Niet geheel onbelangrijk in de Guitar Hero games is het geluid. Muziek speelt een centrale rol en ook voor Guitar Hero: On Tour voor de DS vormt dit een cruciaal onderdeel. Justin Joyner, lead audio designer bij Vicarious Visions, vertelt er meer over in deze laatste developer diary.

Lees hier de eerdere developer diaries:

Developer diary deel 5 Developer diary deel 4 Developer diary deel 3 Developer diary deel 2 Developer diary deel 1 Of bekijk de Gamer.nl video waarin de PR Executive van Activision aan het woord is over Guitar Hero: On Tour en de werking ervan laat zien.

Het audio team hier bij Vicarious Visions heeft haar zwaarste taak gehad voor een game: hoe maken we een van de meest succesvolle en herkenbare game voor een handheld console? Van de hi-fi stereo audio en de top-notch speelbaarheid hadden we maar een missie: de Guitar Hero ervaring op de Nintendo DS brengen…zonder compromissen. Terwijl het design team bezig was met verschillende prototypes, bleven wij bezig met het realiseren van deze missie.

Ons eerste obstakel: Hoe proppen we al deze muziek van hoge kwaliteit in de kleine DS? Dat leek een onmogelijke opgaaf en we moesten flink experimenteren. Tijdens weken van vallen en opstaan probeerden we elke mogelijke audio productie trucjes die we maar konden bedenken. In het begin slaagden we niet. Maar toen klikte er iets. Het lukte ons om Guitar Hero: On Tour te laten klinken zoals op de console. Zelfs zo goed dat werknemers in de studio het “het best klinkende DS spel dat we ooit gehoord hebben.”

Ons tweede obstakel: Hoe zorgen we ervoor dat deze game speelt zoals de console versie? We vonden dat, om Guitar Hero te maken, we moesten werken vanuit het persperctief van de Rock Goden. Oke…we zijn dan misschien niet de incarnatie van Jimi Hendrix, maar elke audio persoon die betrokken was bij de ontwikkeling van Guitar Hero: On Tour was een muzikant. Om precies te zijn, meer dan vijftig jaar aan professioneel gitaarspel ervaring was in ons team aanwezig. Dat is waarom de game, zelfs met vier knoppen, zo realistisch aanvoelt. In het begin waren we wat bang om met vier knoppen aan de slag te gaan. Maar na flink wat proberen waren we ervan overtuigd dat het moeilijkheidsniveau prima was voor de Expert spelers.

Ons laatste obstakel was dat we een lijst met nummers moesten hebben dat een brede doelgroep moest aanspreken. We wisten dat een tienjarige die net begint met gamen met het spel aan de slag zou gaan, maar ook een student die heer en meester in Guitar Hero is. We hopen dat elke persoon die de game speelt tevreden zal zijn met de vele nummers die de game bevat. Van de Doobie Brothers tot Maroon 5 en verschillende legendarische artiesten aller tijden (je komt er snel achter welke dit zijn), Guitar Hero: On Tour heeft voor elk wat wils!