juist voor de kinderen zijn bedoelt. Het beste zou zijn als de EU als unie alle lootboxspellen onder de 18 verbieden want dan lopen ze pas veel geld mis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 23 mei 2022 17:46
    @StormFox

    De EU moet in dit inderdaad ook een front zijn en lootboxes inderdaad 18+ maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheDeeGee

    • 23 mei 2022 19:34
    Gelukkig, want ik ben lactose intolerant.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.