Dat Guitar Hero een succes is, dat is inmiddels wel bekend. Dat deze populaire franchise zich van de consoles ook naar de handheld waagt, is misschien wat nieuwere informatie. Guitar Hero: On Tour is de nieuwe Guitar Hero game die op de Nintendo DS te spelen zal zijn.

In een vijftal developer diaries van ontwikkelaar Vicarious Vision zal uit de doeken worden gedaan hoe de game is ontwikkeld en welke uitdagingen en hindernissen daarvoor genomen zijn.

Hi folks,

Mijn naam is Karthik Bala, CEO van Vicarious Visions. Wij zijn het ontwikkelteam achter de aankomende Guitar Hero: On Tour, de eerste Guitar Hero game op de Nintendo DS. De komende weken gaan we jullie in deze developer diaries vertellen over de hectische tijd die we dit afgelopen jaar hebben doorgemaakt met de ontwikkeling van het spel. Het is een bijzonder project geweest om aan te werken, en daarom willen we een aantal ervaringen met jullie delen.

Het idee voor het spel is ongeveer een jaar geleden geboren in een discussie die onze handheld mannen hadden. De vraag was of het uberhaupt mogelijk zou zijn om de Guitar Hero ervaring naar een draagbaar platform over te brengen? Deze vraag leidde snel tot een uitdaging die we wel aan moesten gaan! Hoe maak je de essentie van Guitar Hero voor een handheld, zonder dat iedereen met een grote plastic gitaar rondloopt?

We dachten allemaal dat het gekkenwerk was, en zo dachten de mensen bij Activision en Red Octane er ook over. Maar we wilden het toch een poging geven als onderzoeksproject. In het slechtste geval zou het niet werken en zouden we er op zijn minst veel van geleerd hebben en door kunnen gaan. :)

Activision en Red Octane gaven ons gelukkig wat ademruimte om te experimenteren. Het team bouwde heel veel prototypes. Sommige waren belachelijk, anderen een totale ramp. Maar een paar waren veelbelovend. We zullen jullie langs het proces van deze prototypen leiden in de komende weken.

Wat duidelijk werd is dat we NIET een replica van een Guitar Hero spel gingen maken in draagbare vorm. Wat zou de moeite daarvan zijn? Een grote gitaar aan je handheld slaat natuurlijk als een lul op een drumstel. Misschien zou er wel helemaal geen gitaar aan te pas komen...

Ik kan me de dag nog precies herinneren dat een aantal gasten met een grijns op hun gezicht voor mijn bureau stonden. Ik wist dat ze snode plannetjes hadden :) Toen lieten ze me een "Gefrankensteinde" GBA cartridge zien waaruit allerlei draadjes staken, grote knoppen en electronica dat op een of andere manier was vastgemaakt aan de DS. Het was een doorbraak! Nog nooit hebben we beeldmateriaal van deze eerste versie getoond, maar nu wel:

Yep, je ziet het goed, er waren maar 3 knoppen. Maar het idee kwam er duidelijk uit naar voren. We namen het prototype mee naar Red Octane en hun programmeurs (die echt ontzettend slim zijn) en toonden ons ontwerp.

Er waren heel veel uitdagingen in dit project waaronder de user interface, het ontwerp zelf, de grafische stijl, audiocompressie en kwaliteit, multiplayer en nog veel meer. In de komende weken zul je kennis maken met het team en zullen zij je meer vertellen over deze uitdagingen. Dit project was een zware dobber, maar we hebben een vastberaden team van gamers en ontwikkelaars die maar een doel voor ogen hadden: het maken van een unieke draagbare muziek game dat de Guitar Hero mechaniek en estethiek uitdraagt. 

Grtz Karthik