Tim Partlett, ontwikkelaar bij de Duitse ontwikkelaar Crytek, heeft een boekje opengedaan over de handelswijze van de Duitse politie. Het gaat over de reactie van de autoriteiten over geweld dat, volgens een aantal personen, geïnspireerd is door games. Recent vertelde de ontwikkelaar van de veelgeprezen shooter Far Cry nog dat het Duitsland zou verlaten als de gameswetten er nog strenger zouden worden.

Een tijdje geleden vond er namelijk weer een ernstig geweldsincident plaats, waarbij een gek met pistolen en staafbommen een school binnenstormde, leerlingen verwondde en uiteindelijk zichzelf doodde. Volgens een aantal personen zou dit geweld door games geïnspireerd zijn, en er is op dit moment een wet in de maak die de uitgave van gewelddadige games in een aantal deelstaten van Duitsland zou verbieden. Iedereen die in welke vorm dan ook meewerkt aan het op de markt brengen van games die "de speler gewelddadige daden tegenover andere mensen laat plegen op een wrede of vernederende manier als doel" zou een jaar gevangenisstraf moeten krijgen volgens de wet. Waarschijnlijk kan deze wet, door overkoepelende wetten van bijvoorbeeld de Europese Unie, niet in werking worden gesteld.

Naar aanleiding van de recente hysterie vertelt ontwikkelaar Tim Partlett van Crytek over eerdere bizarre reacties van de Duitse autoriteiten, namelijk nadat het gruwelijke bloedbad in Erfurt in 2002 had plaatsgevonden. De dader, die een aantal mensen had gedood, was een fervent Counter-Strike speler, en het doodschieten van mensen in de school zou zijn geïnspireerd door het spelen van deze game.

In 2004 kwamen de autoriteiten op bezoek bij ontwikkelaar Crytek, officieel omdat er een ex-medewerker illegale software op een computer zou hebben. Terwijl een klein technisch team de computers onderzocht in de ontwikkelstudio, werden ze begeleid door meer dan honderde ME'ers, met half-automatische geweren bewapend en al. Bij het arriveren trapten de autoriteiten de deur in en vielen ze zelfs huizen in de buurt binnen. Eén van de Crytek-medewerkers die in één van de huizen woonde en net uit de douche kwam, moest naakt op de grond gaan liggen met een wapen tegen zijn hoofd gedrukt. Vervolgens werden de werknemers van Crytek allemaal in één kamer gedwongen en moesten daar blijven totdat ze ondervraagd werden. Door de tientallen gewapende ME'ers werden ze tegengehouden om weg te gaan. Er werden zelfs wegblokkades opgezet in andere delen van het plaatsje Coburg, waar Crytek zijn studio heeft.

Verder gaat Tim Parlett in op de manipulatieve wijze waarop de media het nieuws presenteren. Bij serieus bedoelde nieuwsitems over games op televisie wordt telkens weer een filmpje van een gek Duits jongetje laten zien die een toetsenbord kapotslaat, terwijl deze persoon waarschijnlijk niet eens echt aan het gamen is. De meeste boulevardbladen hebben schreeuwende koppen met daarin de woorden "killer games". Zelfs het gerenommeerde blad Der Spiegel focust zich volledig op het geweldsaspect bij een artikel over Crytek. En bij een recente moord op een zwerver in Oost-Duitsland werd bij Der Spiegel meteen het feit aangehaald dat de moordenaar gamede. Het blad noemde echter niet dat deze moordenaar een fles bier, twee flessen wijn en een gehele fles chocoladelikeur ophad. Ook het gegeven dat de persoon een door geweld geobsedeerde neonazi was, wordt in het geheel niet vermeld in het artikel. Slechts de games worden erbij gehaald.

Lees het gehele betoog van Crytek-ontwikkelaar Tim Partlett hier.